La ruta
Oci26/01/2023

A peu pel poblat de Kerunta, l'origen de Girona

La muntanya de Sants Metges, a Sant Julià de Ramis, concentra la història de la zona: amb una cova prehistòrica, restes romanes, una església del s. XI i una fortalesa del s. XIX modernitzada

ARA
  • Recorregut: 8,5 km (circular)
  • Desnivell: 160 m
  • Temps estimat: entre 2 hores i 2 hores i mitja fent parada a visitar els monuments

¿Ja ho sabíeu que Girona, abans de ser Girona, era Kerunta? O almenys és així com els arqueòlegs han batejat els vestigis ibers propers a la zona. A només 10 minuts en cotxe del centre de la ciutat, al terme municipal de Sant Julià de Ramis, podem visitar de forma gratuïta les ruïnes del poblat ibèric de Kerunta i també les ruïnes d'una fortalesa romana, el Castellum Fractum. Segons els historiadors, són els vestigis del que després es convertiria en la nova Girona, situada ja al costat del riu Onyar, lluny de la muntanya estratègica.

No hay anuncios

A més, tot això és possible visitar-ho a peu amb una ruta circular de poc de dues hores que ens portarà pels frondosos paisatges del congost, al costat del Ter, fins a la muntanya de Sants Metges. Aquest puig de 200 metres concentra bona part de la història de la zona. Només sortint de la ruta podem visitar la cova del Cau de les Goges, excavada al segle XIX i on es van trobar diferents estris prehistòrics.

Al cim hi trobem l’església romànica del segle XI de Sant Cosme i Sant Damià, a la rectoria de la qual des de l’estiu passat hi ha obert un bar de tapes que es diu Can Bóta i que té unes increïbles vistes panoràmiques des de dues terrasses.

No hay anuncios

A prop hi ha les ruïnes iberes, des d’on es tenia el control estratègic del congost, la plana de l’Empordà al nord i, al sud, les planes fluvials de Girona. Es tracta d’un punt estratègic ocupat des de mitjans del segle VI aC.

De baixada farem la volta a La Fortalesa, el castell de finals del segle XIX convertit en hotel de luxe i que ara està en mans dels germans Roca. Si voleu fer la ruta acompanyats i, sobretot, que estigui ben senyalitzada, no us perdeu la Marxa de Sants Metges, que se celebra cada setembre. Té lloc durant la festa major de Sant Julià de Ramis, es pot fer corrent o a peu, és gratuïta i acaba sempre amb una xocolatada.

No hay anuncios
  1. La ruta surt de la plaça de la Font Picant, just al davant de l'Ajuntament de Sant Julià de Ramis. En un dia tranquil hi ha lloc per deixar-hi el cotxe.
  2. Cal seguir el camí de terra que ressegueix la façana dreta de l'església. És a dir, el que continua des de la font.
  3. La primera part és molt suau perquè vorejarem la muntanya fins a arribar al congost del Ter. Ha estat sempre una zona estratègica perquè és molt estreta. A l'altra banda del riu hi passa la via del tren en direcció Portbou, i també la carretera que porta a la Bisbal d'Empordà. Al costat de Sant Julià de Ramis, és una zona envoltada de camps i vegetació de ribera.
  4. Cal seguir recte fins a arribar a un encreuament després d'una gran masia de turisme rural amb piscina. Cal seguir a l'esquerra enmig dels arbres. Al costat hi passa un canal d'aigua del Ter.
  5. Passem pel costat del priorat de Sant Vicenç de les Roquetes, una capella romànica protegida com a bé cultural d'interès local que data del segle XII i que després va passar a utilitzar-se com a masia.
  6. Seguim vora el riu fins a arribar sota el pont de la variant de Girona. Aquí podem apropar-nos fins al Cau de les Goges, les coves amb restes prehistòriques de la cultura paleolítica.
  7. Arribem després a una gran plana amb camps i un canal del Ter al costat. A la dreta hi queda una antiga fàbrica. Hem de prendre el camí cap a l'esquerra després d'unes cases, que mena fins a un altre pont de la variant.
  8. Passat el pont és quan el camí comença a pujar muntanya amunt, però no és difícil. Fem diferents revolts, en direcció al veïnat de Sants Metges.
  9. A dalt ens espera l'església romànica de Sant Cosme i Sant Damià, i al costat la casa municipal de Can Bóta, acabada de reformar, on s'hi ha obert un bar de tapes amb vistes panoràmiques des de dues terrasses.
  10. Al costat de l'església, on hi havia l'antic cementiri, és on es van trobar les primeres restes iberes del poblat que els arqueòlegs van anomenar Kerunta.
  11. Però la majoria de restes, les del Castellum Fractum (350 dC), es troben un xic més endavant. S'hi pot arribar a través de la zona de pícnic del davant de l'església. Les vistes són espectaculars i mostren el control que tenien de la zona. A més, hi havia aigua i boscos. Les restes demostren que ja hi havia hagut cultures anteriors als ibers.
  12. Un cop visitades les ruïnes, el camí és de baixada per la carretera asfaltada. Es passa pel costat de La Fortalesa, el castell militar construït a finals del segle XIX que es va reformar en un hotel de luxe i que va tancar al cap de poc arran de la pandèmia i la mort del principal propietari. Actualment el gestionen els germans Roca amb un projecte d'innovació gastronòmica.
  13. La carretera arriba altre cop fins a l'Ajuntament de Sant Julià de Ramis i podem acabar refrescant-nos a la font Picant, on hem deixat el cotxe.