Transports

Col·lapse de camions a les àrees de servei de l'AP-7

La fi dels peatges i la prohibició de circular per molts trams de la N-II satura de tràilers els pàrquings a l'autopista

GironaUn divendres a dos quarts de deu del vespre. Àrea de servei del Montseny de l’AP-7 en direcció a França, a l’altura de Llinars del Vallès. Desenes de camions s’amunteguen per tot arreu. El pàrquing està desbordat i des del moment que se surt de l’autopista, fins i tot en el carril d'accés a l'àrea de servei, qualsevol conductor topa amb camions a les vores de la carretera, encara que estigui prohibit. És una estampa que es repetirà al cap de poc a les àrees de servei de la Selva, a Maçanet; del Gironès, a Riudellots; i de l’Empordà, a l’altura de Garrigàs. Un col·lapse de camions en paral·lel a l’augment –de fins a un 40%– del trànsit d’ençà de la fi dels peatges, però que s’arrossega des de fa cinc anys –amb el llarg parèntesi de la pandèmia, que el va diluir–. Es tracta de la conseqüència directa de la prohibició de circulació de camions de gran tonatge a la N-II des del 2018. Des de llavors, els pàrquings habituals en restaurants de carretera per al descans s’han esborrat i s'han multiplicat les aglomeracions en àrees de servei i polígons pròxims.

Cargando
No hay anuncios

Coneix bé la situació Esteban Pacev, que des del 2007 es dedica al món del transport. Primer com a conductor i ara com a soci d’una empresa que des de fa dos anys intenta aconseguir els permisos pe obrir un pàrquing segur per a camions a la sortida 10 de l’AP-7, a Fogars de la Selva, prop del polígon de Riudellots. “Hi ha molt pocs pàrquings segurs entre la Jonquera i Barcelona i sempre estan plens –assegura–. Els conductors no tenen cap lloc per dormir”. La normativa estableix que un camioner ha de parar cada 4 hores. Després ha de fer una pausa de 45 minuts i pot tornar a conduir 4 hores més. A més, cada dia ha de fer una pausa de 9 hores seguides. Si no, s’enfronta a una possible multa de milers d’euros.

Cargando
No hay anuncios

Clam per habilitar espais segurs

Entre la Jonquera i Barcelona hi ha només 6 àrees de servei. És a dir, una aproximadament cada 27 quilòmetres. A cadascuna hi ha espai com a molt per a una cinquantena de camions per banda. Per molt que un camioner es planegi la ruta, és possible que s’acabi trobant sense lloc, assenyala Antonio Martínez, president del Gremi de Transports i Logística de Catalunya, que forma part de la patronal Cecot. “Per això és habitual trobar-nos camions aparcats a les entrades de les àrees de servei, perquè han d’aturar-se sí o sí i no poden fer més quilòmetres”, afegeix. En aquest sentit, Pacev també puntualitza que de vegades a un camioner li surt més a compte pagar la multa per dormir en una àrea de servei que no pas la de saltar-se el disc d’hores de conducció.

Cargando
No hay anuncios

Vista la problemàtica, el Gremi de Transports i Logística reclama des de fa dos anys al ministeri de Transports i al Govern la creació de més pàrquings segurs. I des de l’any passat ho fa a través de la Coordinadora d’Organitzacions de Transport, que aglutina un 85% del sector català del transport per carreteres. Segons Martínez, l’administració al·lega que la creació de nous pàrquings s’ha de fer des de la iniciativa privada. Però alhora el gremi argumenta que la decisió que els camions no poguessin passar per la N-II va ser pública i que ha de ser des de la iniciativa publicoprivada que s'hi trobi solució.

Cargando
No hay anuncios

Els últims anys s’han ampliat grans pàrquings segurs com el de Padrosa a Llers i la Jonquera, però no és fins a Sant Celoni –al cap de 110 km– que n'hi torna a haver un altre amb el certificat de seguretat europeu que posen de condició moltes empreses. Pacev explica que és habitual trobar-se camions aparcats en polígons el cap de setmana, quan és obligatori per la llei europea que els camioners facin una pausa de 24 hores cada setmana i cada quinze dies de 48 hores. “És molt dur estar de ruta tota una setmana sense ni poder dutxar-se i acabar en un polígon sense llum ni aigua per falta d’espai en pàrquings segurs”, lamenta Pacev.

Cargando
No hay anuncios

Sense conèixer gaire la necessitat dels camioners, a la sortida de Girona sud de l’AP-7 es va obrir el 2016 un pàrquing que inicialment havia de ser per a caravanes, però “ràpidament hi van arribar els camions”. Ho explica el seu propietari, Pere Costa, que hi ha acabat posant lavabos, dutxes i una sala per a conductors, a més de tres vigilants de seguretat permanents. Ara bé, en el seu cas la majoria de conductors que hi deixen el tràiler és perquè viuen per la zona i simplement l’aparquen per estar amb la família. El lloguer mensual és de 120 euros i passar-hi una nit costa 15 euros. En els de màxima seguretat, una nit de mitjana costa uns 40 euros.

Cargando
No hay anuncios

Augment dels robatoris

El canvi de rutes i l’obligatorietat de parar sempre a l’AP-7 –els camioners només poden entrar en polígons si és per carregar i descarregar– ha portat també a un augment dels robatoris, gràcies a la gratuïtat dels peatges. Segons dades dels Mossos, l’any passat es van denunciar 3.500 robatoris a les autopistes i autovies catalanes, és a dir, 10 al dia. Un 20% van ser a la càrrega de camions en àrees de servei i de descans. “És un problema estructural a tot Europa, on falten 400.000 places de pàrquing segur. I d’aquestes, 100.000 només a Espanya –diu Martínez–. Ens estem trobant amb un greu problema de relleu generacional. Ningú vol camions, però sense ells el súper el trobaràs buit”.

Cargando
No hay anuncios

Des de la Plataforma en Defensa del Sector del Transport, assenyalen que el tram entre Barcelona i la Jonquera, en ser un dels més transitats, també és un dels més problemàtics pel que fa a la seguretat. "Molts transportistes s'hi aturen a menjar o proveir-se de gasoil anant cap a França, ja que és més barat", diu Carlos Domínguez, delegat a Catalunya de la plataforma. Darrerament, han mantingut reunions tant amb el Servei Català de Trànsit com amb Inspecció de Transport, a càrrec del ministeri, i els han assegurat que s'està estudiant la viabilitat de crear aparcaments segurs a la zona d'antics peatges de la Roca i de Martorell. Més enllà d'això, han expressat que les vies d'accés a les àrees de servei amb gasolinera s'estan tornant "molt perilloses". "És un espai molt curt on, si hi ha camions aparcats, pot haver-hi accidents", recalca. Per això demanen habilitar també amb càmeres de seguretat i lavabos les àrees de descans on només hi ha aparcaments i zona de pícnic.