Memòria històrica

7 llocs per on passes i que va reconstruir mà d'obra esclava

Fa 80 anys de la fi dels batallons disciplinaris de després de la Guerra Civil que van erigir infraestructures que encara fem servir

El Pont de l'aigua, que uneix el barri del Pont Major de Girona amb Sarrià de Ter i creua el Ter. Fins el 2018 tenia quatre escuts franquistes amb els aguilots que es van animar. Antigament també s'hi llegia 'Puente del Caudillo'. El van reconstruir batallons de treballadors i es va inagurar el 4 de febrer del 1940 coinicint amb l'any d'aniversari de l'entrada de les tropes franquistes a Girona.
Memòria històrica

GironaHi ha infraestructures per les quals acostumem a passar cada dia que van ser construïdes o reconstruïdes per mà d’obra esclava. I no fa pas tant: fa 80 anys el règim franquista donava per extingits els Batallons Disciplinaris de Soldats Treballadors (BDST), la fórmula que va trobar la dictadura durant la postguerra per reconstruir el territori a canvi de mà d’obra gratuïta. Primer va crear els Batallons de Treballadors (BT), que eren presoners de guerra; després els Batallons Disciplinaris de Treballadors (BDT), que ja incloïen republicans que s’havien exiliat i retornaven; i finalment els BDST, integrats per soldats de lleva que havien de fer el servei militar, però als quals no es volia donar un fusell. A punt d’acabar la Guerra Civil, Francisco Franco va promulgar que tots aquests desafectes al règim haurien de treballar per pagar-se el menjar, reparar els danys de guerra i sobretot aconseguir la correcció moral i espiritual.

Presència de batallons a les comarques gironines
Espais de les comarques gironines que van ser reconstruïts amb mà d'obra esclava a la postguerra

“No hi ha cap dubte que eren mà d’obra esclava: eren forçats a treballar en unes condicions molt dures, rebien humiliacions constants i càstigs com carregar un sac a l’esquena durant tot el dia, i en la majoria de casos no van rebre compensació econòmica”, explica Oriol Dueñas, professor d’Història Contemporània de la Universitat de Barcelona (UB) i autor d’Els esclaus de Franco (Ara Llibres, 2008). Francisco Gracia, catedràtic de prehistòria de la UB, ha estudiat a fons el cas de les ruïnes d’Empúries, i recorda com el gener del 1942 tota la companyia del batalló 46 va agafar el tifus i va haver de ser evacuada a Barcelona. “No es pot parlar d’altra cosa que de mà d’obra esclava”, diu. A les comarques gironines la presència de batallons va ser molt extensa: era la província on s’havien destruït més ponts, segons el règim, i també es van dedicar a preparar les carreteres per fortificar els Pirineus en cas d’un atac aliat.

1.
Pont de l'Aigua, Girona

Els últims símbols franquistes no es van retirar fins al 2018

El Pont de l'Aigua ja reconstruït el 1952, durant el pas de la comitiva de la festa major del Pont Major.

Si a Girona hi ha hagut un pont històric per creuar el Ter i anar en direcció França ha estat el que passa del Pont Major a Sarrià de Ter i que segueix el curs de l’antiga Via Augusta, que connectava la península Ibèrica amb Roma. És el que avui en dia anomenem el Pont de l’Aigua i que els republicans van fer volar el 1939 durant la retirada, en una estratègia controlada de voladures per evitar l’avenç franquista i tenir temps d’arribar a la frontera.

Un dels escuts franquistes al Pont de l'Aigua de Girona el 2009, després d'haver-se fet una primera reforma.
Detall d'un dels escuts amb la simbologia franquista del jou i les fletxes a l'entrada del Pont de l'Aigua. Es van retirar el 2008.

El 4 de febrer, el règim inaugurava el nou pont construït pels batallons 12 i 162, coincidint amb l’any d’aniversari de l’entrada de l’exèrcit franquista a Girona. Va passar a dir-se el Pont del Caudillo, amb unes enormes lletres sota l’arc central. I es van realitzar tot de relleus sobre episodis de la Guerra Civil. Fins al 2018 no es van acabar de retirar tots els símbols franquistes amb l’eliminació dels escuts amb les quatre àligues a les baranes. El 2007 ja s’havien tret els escuts amb el jou i les fletxes, però sí que hi queden les quatre escenes de la Guerra Civil.

2.
Pont de Torroella de Montgrí

El primer que va tenir una placa en record dels treballadors

El pont que creua el Ter a Torroella de Montgrí el 1950, després de la reconstrucció el 1940 per part dels batallons de represaliats republicans.

A finals del 1940 va ser inaugurat el nou pont que creuava el Ter a l’altura de Torroella de Montgrí. Hi van treballar durant mig any els batallons 162, 17, 19 i 42, integrats per uns 300 represaliats que des del 2010 són recordats en un monòlit que va substituir el franquista col·locat durant la reconstrucció del pont. Segons les dades del règim, Catalunya concentrava un 41,7% dels ponts destruïts al conjunt de l’Estat després de la retirada. Dueñas, que ha investigat a fons la reconstrucció de les infraestructures durant la postguerra, assenyala que encara queda molta feina per fer en el terreny de la memòria en aquests espais on van treballar de sol a sol, en condicions molt dures, soldats republicans i represaliats.

3.
Mercat del Lleó de Girona

Va ser construït de nova planta pels batallons disciplinaris

El Mercat del Lleó de Girona abans de la gran reforma que va fer el despatx d'arquitectura de Fuses i Viader els anys 90.

Si hi ha un espai que els gironins freqüenten i que en aquest cas va ser construït des dels fonaments per mà d’obra esclava és el conegut popularment com el Mercat del Lleó. En plena postguerra, el règim va enterrar el pla de construir un gran mercat on avui en dia hi ha la plaça de Catalunya, a sobre de l’Onyar, i va utilitzar uns terrenys militars per erigir-hi un mercat asèptic i funcional. No es va inaugurar fins al 1946, així que hi va treballar el BDST 42, però també el Batalló Disciplinari de Soldats Treballadors Penats (BDSTP) número 62, l’evolució dels anteriors amb una nova sigla per continuar perpetuant els treballs forçats. Una placa commemorativa ho recorda.

4.
Collada de Toses

Dormien en tendes i barraques en ple hivern i gairebé sense llenya

Homenatge als treballadors de la Collada de Toses el 1968.

El camí entre la majoria de comarques gironines i la Cerdanya, la collada de Toses, també va ser construït per mà d’obra esclava. Franco temia una invasió aliada per França i va començar les tasques d’obrir camins i carreteres per poder fortificar més endavant els Pirineus. A 1.500 metres d’altitud, els batallons destinats a la Collada havien de dormir en tendes de campanya i cabanes i només protegits per mantes. Hi havia escassetat de patates –directament el proveïdor es va quedar sense– i es va dictar una ordre per evitar la tala indiscriminada: tampoc tenien llenya.

5.
Línia de tren a Portbou

Es van reconstruir ponts i després es va nacionalitzar

L'estació de trens de Portbou. El bàndol nacional va intentar destruir-la per terra, mar i aire però no ho va aconseguir. Igualment diferents ponts de la línia es van volar durant la retirada.

Durant la Guerra Civil, l’exèrcit sublevat va intentar per totes les vies –aèria, terra i mar– la destrucció de l’enllaç ferroviari amb França, sobretot a Portbou i a Colera, però la seva estratègia va ser un fracàs. Acabada la guerra, però, alguns trams estaven inutilitzats per la destrucció de ponts, dels quals se’n van encarregar també els batallons de treballadors. El gener del 1941, el règim va decidir nacionalitzar totes les línies –que llavors eren privades– i crear la RENFE, que també va fer servir treballadors forçats.

6.
Cremallera a Núria

Els aiguats de la tardor del 1940 van malmetre la línia a Ribes

Excursió de la família de fotògrafs Pereferrer Pujol al Ripollès el 1939. Dolors Pujol, una de les primeres professionals de l'Estat de fotografia, acompanyada de dos nens i una dona dins un vagó d'un tren cremallera a la Vall de Núria

A la destrucció de la retirada, a les comarques gironines s’hi van haver de sumar els aiguats devastadors de Sant Lluc, la tardor del 1940. El Ter es va desbordar, i per Girona el cronista oficial de la ciutat explicava que els taüts flotaven pel riu perquè va trencar-se un envà de la funerària. Tot i que al Ripollès ja s’havien reconstruït molts ponts i la línia de tren funcionava, els aiguats la van tornar a malmetre: en la reconstrucció es va fer servir de forma indiscriminada els batallons de treballadors, que a la zona s’acumulaven per milers perquè era a prop de la frontera amb França i començada la II Guerra Mundial molts exiliats començaven a tornar.

7.
Ruïnes d'Empúries

Fins fa un any no es va instal·lar un plafó commemoratiu

Un grup de presoners treballant a les excavacions de les ruïnes d'Empúries.

L’historiador Francisco Gracia va ser un dels primers a destapar una part poc coneguda de la història de Catalunya: les ruïnes d’Empúries van ser excavades, durant el franquisme, per mà d’obra esclava. Fins al novembre de l’any passat, el Memorial Democràtic, en col·laboració amb el Museu d’Arqueologia i l’Ajuntament de l’Escala, no va inaugurar un espai en record dels represaliats. Hi van treballar fins a 150 homes en unes condicions molt dures de salubritat i amb una precària alimentació. La nova llei de memòria democràtica inclou la necessitat de recordar aquests abusos, però en aquest cas també queda molt de camí per recórrer.

stats