BOOM SOBRE RODES

Girona quadruplica els negocis ciclistes en vuit anys

Empreses estrangeres aprofiten el tancament de locals històrics per fer-se un lloc en el destí turístic de moda

4 min
Ciclistes davant del nou local d'Eat Sleep Cycle a plaça Catalunya: en total, aquest 'hub' ciclista tindrà quatre locals a la mateixa zona i unes oficines a Fornells de la Selva. Són una cafeteria, botiga, gestió de tours i lloguer de bicicletes. També han obert a Màlaga i darrere de la firma hi ha un matrimoni britànic.
Dossier Boom del ciclisme a Girona Desplega
1.
Girona quadruplica els negocis ciclistes en vuit anys
2.
Tours a 4.000 euros la setmana i bicis a partir de 8.000 euros
3.
Adeptes i detractors del ciclisme a Girona: la ciutat d'or o la invasió subtil
4.
Cronologia del boom ciclista a Girona: de Johnny Weltz a convertir-se en meca turística
5. Entrevista a David Millar:
"Rocacorba és el cim icònic de Girona"
6.
Lina Kaial, de Damasc a fabricar roba esportiva des de Girona
7.
Ruta en bicicleta pel Pla de l'Estany: l'ascens a Rocacorba

GironaPer als gironins ja són una part més del paisatge del Barri Vell. Però els que fa temps que no visiten la ciutat queden sorpresos per les riuades de ciclistes professionals i cicloturistes que travessen els carrers de llambordes que encerclen el riu Onyar. Són una comunitat fluctuant que des de fa 25 anys no ha parat de créixer fins a convertir Girona en una de les capitals mundials del ciclisme, on és habitual veure estrangers passejant amb mallots. “La geografia, el clima, la connectivitat, la qualitat de vida i l’anonimat són les claus del creixement de Girona com a destinació de turisme de ciclisme de carretera”, explica el professor de la Universitat de Girona i consultor turístic Jaume Marín, coautor d’un estudi que ha identificat el “desenvolupament exponencial” de la demarcació com a destí cicloturístic.

El boom definitiu de negocis vinculats a aquest esport ha estat els darrers vuit anys, quan un conjunt de professionals retirats van decidir invertir en el cicloturisme com a forma de vida després d’una dècada convertint Girona en un espai de trobada de professionals per temporades. Segons el recompte elaborat per l’ARA i que podeu visualitzar a través d’un mapa a la web si hi entreu amb el QR, els negocis s’han multiplicat per quatre: si a principis del 2014 hi havia vuit negocis dedicats al sector a la ciutat, ara n'hi ha 29 –34 si es tenen en compte els nous locals als afores, com a Salt, Vilablareix, Fornells de la Selva, Sarrià de Ter i Celrà– i les pròximes setmanes obriran tres establiments més. Tot això sense comptabilitzar els hotels que tenen el segell bike-friendly i que han adaptat les instal·lacions a una clientela ara cobejada perquè fa estades llargues, d’almenys una setmana. És el cas de Casa Cacao, dels germans Roca, que reserva a molts ciclistes.

Mapa de l'evolució dels negocis vinculats al ciclisme a Girona
* Aquest mapa s'ha elaborat a partir de la recerca d'informació de l'ARA. En cas que hi hagi imprecisions o faltin negocis, agrairem que ens ho comuniqueu a comarquegironines@ara.cat.
** No s'inclouen hotels bike-friendly o Bed&bike, ja que no són negocis creats expressament per a ciclistes. Només s'hi han inclòs els apartaments turístics que van dirigits especialment a ciclistes.

Els darrers a arribar han estat grans empreses estrangeres que han aprofitat el tancament de locals històrics per fer-se un lloc en el destí de moda sobre rodes. La marca italiana de roba Castelli va obrir a finals d’octubre a l'espai que havia estat durant més d’un segle la botiga de Cal Rei de Girona. I està previst que la nord-americana Trek, que ja opera des de la distància fent tours a Girona, obri un local just al costat, on històricament hi havia hagut la central de Caixa de Girona. Abans, però, s'inaugurarà ja la setmana que ve la botiga de mallots dissenyats a Girona i fabricats a Catalunya Rocacorba Cycling al carrer Argenteria de Girona, cap al final de la Rambla. Serà just davant del local d’una marca barcelonina, Velòdrom, que fa col·laboracions amb Tactic, una fàbrica ubicada a Bescanó des del 1998.

Darrere de 10 dels nous locals ciclistes a Girona hi ha la consultoria immobiliària Urbinium. Segons les seves dades, si el 2015 hi havia cinc negocis vinculats al ciclisme a Girona ciutat, avui n’hi ha 20. “La cadena de valor, econòmicament parlant, és excel·lent”, assenyala el gerent d’Urbinium, Manel Reina Moreno, que comptabilitza una inversió de 2,5 milions d’euros només en els locals que ells han portat i de 300.000 euros anuals en rendes.

Expansió tot i la pandèmia

Malgrat l’aturada de la pandèmia, la inversió en cicloturisme no s’ha aturat a Girona. Dues empreses encapçalades per matrimonis d’esportistes professionals estrangers instal·lats a Girona en són la prova. Els locals d’Eat Sleep Cycle, propietat dels britànics Louise Laker i Lee Comerford, no han fet més que créixer a la plaça del Vern, al costat de la plaça Catalunya. Aviat seran quatre: una cafeteria, una botiga, un espai de lloguer i un darrer per ampliar l’espai de venda de bicicletes que inaugurarà a finals de novembre on hi havia la històrica botiga de roba Guanter, que va tancar per jubilació al maig després de 60 anys.

Tot aquest procés ha tingut lloc entre el 2021 i el 2022. També ha crescut La Comuna, que té al darrere el matrimoni format per la triatleta australiana Emma Snowsill i l’ironman alemany Jan Frodeno, que viuen la meitat de temps a Andorra –on han marxat molts esportistes a entrenar-se aprofitant que s'hi paguen menys impostos–. Si el 2015 el boom de locals va començar amb la cafeteria La Fàbrica, dels canadencs Christian i Amber Meier, La Comuna ha decidit fer un pas més i oferir menjar i apartaments per a cicloturistes i professionals en tot un edifici al barri de Galligants que va obrir a principis del 2021. Irene Bou n’és la mànager i explica que el seu objectiu és oferir una “experiència completa”, que han ampliat amb la conversió en apartaments turístics d’un altre edifici al costat de La Fàbrica.

Un ciclista amb una bicicleta elèctrica de muntanya creuant per un dels ponts peatonals de l'Onyar.

El Barri Vell ha vist com creixia una nova comunitat amb rendes altes. Aquesta setmana l’Ajuntament de Girona ha fixat en un 15% el topall d’apartaments turístics que pot tenir cada barri. Però tant al Barri Vell com al del Mercadal ja s’ha arribat a aquest límit, tot i que és possible fer-ne més si s’instaura el model de La Comuna: fer una reforma integral d’un edifici i incorporar-hi un ascensor. Des del consistori, la regidora de Promoció Econòmica i Turisme, Glòria Plana, nega que s'estigui vivint un procés de “gentrificació”, com denuncia l’Associació de Veïns del Barri Vell.

S’ha tocat sostre?

Plana assegura que és “un moment molt bo” perquè s’estan “recollint els fruits” d’anys de “col·laboració entre el sector públic i el privat”. Pel camí, però, també ha mort alguna empresa, com va passar amb Bike Breaks el 2021, que no va poder aguantar la pandèmia. Les empreses catalanes pioneres en tours abans de la febre ciclista, CicloTurisme i BikeCat, reivindiquen que es tingui en compte també el teixit empresarial de casa. “Que una empresa com Castelli digui en una entrevista que som la Meca del ciclisme vol dir que alguna cosa estem fent bé”, reivindica Plana. Al seu torn, Marín, professor de la UdG, considera que potser Girona ciutat sí que està arribant al seu límit turístic, però no l’entorn de la demarcació, on no deixen de proliferar masies que acullen aquest sector.

Dossier Boom del ciclisme a Girona
Vés a l’ÍNDEX
stats