Àsia

Alarma i mà dura contra els 'terroristes del sushi' al Japó

Joves llepant el sushi que menjarà una altra persona o llepant tasses de te que tornen a la prestatgeria, les bromes virals que han indignat el país

PequínAl Japó, la broma de posar els palets personals en un bol comú de condiment en un restaurant, saltant-se qualsevol mesura d'higiene, s'ha saldat amb detencions. Les autoritats nipones s'han posat dures per combatre l'onada de bretolades a restaurants populars que han provocat alarma social. El contundent missatge després de les detencions és que el Japó no tolerarà que es jugui amb el menjar als restaurants ni que es posi en risc tot un sector econòmic. Les autoritats lliuren una batalla contra el que s'ha batejat com el terrorisme del sushi.

Inscriu-te a la newsletter Breu discussió amb una corresponsalEl que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Des de finals de l'any passat s'han viralitzat a les xarxes socials, com TikTok o Twitter, bromes pesades en restaurants que posen en dubte la seva salubritat. Són vídeos en què apareixen joves xuclant ampolles de salsa de soja comunes o tasses de te que tornen a deixar a les prestatgeries per ser usades. Les bromes són molt desagradables, ja que en algun vídeo es veu fins i tot com s'empastifen amb saliva plats nets, llestos per ser utilitzats pel següent client.

Cargando
No hay anuncios

Els establiments més afectats són els que es coneixen com a kaitenzushi, locals molt populars per menjar sushi a bon preu. La seva peculiaritat és que utilitzen una cinta transportadora per on circulen els plats de sushi que el comensal agafa al seu gust i després paga segons el nombre de plats acumulats a taula. Hi ha vídeos en què es veu el protagonista empastifar-se amb saliva el dit i passar-lo per sobre de les peces de sushi que circulen a les cintes transportadores del restaurant. Fins i tot alguns “graciosos” ruixen les peces de sushi amb desinfectant de mans.

Els restaurants kaitenzushi han esdevingut tot un símbol de la cultura japonesa: sempre han mostrat l’orgull d’unir l’ús de la tecnologia amb el sushi, dos factors que identifiquen el país. Els vídeos han indignat la població d’un país on l’atenció al client i la higiene estan molt valorades.

Cargando
No hay anuncios

Davant l’alarma social i l’ampli seguiment mediàtic, moltes cadenes del sector kaitenzushi han optat per aturar les cintes transportadores i replantejar-se el servei per lliurar les comandes directament a les taules. També han anunciat que recorreran a l’ús de la intel·ligència artificial per monitorar els clients i detectar mals comportaments.

Ara les bromes pesades han passat a considerar-se delictes que, a més a més, tenen un alt cost econòmic. Cal tenir en compte que el kaitenzushi és una indústria que va moure prop de 5.400 milions de dòlars en l'últim exercici fiscal. Els vídeos han provocat una caiguda de clients i les cadenes de sushi han vist com les accions han perdut valor des de principis d'any. Des del sector, s'ha denunciat que el mal comportament els fa perdre la confiança amb el client.

Cargando
No hay anuncios

"Obstrucció de l'activitat empresarial"

"Obstrucció de l'activitat empresarial" és el càrrec a què s'enfronten els últims dos detinguts, Toshihide Oka i Ryu Shimazu, segons l'agència de notícies Kyodo. Tots dos superen la trentena i no poden adduir errors d’adolescent. Els acusats han al·legat que només volien “fer riure la gent”. Per aconseguir-ho un d'ells es va gravar menjant directament amb els seus palets del bol de gingebre adobat que estava a disposició de tots els comensals en un restaurant de la popular cadena Yoshinoya. Al Japó, molts restaurants tenen un assortiment de diferents tipus de salsa i adobats per afegir als plats, especialment a les sopes amb fideus, especialitat d'aquesta cadena. Els clients se serveixen ells mateixos, amb les corresponents culleres o pinces, que, evidentment, no es xuclen ni comparteixen.

Cargando
No hay anuncios

El vídeo va ser àmpliament reproduït a les xarxes socials i, evidentment, a la cadena Yoshinoya no li va fer gràcia. Al detectar el vídeo al febrer, l'empresa va presentar una denúncia. Yoshinoya, que té més de mil restaurants al Japó i una àmplia expansió a la resta de l’Àsia, tem per la seva reputació. El restaurant de la ciutat d'Osaka, on va ser gravat el vídeo, va ser tancat temporalment i desinfectat.

Els acusats també s'enfronten a càrrecs de “destrucció de la propietat” per contaminar el recipient i el gingebre. Poden ser condemnats fins a un màxim de sis anys de presó i al voltant de 5.550 euros de multa.

Cargando
No hay anuncios