El míssil que va abatre el vol MH17 sobre Ucraïna havia arribat des de Rússia
La investigació de la Fiscalia holandesa conclou que el projectil es va disparar des d'una zona rebel prop Pervomajsk, a l'est d'Ucraïna
Brussel·lesEl míssil que va abatre el vol MH17 sobre Ucraïna el 17 de juliol del 2014 va ser un Buk que havia arribat a Ucraïna des de territori rus, segons ha conclòs la investigació liderada per la Fiscalia holandesa i feta pública aquest dimecres.
La recerca també ha determinat que el projectil es va disparar des d'una zona propera a la localitat de Pervomajsk, a l'est d'Ucraïna, que estava en mans dels rebels pro-russos. Com a conseqüència de l'atac van morir les 298 persones que viatjaven a l'avió, de les que 196 eren holandeses, 27 australianes, 44 malàisies i una neozelandesa, entre d'altres nacionalitats.
Segons les indagacions de l'Equip de Recerca Conjunt, que reuneix experts d'Holanda, Austràlia, Bèlgica, Malàisia i Ucraïna, la llançadora del míssil va ser retirada poc després de l'incident i va tornar a territori rus.
"El míssil va ser disparat des d'un camp obert al poble ucraïnès Pervomaysk. Es tracta d'un camp agrícola d'uns 500 a 600 metres de grandària. No hi ha dubte d'això", ha afirmat en una roda de premsa el director suplent de la Policia de Brabant-Nord, Wilbert Paulissen.
Paulissen ha explicat que van examinar dues gravacions telefòniques entre dos soldats russos en el moment en què l'avió va ser abatut, en les que van confirmar que es va tractar d'un míssil del sistema Buk i que la instal·lació per a llançar-lo efectivament els havia estat lliurada per Rússia.
El cap del Ministeri Públic neerlandès, Fred Westerbeke, ha indicat per part seva que s'ha identificat a un centenar de persones que poden estar involucrades en el llançament del projectil o en el transport del sistema de míssils, i ha afegit que ara "correspon a un jutge" pronunciar-se. "La següent pregunta que cal fer-se és: Qui és el responsable d'això?", ha dit.
La Junta de Seguretat Holandesa va concloure l'any passat, en una investigació pròpia, que el Boeing 777 de Malaysia Airlines va ser enderrocat amb un míssil del sistema antiaeri Buk. Westerbeke va indicar que cada dia entre cent i dues-centes persones van treballar en la investigació, en la qual es van examinar desenes de contenidors amb runes i es van identificar 1.448 restes com a rellevants, i ha avançat que l'equip preveu continuar les seves indagacions fins almenys principis de 2018, segons el diari "De Volkskrant".
"Ara només podem parlar amb certesa sobre el míssil i la seva ruta. Es necessita més investigació per a un judici" als possibles autors, ha indicat, alhora que ha animat els responsables a presentar-se davant la Justícia per optar a la possibilitat d'una reducció de condemna.