Mobilitat

L'estació de l'AVE a l'aeroport de Girona pren forma

Madrid manté la promesa de tenir-la a punt el 2026 però l'alcaldessa de Vilobí d'Onyar ho veu poc realista

Passatgers pujant a un tren de l'AVE.

GironaSi hi ha un projecte ferroviari promès pendent a les comarques gironines és el de la construcció d’una estació de l’AVE a l’aeroport de Girona per intentar donar un nou impuls a unes instal·lacions que no acaben de revifar després que la majoria de vols low cost de Ryanair es desplacessin a Barcelona. Fa més d’una dècada que està sobre la taula però el gest decisiu per construir-la no ha arribat fins fa poques setmanes: la ministra de Transports, Raquel Sánchez, i el secretari general d’Infraestructures, Xavier Flores, van presentar l’11 de novembre els primers avenços en l’estudi de viabilitat que va iniciar-se al juny. L'estudi preveu una inversió de 50 milions i que passin per la nova infraestructura entre 2,4 i 3 milions de passatgers l’any. L'estació tindria quatre vies a 600 metres o poc més d’un quilòmetre de l’aeroport, i hauria d'estar enllestida el 2026. Més endavant, en una segona fase, es preveuen 50 milions d’euros més per fer una llançadora que connecti l’estació de l’AVE amb l’aeroport, si hi ha demanda.

Inscriu-te a la newsletter Girona Més enllà de la Costa Brava i la Cerdanya
Inscriu-t’hi

Unes perspectives molt poc realistes, segons l’alcaldessa del municipi més afectat, Vilobí d’Onyar. “El 2026 no ho veig. El 2030 potser sí. Sempre hi havia hagut la intenció de construir-la però mai s’havia avançat tant”, assenyala la cap del consistori, Cristina Mundet. Cal tenir en compte que encara no se n’ha decidit l’emplaçament, caldrà expropiar terrenys. També cal encara iniciar el procediment d’avaluació ambiental i s’hauran de licitar obres, a més de construir pròpiament l’estació, que s'hauria d'ubicar entre el municipi de Riudellots de la Selva i el del Vilobí. El pròxim pas, segons va informar el ministeri de Transports, és sotmetre l’estudi de viabilitat a informació pública durant el primer trimestre del 2023 per determinar finalment quina serà la millor ubicació i poder continuar amb la tramitació fins a l’aprovació.

La quarta pista del Prat?

La construcció d’aquesta estació de l’AVE és una llarga reivindicació d’administracions i empresaris locals que té l’aval de la majoria de partits –excepte els comuns i Vox–. Però la necessitat de construir-la ha agafat més volada després que la Generalitat i el govern espanyol aparquessin el projecte d’ampliació de l’aeroport del Prat, amb la idea que els de Girona i Reus es converteixin en la quarta pista que necessita Barcelona. Una opció que rebutja de ple Mundet, així com el govern espanyol. “L’aeroport del Prat ha de ser un hub intercontinental, però el que faci Girona no ve a substituir el que es faci a Barcelona. Girona no ha de ser una altra pista de Barcelona”, apunta l’alcaldessa de Vilobí d’Onyar.

De fet, la consellera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà, va tornar a obrir la porta dilluns a l’ampliació del Prat amb una altra mirada. Mentrestant, continua també sobre la taula l’ampliació de l’aeroport de Girona. Sense variar res, però amb l’arribada de l’estació de l’AVE, el pla director d’Aena preveu arribar a un volum màxim de 10,1 milions de passatgers anuals. Segons la ministra de Transports, confien que l’aeroport de Girona no només recuperi els “viatges i el tràfic que tenia”, sinó que fins i tot els pugui “incrementar”.

De moment l’aeroport de Girona malda per recuperar els passatgers prepandèmia en època no estival. Durant l’octubre va recuperar vuit de cada deu passatgers que tenia el mateix mes del 2019. La majoria van viatjar amb Ryanair, que té gairebé un monopoli fora de l’estiu. El director de l’aeroport de Girona, Vicent Pallarès, aposta per incentivar l’arribada de noves companyies, com Volotea –que està creixent en aeroports secundaris– i Wizzair, “similar a Ryanair però amb una forta presència als mercats de l’Est".

stats