Almenys el 20% de les gasolineres de Londres continuen seques

L'exèrcit intervé per primer cop per apaivagar una crisi amb epicentre ara al sud-est de la Gran Bretanya

Un militar amb un vestit d'alta visibilitat, groc, a l'esquerra, i un altre operari, a la terminal de Hemel Hampstead, aquest dilluns, al nord de Londres
04/10/2021
3 min

LondresAlmenys el 20% de les estacions de servei independents de Londres i del sud-est de l'illa de la Gran Bretanya han continuat al llarg d'aquest dilluns sense carburant, d'acord amb les dades facilitades per l'associació de minoristes. Les cues a la capital i a tota l'àrea metropolitana han continuat sent la tònica general en aquesta àrea del país, i la situació es podria allargar encara una setmana més. Per primer cop des del començament de la crisi de la distribució, fa deu dies, dos centenars de militars han participat en les operacions de transport de combustible als llocs de subministrament.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

La crisi ja no és el resultat de la compra compulsiva de combustible, fruit del pànic dels conductors a quedar-se'n sense, ha advertit Gordon Balmer, director executiu de l'esmentada associació de venedors independents, que aplega 5.500 estacions. Tot i així, el govern ha assegurat que la situació s'està regularitzant.

Cua de vehicles davant d'una gasolinera de British Petroleum aquest dilluns a migdia a Harrow-on-the-Hill, al nord-oest de Londres

Però la veritat és que amb una situació lluny encara de normalitzar-se, a primera hora del matí membres de les forces armades han arribat al dipòsit de petroli de Buncefield, a Hemel Hempstead, a 42 quilòmetres al nord-oest del centre de Londres, per començar les tasques de repartiment. Un centenar dels militars destinats són conductors i es fan càrrec dels camions cisterna de reserva del govern britànic.

L'anomenada operació Escalin es va dissenyar per preparar-se per la possible escassetat de combustible després del Brexit. El mecanisme s'ha hagut de posar en marxa no pas per la falta de gasolina o de dièsel, sinó per la de conductors de vehicles pesants, cosa que afecta tota la distribució logística del país, una escassetat que sí que està relacionada amb els efectes del Brexit.

Però el ministre del Tresor, Rishi Sunak, ha volgut desvincular l'una cosa de l'altra. En la seva intervenció al congrés anual del Partit Conservador, que té lloc a Manchester des de diumenge i que dimecres tancarà el primer ministre, Boris Johnson, ha afirmat: "Estava orgullós de donar suport al Brexit. I la raó és que, malgrat els desafiaments, crec que l'agilitat, la flexibilitat i la llibertat que ens dona serà molt més valuosa en una economia global del segle XXI".

Les promeses de futur no poden de moment amagar les cues a les gasolineres i altres problemes de desabastiment, que no tenen una projecció semblant a l'Europa continental i que, d'acord amb el responsable d'Economia, es podrien allargar fins a Nadal.

El que tampoc s'han vist al continent són les protestes de grangers i ramaders que no poden sacrificar els seus animals –uns 120.000 porcs– per la falta de personal especialitzat als escorxadors. Criadors del sector porcí s'han concentrat aquest dilluns als afores del recinte on té lloc el congrés dels conservadors per cridar l'atenció sobre els entrebancs amb què el sector topa per la falta de treballadors estrangers.

En aquest sentit el primer ministre, Boris Johnson, va assegurar diumenge en una entrevista a la BBC que "la manera com ha d'avançar el nostre país no és tornar a recórrer a una immigració sense control i permetre l'arribada massiva" d'estrangers. Amb tot, el mateix govern ha autoritzat la immediata entrada de 300 conductors de tràiler així com l'expedició de 4.700 vises més per a transportistes d'aliments i 5.500 per a empacadors de les plantes processadores d'aliments.

Acció unilateral

A més de les paraules de Sunak al congrés, l'altra intervenció destacada de la reunió tory ha sigut la del ministre del Brexit, David Frost, que ha llançat una amenaça directa a la Unió Europea perquè modifiqui el protocol d'Irlanda del Nord de l'acord de divorci. Frost ha dit: "No podem esperar eternament. Sense una solució acordada aviat haurem d’actuar, mitjançant el mecanisme de salvaguarda de l’article 16, per abordar l’impacte que el protocol està tenint a Irlanda del Nord". En altres paraules, Downing Street està disposat a trencar un acord que el mateix primer ministre, Boris Johnson, va signar i ratificar menys de dos anys enrere. Un acord que va vendre, mentint, que no implicaria controls per a les mercaderies que anessin de la Gran Bretanya a Irlanda del Nord. Ara se'n penedeix i el vol reescriure.

La situació, doncs, s'encamina cap a un xoc amb la UE, que no està disposada a estripar el que hi ha firmat. Les conseqüències de la inacció de Londres o la negativa d'Europa poden ressonar a Irlanda del Nord. Aquest migdia, poc després de la intervenció de Frost, el líder del Partit Democràtic Unionista (DUP), Jeffrey Donaldson, ha amenaçat amb eleccions avançades a la província si Londres no actua abans de finals d'octubre, encara que sigui unilateralment.

stats