Teatre

La Bisbal d'Empordà recupera la Passió en català que va prohibir el franquisme

La Guàrdia Civil va impedir la funció una hora abans de començar, ara fa 80 anys

Un grup de dones que va participar a la Passió del 1932.
ARA
15/03/2023
2 min

GironaNomés una hora abans de l’estrena, amb les entrades venudes i un gran esforç d'una colla de veïns per recuperar l’antiga tradició de la Passió de la Bisbal d'Empordà, la Guàrdia Civil va irrompre al Teatre Principal amb un telegrama del governador civil de Girona, Luís Mazo Mendo, per prohibir la representació. Eren les tres de la tarda del 14 de març del 1943. S’esgrimien dos motius per a la prohibició: que l'obra era en català i que es basava en evangelis apòcrifs. Amb 80 anys de retard, l’obra es representarà finalment gràcies als actors dels Pastorets i a l’orquestra i el Cor Carreras Dagas. Els motius que han portat els promotors a representar l’obra prohibida és retre un homenatge als represaliats pel franquisme que van veure truncada la seva il·lusió i també que la peça quedi enregistrada.

La representació del 1943 volia impulsar la represa d’una tradició que es remuntava al segle XVIII (interrompuda el 1932) i que va aconseguir la implicació de tot el poble. Els decorats del 1932 es guardaven al mateix teatre i el text, llavors desaparegut, es va reconstruir gràcies a la memòria dels actors que interpretaven els diferents papers els anys 30. Tot va ser gràcies a la feina de Maria Gisbert, que finalment va poder localitzar el text i completar els buits de l’obra. També la va adaptar a la normativa fabriana. El director dels Pastorets, Jordi Bassa, explica a l'ACN que els sectors catòlics més integristes van pressionar el governador al·legant que la Passió era en català i basada en evangelis apòcrifs. “La gent que l’impulsava es va arruïnar, perquè van haver de pagar les despeses i el lloguer dels vestits”.

"Es tracta de recuperar una mica de l'emoció que devia tenir aquella gent quan van decidir recuperar la Passió, després de la guerra, i que després els diguessin que no podien", afirma David Granato, actual director del Cor Carreras Dagas.

Versió minimalista sense crucifixió

El musicòleg Albert Morcillo, exdirector del Cor Carreras Dagas, va ser qui va localitzar a l’Arxiu Comarcal del Baix Empordà les partitures de la Passió de la Bisbal de Josep Canet, que havia estat el fundador de la Principal de la Bisbal. La versió que faran el 2 d’abril al Teatre Mundial, l'equipament que va substituir l'antic Teatre Principal, és “minimalista”, només amb unes vint escenes que tenen música (no hi haurà, per exemple, la crucifixió). Hi participaran vint actors, deu músics de l’orquestra i quaranta cantaires, amb el Cor Carreras Dagas reforçat amb altres intèrprets.

stats