Accident ferroviari

Quasi 300 morts en un xoc de trens a l'Índia, el més greu en vint anys

La tragèdia, fruit del xoc de tres combois, almenys dos de passatgers, provoca també més de 900 ferits

Una imatge dels combois que han xocat cedida pel National Disaster Response Force de l'Índia
ARA
03/06/2023
4 min

BARCELONAAlmenys 288 persones han mort i més de 900 han resultat ferides en un accident de tres trens a l'estat d'Odisha, a l'est de l'Índia, en el que suposaria l'accident ferroviari amb més víctimes al país en més de 20 anys. Durant tota la matinada d'aquest dissabte, i ja amb la llum del dia, els equips d'emergència han lluitat per rescatar uns 200 passatgers més que se sospitava que podrien continuar atrapats entre la ferralla. A mig matí les tasques s'han donat per acabades, però es tem que la xifra de morts i ferits continuï en augment. Amb tot, les autoritats locals situen el balanç de víctimes mortals en 288. El govern ha anunciat de manera immediata una indemnització de 12.500 dòlars (poc més d'11.600 euros) per als familiars de les víctimes mortals i 2.500 (2.350 euros) per als ferits.

El tren de passatgers Coromandel Express, un superràpid entre les ciutats de Bengaluru i Howrah, un altre comboi exprés, el Howrah, i encara un tercer s'han vist implicats en l'accident, que ha tingut lloc a prop de la ciutat de Balasore, a uns 180 quilòmetres al sud-oest de Calcuta. L'hora local era prop de les 19.30 h d'aquest divendres. Encara que és d'hora per saber les causes exactes de la tragèdia, es creu que uns deu vagons del Howrah van descarrilar i van provocar l'acumulació de ferralles en la via del sentit contrari, contra les quals hauria xocat el superràpid. Després, el tercer comboi no va poder frenar a temps per evitar un nou impacte. No resulta fàcil de precisar, però les imatges aèries que poden veure's a través de les xarxes socials determinarien que entre deu i quinze carruatges s'han vist totalment afectats.

Amb la llum del dia, el paisatge que deixa la tragèdia és esgarrifós.
Efectius d'emergència entre la ferralla

El testimoni d'alguns dels supervivents és estremidor. Un ha declarat: "Entre 10 i 15 persones em van caure damunt quan va passar l'accident i tot es va retorçar. Jo estava al fons de la pila. Em vaig ferir la mà i també la nuca. Quan vaig sortir del vagó del tren, vaig veure que algú havia perdut la mà, algú havia perdut la cama, mentre que la cara d'altres persones havia quedat deformada", segons les declaracions fetes a l'agència de notícies ANI.

Un dels factors que pot haver contribuït a l'alta mortalitat del xoc és la possible sobreocupació d'almenys el Coromandel. Segons les imatges que mostraven les xarxes socials el passat 5 de maig, almenys un dels vagons, i probablement la gran majoria, estava ple a vessar.

Els antecedents

Malgrat els esforços del govern per millorar la seguretat ferroviària, cada any es produeixen centenars d'accidents a la xarxa de l'Índia, la xarxa de trens més gran del món sota una gestió centralitzada. Més de 13 milions de persones viatgen en 14.000 trens per l'Índia cada dia. La xarxa està formada per 65.000 quilòmetres de vies. El pitjor accident va tenir lloc el 1981, quan un tren va descarrilar mentre travessava un pont a Bihar, un estat de l'est del país, i es va precipitar al riu. Entre 800 i 1.000 persones van morir. L'agost del 1995 dos trens van xocar prop de Nova Delhi, un accident en què van perdre la vida 358 persones.

El d'aquest divendres es creu que és el pitjor accident des de la dècada de 1990. L'agost de 1999 el xoc de dos trens a l'estat de Bengala Occidental va deixar 288 morts, un balanç similar al que donen ara les autoritats del país. Des d'aleshores s'havien registrat sis accidents mortals més: el setembre del 2002 un descarrilament va deixar més de 140 víctimes mortals a Bihar, l'octubre del 2005 un tren va caure al riu a l'estat d'Andhra Pradesh i 130 passatgers van morir, el 2010 un xoc entre un tren de mercaderies i un de passatgers deixava 145 víctimes mortals, el juliol del 2011 van morir 69 persones en un altre accident a l'estat d'Uttar Pradesh, i el novembre del 2016, en un altre punt del mateix estat, un descarrilament d'un tren nocturn va provocar 146 morts. L'últim accident greu es va produir l'octubre del 2018, quan 58 persones van morir atropellades per un tren a l'oest del país, durant una celebració que es feia prop d'un pas a nivell. La majoria dels accidents de tren es deuen a errors humans o equips de senyalització obsolets.

Alguns dels cossos de les víctimes de l'accident ferroviari, mentre els serveis d'emergències continuen buscant supervivents
L'estat en què han quedat alguns dels combois després de l'accident
stats