El gegant Amazon sacseja l’economia de l’Alt Empordà
La majoria d'alcaldes celebren l'obertura a l'abril del nou centre logístic de la multinacional, que preveu donar feina a 1.400 persones
El Far d'Empordà (Alt Empordà)La darrera setmana la multinacional nord-americana Amazon va anunciar per sorpresa que tancava el centre logístic de Martorelles (Vallès Oriental), amb una plantilla activa de quasi 1.000 persones, per traslladar les instal·lacions a Saragossa. Tot i aquesta deslocalització, la inversió de la companyia a Catalunya no disminuirà perquè el tancament coincideix amb l’obertura d’una nova planta logística al polígon Logis Empordà del Far d’Empordà (Alt Empordà). El centre preveu donar feina a 1.400 treballadors i treballadores i començarà a funcionar a partir del mes d'abril.
Es tracta d’una planta amb maquinària robotitzada, que ocupa una superfície de més de 50.000 m² i se centra en les activitats d’emmagatzematge i gestió de productes de petit format. Les obres al polígon, a poc més de 6 km de Figueres, van començar fa dos anys i, de fet, en un principi es va anunciar que l’equipament s’inauguraria l’estiu del 2022, però les dificultats econòmiques de l’empresa, que ha perdut facturació després de la baixada de compres per internet per la pandèmia, han retardat l’obertura fins ara.
Ángel García Merino, responsable de comunicació d’Amazon Espanya, explica que la companyia s’ha decantat per la zona industrial del Far, una població de 600 habitants, “per raons purament empresarials, amb l'objectiu de satisfer les demandes de les xarxes d’operacions amb més eficàcia”. Així, sobre la decisió estratègica d’establir-se a un polígon a 30 km de la frontera amb França, un país reticent a donar llicències als establiments del gegant de compres electròniques, García Merino argumenta que és un element important, però no definitiu: “La xarxa d’Amazon opera de manera unificada a tot Europa, així que els centres no només cobreixen el territori on s’emplacen sinó que, quan un client demana un producte, el centre que el té en estoc l’envia al país que faci falta”.
Molts ajuntaments, a favor
La majoria dels governs municipals de la zona estan encantats amb l’arribada de la multinacional. L’alcalde del Far, Jaume Arnall, en totes les seves manifestacions públiques ha defensat que es tracta “d’una molt bona notícia, tant per al poble com per a la comarca, perquè ajudarà a dinamitzar l’economia del territori i servirà per posicionar l’Alt Empordà com un important hub logístic en el mercat”. En aquesta mateixa línia s’expressa Carlos Álvarez, alcalde de Vilamalla, municipi a tocar del polígon: "No passa cada dia que una multinacional s'estableixi a la comarca i segur que contribuirà favorablement a incentivar l'activitat empresarial, tant de manera directa com indirecta". L'impuls econòmic a la regió ja comença a notar-se perquè, per exemple, abans de l’arribada efectiva d’Amazon, Cimalsa, l’empresa pública que gestiona els polígons catalans, ja ha venut totes les parcel·les de Logis Empordà i ja comença a planificar-ne l’ampliació.
Una valoració igualment favorable en fa l’alcaldessa de Figueres, Agnès Lladó, que assenyala que "és molt positiu que grans empreses escullin la comarca per invertir-hi capital". I afegeix: "La nostra responsabilitat és respondre-hi oferint als ciutadans una formació de qualitat per tal que puguin assolir amb garanties els llocs de treball que ofereix el sector". Per això, continua Lladó, "fa dos cursos vam crear el grau superior en transport i logística a l’Institut Cendrassos".
El poble de Fortià, molest amb el trànsit
Francesc Brugués, alcalde de Fortià, en canvi, es mostra molt més reticent: "Sense entrar a valorar el tipus de model de negoci i si realment donarà feina a veïns de la comarca o a treballadors desplaçats, l’arribada d’Amazon generà un greu conflicte de mobilitat al nostre municipi", lamenta. "Perquè –continua Brugués–, actualment, ja patim els viatges de més de 4.000 vehicles diaris del polígon Logis Empordà que, des de Figueres o Roses, travessen Fortià per desplaçar-se". I aquesta situació, conclou, "amb el volum de treballadors i repartidors que aportarà l'empresa serà absolutament insostenible". Per fer front als problemes de mobilitat, l’alcalde demana el desdoblament de carrils de la carretera N-II o una nova variant que espongi el trànsit del cinturó de Figueres.
Tot i que la planta encara no està operativa, l’impacte en l’oferta de llocs de treball a la zona es comença a percebre perquè, a banda dels professionals de la constructora Sacyr per aixecar l’edifici del polígon, Amazon ja ha contractat a la regió enginyers i informàtics per equipar i posar en marxa les instal·lacions. La resta de personal se seleccionarà en les setmanes vinents i a la borsa de treball de la companyia ja han sortit les primeres places vacants, que demanen sobretot tècnics de manteniment industrial. Ara bé, l'empresa matisa que el tipus de perfils necessaris i el volum de contractació final dependrà del resultat de les negociacions amb els treballadors del centre de Martorelles: “Les necessitats de la plantilla del Far encara no estan definides perquè no sabem quants treballadors de Martorelles demanaran el trasllat al centre de l'Empordà”, reconeix Ángel García.
Els botiguers, disposats a adaptar-s'hi
I, d'entrada, els propietaris dels comerços petits i mitjans de la zona no veuen l'establiment del gegant de les compres electròniques com una amenaça de competència deslleial, sinó com una oportunitat per reinventar-se i actualitzar-se als nous hàbits de consum dels clients. Ho defensa Frederic Carbó, president de l'Associació de Comerç de Figueres: "Els botiguers, per sobreviure als nous temps, ens hem d'adaptar a les dinàmiques del mercat, així que estem oberts a col·laborar amb empreses com Amazon per millorar l'oferta del comerç local i poder arribar a més clients". A més, "l'arribada de treballadors augmentarà el poder adquisitiu de la comarca i això repercutirà en més despesa tant en comerços com en restaurants o habitatge". I conclou: "Tothom prefereix tenir un veí ric que un de pobre, perquè així tots plegats ens podrem beneficiar dels seus avantatges".
La bona rebuda d’Amazon a l’Alt Empordà contrasta amb el malestar del miler de treballadors i treballadores afectats pel tancament del centre logístic de Martorelles. La companyia els vol mantenir en plantilla i els ofereix la possibilitat de no perdre la feina traslladant-se a qualsevol altre centre d’Espanya, ja sigui a Saragossa, on es mou l’activitat, a la planta del Prat de Llobregat, al nou centre del Far d’Empordà o en qualsevol altre lloc del país. Però els treballadors no accepten les condicions i, a través dels sindicats, denuncien la decisió unilateral de l’empresa.
La Fesmec-UGT, majoritària entre els treballadors d’Amazon, critica que la companyia havia comunicat als afiliats que la intenció era canviar l’activitat del centre de Martorelles per convertir-se en una planta de devolucions de clients, però en cap cas els va anunciar la intenció d'abaixar la persiana i traslladar-se a l'Aragó. El sindicat argumenta que la majoria dels treballadors no estan en condicions d’acceptar el canvi de seu perquè formen part d’un nucli familiar que no és fàcil de recol·locar d’un dia per l’altre. Per això, sospiten que el trasllat podria emmarcar-se en la negociació d’un ERO encobert. Les negociacions comencen aquest dijous i Noelia Belén, assessora del comitè d’empresa, avança que treballaran per “evitar el tancament i, si no és possible, almenys per aconseguir les millors condicions laborals per als treballadors que no vulguin o puguin acollir-se al trasllat obligat”.
El sindicat CCOO també es mostra contrari a la decisió unilateral Amazon perquè considera que l’anunci no obeeix a les causes organitzatives, sinó a un intent de forçar els treballadors a acollir-se a convenis menys avantatjosos o a renunciar voluntàriament al lloc de treball sense indemnització. La unió sindicalista demana la complicitat de la Generalitat i l’ajuntament del municipi i, en un comunicat, manifesta que “el model de negoci d’Amazon és extractiu i no aporta valor al territori, sinó que n’usa intensivament els recursos durant un període molt limitat de temps i sense voluntat d’arrelament”.