Neix el Kastell de Púbol, un nou espai cultural al cor de l'Empordà
Ubicat a 15 minuts a peu del Castell Gala-Dalí, vol "reparar" a través de l'art i l'ecologia la que va ser la finca per a festes del secretari més polèmic del pintor
Púbol (Baix Empordà)El petit poble empordanès de Púbol té dos castells. Un, construït els segles XIV-XV, té fama internacional: ubicat al nucli antic, és el que Salvador Dalí va regalar a la seva amant, Gala. Avui en dia conforma una de les parades obligatòries del triangle dalinià, juntament amb el museu de Figueres i la casa-museu de Portlligat, a Cadaqués. Però n’hi ha un altre, molt més recent, que no ha passat als annals de la història i que ara pica a la porta per reescriure i actualitzar el passat artístic de la zona. És el Kastell de la Bruguera, una masia amb quatre hectàrees de terreny reconvertida dels anys 70 als 90 en espai per a festes excèntriques, d'accent surrealista, per al que va ser el primer secretari de Salvador Dalí, el britànic John Peter Moore.
Després d’anys d’abandonament, un grup de persones vinculades a l’Empordà l’acaba de museïtzar amb l’objectiu que es converteixi en un espai on “reparar” a través de l’art i l’ecologia tot el món que va envoltar el capità Moore. I és que el que va ser el primer secretari de Dalí va acabar la seva vida perseguit per la justícia i esquitxat per acusacions de frau i robatori sobre l’obra del geni empordanès. Sobretot després que la policia trobés en una de les seves propietats a Cadaqués fins a 6.000 reproduccions no autoritzades de l’obra de l’artista.
“Tot el que puguis imaginar-te que es feia aquí dins és poc”, relata Jordi Pérez, que es presenta com el guardià del Kastell perquè fa més de dos anys que hi viu. L’espai, envoltat d’una tanca de pedra en forma de muralla, s’obre a un pati amb un fossar en forma de piscina per banyar-s’hi. L’interior està format per petites estances que, segons l’associació, estaven pensades per a tota mena de trobades sexuals. “Els habitants de Púbol veien el Kastell com un parc lúdic, d’atraccions per a adults en un món surrealista on era interessant explorar els límits del possible dins de la societat del moment”, explica Mike Duff, portaveu de l’Associació Cultural el Kastell de La Bruguera de Púbol.
Mig miler de visites en un dia
Diumenge passat el Kastell va celebrar la primera jornada de portes obertes, amb una invasió artística de tota la finca i un vermut musical. A la museïtzació de tot l’espai que ha fet l’artista Edgar Massegú a partir d’obres que tenia a la seva casa-museu de Sarrià de Ter s’hi van sumar tot d’aportacions d’artistes de la zona. I van visitar l’espai més de mig miler de persones en un sol dia. “Realment estem molt satisfets de la rebuda que estem tenint”, assenyala Duff, que també és copropietari de la casa rural sostenible La Bruguera de Púbol. Es tracta de la finca ubicada just al costat i que Moore va vendre al que seria més endavant secretari de Dalí, el pintor Francesc d’Assís Casademont, que signava les obres com a Casademont le Vieux.
El projecte busca capgirar el que representava el mateix espai els anys, 70, 80 i 90. De ser un espai elitista –on es podia arribar amb helicòpter gràcies a una pista de tenis amb llums en forma de castell que es projectaven cap amunt a manera d’heliport– a convertir-se ara en un espai obert en defensa del “decreixement econòmic”. “Dalí guanyava molts diners, però què feia per al món creatiu de l’Empordà? El nostre Kastell albergarà una comunitat interessada en el canvi sistèmic, tenint en compte la policrisi que estem vivint”, afegeix Duff, que treballa a través de l’organització sense ànim de lucre Dark Matter Labs assessorant 112 ciutats europees en decreixement i l’economia Net Zero. La Bruguera també és “laboratori viu” del màster de decreixement de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).
La regeneració del bosc
Més enllà de la propietat del Kastell, la casa està envoltada de jardins i boscos. Un antic jardí japonès, amb un canal ara assecat, mena fins a una pèrgola on s’alça una de les escultures tànguiques que fa Edgar Massegú. Metres més enllà encara es conserven les gàbies on Moore criava els ocelots, petits felins amb els quals Dalí s’havia retratat més d’una vegada. Tot aquest espai s’ha anat netejant els darrers mesos, després d’una llarga etapa d’abandonament. Seguint el rastre del que va passar amb la fàbrica tèxtil del Konvent de Berga, actualment es tracta d’un espai ocupat. Però l’associació, segons explica Duff, ja està en vies de negociar-ne la compra a l’empresa alemanya que actualment n’és propietària.
Permacultura i bioconstrucció
A diferència del Konvent, però, l’espai interior del Kastell és petit. Per això cobra molt de pes en el projecte el que és la permacultura i també la bioconstrucció. Així, també compten oferir tallers i combinar-los amb tot el vessant artístic. “Des de la junta del Kastell creiem que les arts són una forma d’il·lustrar el canvi sistèmic que necessitem”, afegeix Duff. No en va, Massegú es defineix com a “artista de la sostenibilitat” i tenen previst oferir residències artístiques més endavant.
Oriol Balliu, alcalde de la Pera –municipi del qual forma part Púbol–, era diumenge a les portes obertes i va valorar “molt positivament” que el Kastell contribueixi a sumar-se al moviment cultural que sempre hi ha hagut al poble, amb artistes com Fiona Morrison, la ceramista Caterina Roma i diferents membres de l’Orchestra Fireluce. “No podem oblidar que Dalí té un valor universal que ningú pot arrabassar-li –reflexiona Balliu–. Però això no pot ofuscar el present artístic que tenim a casa nostra”.