Trànsit

Alerta per la presència de ciclistes a les autopistes gironines

L'augment de bicicletes a les carreteres provoca que alguns estrangers confosos, guiats pel GPS, acabin a les vies d’alta velocitat

5 min
Ciclistes i cotxes compartint carretera a la Vall de la Llémena

GironaFruit del boom ciclista de la ciutat de Girona, per moltes de les carreteres dels voltants de la capital gironina, cada vegada és més freqüent topar-se, entre cotxes, camions i motos, amb desenes de ciclistes que fan esport. I és que els amants de la bicicleta de carretera, que no passen per camins rurals ni corriols de muntanya, troben en els revolts, pujades i baixades de la xarxa interurbana gironina un traçat ideal per entrenar i gaudir del paisatge. Ara bé, com que molts d'aquests esportistes són estrangers, a vegades, per desconeixença del territori, mentre segueixen una ruta marcada pel GPS, surten de les carreteres secundàries per on està permès pedalar i acaben al bell mig d'una autopista o autovia, on tenen absolutament prohibit circular.

Inscriu-te a la newsletter Girona Més enllà de la Costa Brava i la Cerdanya
Inscriu-t’hi

Així ho certifica el Servei Català de Trànsit, que darrerament ha detectat una presència creixent de bicicletes en carreteres d'alta velocitat. Succeeix des que s'han obert els peatges i retirat les barres d'accés, coincidint amb la febre del turisme ciclista a la zona, sobretot a la circumval·lació de Girona, entre Fornells de la Selva i la sortida de Banyoles i Olot. "Abans era esporàdic, però ara ens trobem més sovint amb ciclistes professionals, normalment no residents, que hi arriben sense saber que està prohibit, però és molt perillós", explica Joan Costa, cap de l'Àrea Regional de Trànsit de Girona, que afegeix: "Els denunciem i els acompanyem fora de l'autopista. Per evitar que això passi, hem reforçat la senyalització i els controls dins les franges horàries on solen produir-se aquestes situacions".

Un ciclista pedalant per l'autopista a l'entrada de Girona

Als Àngels, 180 ciclistes al dia de mitjana

Més enllà d'aquesta problemàtica a les vies gironines d'alta velocitat, fora de les autopistes i autovies, l'augment de bicicletes a la resta de carreteres també obre el debat sobre la difícil convivència entre els usuaris que pedalen i els conductors de vehicles de motor. D'una banda, els vehicles motoritzats es queixen que les bicicletes obstaculitzen el pas, generen retencions i són difícils d'avançar per les vies estretes; mentre que els ciclistes, rodejats de vehicles que els creuen a gran velocitat, se senten desprotegits, ja que qualsevol topada amb un cotxe pot resultar crítica.

De tot el parc de carreteres gironines que, sobretot després de la pandèmia, s'omplen d'usuaris, alguns d'ells professionals, tant locals com estrangers, que fan un ús lúdic de la bicicleta, destaca per exemple la GIV-6703, que puja al santuari de Mare de Déu dels Àngels des de Girona. Per aquesta carretera, propietat de la Diputació gironina, de mitjana, cada dia hi passen uns 300 usuaris, dels quals més de la meitat, uns 180, són ciclistes i, la resta, vehicles de motor. La presència de bicicletes és tan massiva en aquesta carretera que, des de diferents associacions ciclistes, s'han recollit més de 1.000 firmes perquè, almenys un diumenge al mes, es talli el trànsit als vehicles i es doni pas exclusivament a les bicicletes i vianants. Aquesta reivindicació fa anys que va començar, després que la tardor del 2021, una ciclista d'Olot de 35 anys morís atropellada de camí als Àngels.

Altres vies molt freqüentades per les bicicletes són les carreteres que pugen a pics com Rocacorba o la Mare de Déu del Món, així com els desnivells de les Guilleries, la Vall d'en Bas o la Vall de la Llémena. Igualment, sobretot a l'estiu, són molt transitats els revolts de carreteres costaneres com les de Tossa, Lloret de Mar o Cadaqués. Aquest darrer municipi fins i tot s'ha plantejat restringir el pas de ciclistes a la GI-614 per evitar cues quilomètriques a l'entrada del poble.

La pujada als Àngels, amb el monument en record de la ciclista atropellada el 2021.

Xerrades i sessions per conscienciar ciclistes i conductors

En tot aquest mapa de punts més freqüentats, el Servei Català de Trànsit periòdicament hi desplega dispositius amb vehicles de paisà per preservar la seguretat de tots els vehicles i denunciar qualsevol infracció. "Vigilem que els cotxes mantinguin la distància d'1,5 metres a l'hora de fer l'avançament i que els ciclistes estiguin en filera d'un, menys quan el traçat permet anar en paral·lel, i que no portin auriculars", explica Joan Costa. Des d'aquest organisme del departament d'Interior són conscients del perill al qual s'exposen les bicis en compartir carretera amb cotxes que passen a gran velocitat i, per això, organitzen xerrades i sessions formatives de mobilitat segura als operadors de ciclisme turístic, les federacions esportives i al patronat de Vies Verdes. "Cal que les bicicletes circulin sempre al màxim a la dreta possible, que portin un llum intermitent, vesteixin roba cridanera i reflectant, facin ús del casc i extremin la precaució", diu Costa.

Per al cap de l'àrea gironina, la solució més efectiva per evitar incidències passa per aquesta conscienciació de tots els conductors i no per la restricció temporal de cotxes o bicicletes a la carretera: "Si es tanca la circulació total a un tipus de vehicles es perden punts de connexió per a la gent que viu o treballa a la zona i necessita utilitzar el cotxe o el transport públic per desplaçar-se", argumenta Costa.

"La bona sintonia" entre bicis i cotxes atrau els turistes

Des del món de la bicicleta, aplaudeixen i valoren positivament aquesta mena de campanyes del Servei Català de Trànsit: "Crec que a Girona hi ha bona harmonia i convivència entre cotxes i bicicletes, i tant Trànsit com la DGT han ajudat a conscienciar-nos sobre aquest respecte mutu i la importància de mantenir les distàncies mínimes", defensa Marcos Montero, propietari de Tarmacways.cc, una empresa que proposa voltes de 400 o 700 km per tota la demarcació de Girona amb bicis de carretera. I continua: "És evident que pel sol fet de circular per carretera tenim uns riscos associats al trànsit rodat, però, en general, domina el sentit comú". Per a Montero, aquesta "bona sintonia" entre ciclistes i cotxes és una de les raons que expliquen que molts estrangers vinguin a Girona a practicar aquest esport: "A més del bon clima i unes carreteres atractives, amb una orografia i una veritat paisatgística brutal en pocs quilòmetres de distància, els turistes també venen per la bona conducta dels conductors catalans, que no es veu a França, Suïssa o Itàlia", acaba Montero.

Els ciclistes demanen millores en les carreteres

La plataforma Mou-te en Bici, però, sí que assenyala que alguns conductors es comporten de manera incívica: "El problema és que molta gent que va en cotxe té pressa i, quan agafen el volant, es pensen que són els reis del mambo, que les carreteres són seves, però cal saber compartir-les amb les bicis, que també són vehicles i tenen el mateix dret de transitar-hi", defensa Xavier Corominas, president de la plataforma. Corominas també apunta cap a les diputacions i la Generalitat, responsables del condicionament de les infraestructures: "S'han oblidat de desdoblar o ampliar les carreteres per fer espai per a les bicicletes, tal com han fet altres països europeus; falten vorals amb carrils segurs i asfaltats", afirma. I conclou: "Fins i tot en carreteres relativament noves com l'Eix Transversal han perdut l'oportunitat d'afegir-hi una via ciclista que seria molt útil per travessar el país de manera verda i segura".

Igualment, Corominas denuncia que el Codi Penal no és prou dur amb els conductors que atropellen ciclistes: "S'ha de modificar la llei vigent perquè s'obligui els jutges a decretar presó per als conductors que maten un ciclista a la carretera i van drogats, sota els efectes de l'alcohol o fugen del lloc de l'accident". Segons dades del Servei Català de Trànsit, només a la demarcació de Girona, el 2023, es van haver de lamentar 140 accidents amb ciclistes ferits, 13 dels quals van ser greus i 2, mortals.

stats