Diners

Vendre més ràpid cases de 700.000 € que de 300.000 €: l'auge del mercat del luxe

Els negocis per a clients d'alt poder adquisitiu van a l'alça: la joiera gironina Quera s'expandeix a tres llocs més de l'Estat

L'interior de la joieria gironina Quera
5 min

GironaTot i el context econòmic global de desacceleració i pujada de preus, a Catalunya hi ha sectors que, lluny de patir un estancament en el negoci, viuen un moment dolç. És el cas del mercat del luxe, que després de la pandèmia ha recuperat els nivells de facturació i manté una tendència de creixement a l'alça, sobretot gràcies al dispendi de clients estrangers amb alt poder adquisitiu. Són turistes europeus, però també dels Estats Units i l'Àsia, que, igual que les famílies catalanes que acumulen més riquesa, gasten molts diners en productes exclusius i selectes, experiències personalitzades o hotels d'alta gamma en entorns privilegiats. A les comarques gironines diferents empreses del sector corroboren el seu període de bonança.

Hotel de luxe i 'Catalunya experience'

Durant l'estiu, a la Costa Brava el turisme sovint es concentra en platges, hotels i nuclis urbans molt massificats. Els visitants més adinerats, però, esquiven aquests punts freqüentats pel gran públic i prefereixen instal·lar-se en resorts apartats, a la recerca de tranquil·litat, desconnexió i anonimat. Aquesta opció l'ofereix, per exemple, l'hostal de cinc estrelles La Gavina, situat a la punta del camí de ronda de S'Agaró, que acull famílies d'empresaris molt rics o famosos que demanen discreció. "Estem en el nostre millor moment, tenim la facturació i l'ocupació més alta dels últims 20 anys", assegura Alberto Depau, director del complex, que continua: "Ha fet la diferència el mercat nord-americà i la recuperació dels clients de l'Àsia i l'Orient Mitjà després de la pandèmia, a més dels europeus, que es mantenen, amb l'excepció dels britànics". Les habitacions d'alta categoria amb vistes al mar, de 500 € la nit, són les més buscades i els turistes sovint complementen la seva estada amb sortides organitzades pel mateix hotel, com passejos en vaixell i visites a cellers o museus.

A més d'oferir allotjaments amb tots els serveis, La Gavina també acull trobades d'empresa, banquets i casaments, que, superades les restriccions del covid, tornen a guanyar protagonisme. "Des de fa poc hem notat la novetat d'estrangers que venen aquí a casar-se, perquè tenen algun vincle directe amb la zona o la volen descobrir", explica Depau. Normalment es deixen recomanar pels professionals de l'hotel, ja que busquen una experiència local, tant en la gastronomia com en l'entreteniment. "Oferim marisc de les nostres costes, peix, arrossos, pernil i pa amb tomata, vins de l’Empordà i també podem arribar a organitzar actuacions de castellers o de grups de música locals”, diu el director.

Els preparatius per a un casament al complex La Gavina de s'Agaró.

Centres de benestar, golf, cellers i casinos

Als afores de Girona, un altre complex exclusiu molt buscat és Camiral Golf & Wellness, l'antic PGA Catalunya, que disposa de servei d'allotjament de cinc estrelles a mínim 200 € la nit, servei de restaurants i un dels millors camps de gespa natural per practicar golf. El 2021 també va inaugurar un nou espai de benestar, i des de llavors ha crescut l'interès pels tractaments de relax, massatges, tecnologies d'estètica i teràpies de recuperació, que costen més de 100 € per sessió. Dues terceres parts dels clients de Camiral són estrangers i aquest 2023 han notat un augment important d'arribada de nord-americans.

També combina les propostes de golf, hotel de luxe i spa el resort de Peralada, que atrau turisme nacional i molts visitants francesos per la seva proximitat amb la frontera. L'Hotel Peralada Spa & Golf és un dels projectes de l'imperi empresarial del Grup Peralada, propietat de la família Suqué Mateu, que a la mateixa localitat empordanesa també té el celler, un restaurant d'estrella Michelin, el casino, el museu i el festival de música clàssica. Aquest nucli d'art i entreteniment convoca parelles, amics, famílies i grups d’empreses de classe alta que venen a jugar a golf, menjar bé i fer visites culturals. "A la comarca ja hi ha hotels de luxe, restaurants amb estrella i camps de golf, però la singularitat de Peralada és que ho reuneix tot”, presumeix Eugeni Llos, president del resort. A més, el Grup Peralada suma una nova joia a la corona: el nou celler dissenyat per RCR Arquitectes, que desperta moltes expectatives als visitants, tant des del punt de vista vitivinícola com arquitectònic.

Mansions sense hipoteca

Els rics no només busquen hotels de luxe per visitar una temporada la Costa Brava, sinó que, sovint, seduïts per l'encant de la zona, decideixen comprar-hi una propietat per passar-hi uns dies l'any com a segona residència. "En nombre de vendes, l'estiu ha estat brillant", certifica una immobiliària del Baix Empordà, que prefereix mantenir l'anonimat per protegir la identitat dels seus clients. La meitat dels seus compradors són catalans i la resta holandesos, francesos, russos i, en grau més baix, ucraïnesos. Compren des d'apartaments de 500.000 euros arran de costa fins a xalets o torres de 200 metres quadrats, amb piscina i jardí, que s'enfilen fins als 3 milions i es concentren en urbanitzacions privades amb vigilància de Port d'Aro i s'Agaró.

La gran particularitat d'aquests compradors és que no necessiten crèdit del banc, sinó que abonen els imports astronòmics directament al comptat. "Més del 90 % dels clients paguen amb fons propis", assegura la mateixa immobiliària. Així també ho ratifica, per exemple, Finques GRN Samons, de la Bisbal d'Empordà, que s'especialitza en la venda de les típiques masies rústiques empordaneses. "Des de la pandèmia, el perfil del client ha canviat i amb tots els interessos actuals de les hipoteques ens trobem que ens costa més vendre una caseta de 300.000 que una de 700.000, que compra al comptat la gent que té molts diners al banc", comenta l'empresa. En el seu cas, treballen sobretot amb clients adinerats de Barcelona, que busquen segones residències o cases per passar la jubilació en pobles de pedra càlida i buguenvíl·lies, com Monells, Sant Sadurní de l'Heura, Cruïlles o Fonteta.

Rolex, Omega, Patek Philippe i Cartier

Un altre producte molt llaminer per a les butxaques plenes són els articles de marques caríssimes de moda, joies o cotxes esportius. A les botigues gironines on es venen marques exclusives, els principals compradors no són els turistes, que ja troben les mateixes ofertes al seu país d'origen, sinó el públic local. La joieria Quera, per exemple, que a la rambla de Girona ocupa tota una filera d'una vintena d'aparadors, reconeix que la majoria dels seus clients ja coneixen la botiga de fa temps, tot i que també venen a ciclistes amb diners que, després d'anar d'excursió, fan un volt pel barri vell.

Quera, que viu un creixement empresarial obrint noves seus a Alacant, Màlaga i Sant Sebastià, exposa des d'arracades de comunió de 100 euros fins a rellotges que valen fortunes, de marques molt famoses, que són les que tenen més tirada. Un Rolex, un Omega, un Patek Philippe o un Cartier poden costar entre 30.000 i més de 100.000 €, i en joieria tenen molt èxit els penjolls, els anells i les polseres d'or rosa de Pomellato, que poden pujar fins als 20.000 €. Igualment, són molt cobejades les aliances de compromís o casament, així com les joies amb diamants fetes per encàrrec al taller. “Que una botiga com la nostra tingui totes aquestes marques en un sol punt de venda crida molt l’atenció, i són el principal reclam perquè tothom les coneix i sap el seu valor”, explica Gil Costa Aymerich, director de màrqueting de Quera.

stats