Almenys 89 morts i 72 desapareguts al bolcar una pastera a Mauritània
L'incident va tenir lloc dilluns quan les condicions meteorològiques a l'Atlàntic eren adverses
BarcelonaAlmenys 89 persones van morir i 72 més van desaparèixer dilluns quan una pastera que transportava migrants en direcció a les illes Canàries va bolcar. L'incident, que s'ha sabut aquest divendres, va tenir lloc a quatre quilòmetres de la ciutat de Ndiago, a les costes de Mauritània, quan les condicions meteorològiques eren adverses. Segons testimonis que cita l'Agència Mauritana d'Informació, la pastera havia sortit de la frontera entre el Senegal i Gàmbia, a més de 1.500 quilòmetres de les illes Canàries, amb 170 persones a bord. La guàrdia costanera de Mauritània va recuperar els cossos de 89 persones i va rescatar-ne nou, inclosa una nena de cinc anys, segons l'agència. Per tant, encara hi hauria 72 persones desaparegudes.
La ruta canària és una de les vies per arribar a Espanya per mar més mortíferes pels forts vents i les grans onades i corrents que hi ha a l'Atlàntic. En aquesta ruta, les pasteres surten del Marroc, el Sàhara Occidental, Mauritània, el Senegal o Gàmbia. Els trajectes s'allarguen durant dies per recórrer els milers de quilòmetres que separen els països d'origen de les illes Canàries: 1.400 quilòmetres en el cas del Senegal i 1.600 en el cas de Gàmbia. El país que suma la xifra més elevada de sortides és Mauritània, des d'on han sortit més del 80% de les embarcacions des de principi d'any.
El govern espanyol ha incrementat l'esforç diplomàtic amb països del nord d'Àfrica per intentar frenar aquest trànsit. Fa dues setmanes, el ministre d'Exteriors espanyol, José Manuel Albares, va viatjar al Senegal i a Gàmbia, i va anunciar una partida de 180 milions d'euros per fomentar la creació de llocs de treball i promoure la formació dels joves senegalesos. La cooperació entre Espanya i alguns estats com el Marroc per exercir més control sobre les màfies i frenar la sortida de pasteres ha derivat en una reducció d'aquests viatges.
La xifra de morts més alta
Aquesta ruta va agafar molta importància a partir del 2018, principalment per la militarització que ha patit el Mediterrani els últims anys i l'hostilitat de governs com l'italià, que aplica una política de mà dura amb la immigració. L'augment d'afluència d'aquesta ruta s'ha traduït en un augment de morts considerable, ja que és una de les més perilloses, i en una saturació dels serveis d'acollida d'immigrants que hi ha a les Canàries.
En tot l'any passat, 39.910 migrants van arribar a les illes Canàries, segons el govern espanyol. En els primers quatre mesos d'aquest any, van arribar a les illes un total de 15.982 migrants en 242 pasteres, cosa que representa un increment d'un 369% en comparació amb les mateixes dates de l'any passat. Entre el gener i el maig d'aquest any, més de 5.000 migrants van morir mentre intentaven arribar a Espanya per mar, cosa que equival a 33 morts cada dia, segons l'ONG Caminando Fronteras. Aquesta és la xifra de morts més alta des que es va començar a recopilar xifres el 2007, i la gran majoria tenien lloc a la ruta de l'Atlàntic.