La contracrònica

5 respostes (molt diferents) a la crisi cicloturista gironina

L'Ajuntament anuncia un clúster socioeconòmic entre ciclisme i salut, mentre que una entitat que reclama finançament ja ha format 1.000 alumnes perquè circulin pel carrer

2 min
Alumnes de 6è de Primària d'una escola de Girona aprenent a circular amb seguretat i autonomia per la ciutat gràcies al projecte 1Bici+.

GironaQue els problemes es visibilitzin –o explotin– és potser la millor manera per començar a trobar solucions. Fa 50 dies que una manifestació i una sèrie de pintades i sabotatges van encetar el meló sobre els efectes negatius del boom del turisme amb bicicleta a Girona ciutat. Fet que va portar a la constitució de la primera associació que aglutina el sector: Girona Pedala. I també a la creació d’una Plataforma pel Decreixement Turístic. Des de llavors, els diferents actors, inclòs l’Ajuntament, s’han començat a moure amb força agilitat per donar resposta a la crisi de forma molt diferent.

Inscriu-te a la newsletter Girona Més enllà de la Costa Brava i la Cerdanya
Inscriu-t’hi

Després d’haver-me mullat, com a periodista, gironina i ciclista urbana i esportista, em sento també responsable d’explicar-vos en conjunt què s’està coent a la ciutat. Fins i tot aquelles petites propostes ciutadanes que acaparen pocs titulars, però que són un gran planter per aconseguir una ciutat amb més bicicletes i menys cotxes.

1. Baixar de la bici en punts del Barri Vell

En una entrevista a l’ARA per analitzar el primer any com a alcalde, Lluc Salellas va anunciar la setmana passada la intenció de prohibir el pas de bicicletes en alguns punts del Barri Vell. Mou-te en bici ja s’hi ha posicionat en contra, mentre que el consistori continua treballant en un paquet de propostes i una sèrie de debats que començaran l’1 de juliol a la Mercè sota el títol Ciutats visitades. El futur del turisme urbà.

2. Un clúster entre ciclisme i salut

Però hi ha inèrcies que són difícils de canviar. Dilluns l’Ajuntament va presentar, de la mà del Sea Otter Europe i Wikiloc, la creació d’un clúster socioeconòmic per unir ciclisme i salut a Girona. A efectes pràctics, busca que el macroesdeveniment –equiparable al Mobile World Congress per a una ciutat com la nostra– tingui repercussió durant tot l’any als barris. Ara bé, falta encara molta concreció sobre les propostes.

3. Formar les noves generacions

“No tot el ciclisme és esportiu i comercial, des de la Comucleta ensenyem transport en lloc d’esport”, aquest és el missatge que enviava en una nota als mitjans de comunicació aquest mateix dimecres el coordinador del projecte 1Bici+, Guille Monés. Es tracta d’una iniciativa pilot que en només dos anys ha arribat a gairebé mil alumnes d’escoles de Girona i Salt. El projecte no pretén ensenyar-los només a anar en bicicleta des del pati de l'escola, sinó a fer-ho amb seguretat i sobretot amb autonomia a peu de carrer, en escenaris reals. Ara busca finançament institucional per poder arribar a més alumnes.

4. Lliçons d’anglès sobre rodes

Per què no aprofitar-nos de l’allau d’expats per aprendre anglès sobre rodes? És el que proposa la Fundació Resilis, promovent el voluntariat entre el col·lectiu ciclista i els adolescents de la ciutat. Per a qui hi estigui interessat, s’ha organitzat una reunió el pròxim dimecres a les 17 h a El Foment.

5. Concentració el 6 de juliol

Però no ens podem oblidar que l’arrel del conflicte és el turisme. Mentre l’Ajuntament busca obrir vies amb taules rodones, el 6 de juliol s’ha convocat una concentració a la plaça del Vi, coordinada amb la de Barcelona, amb el lema Prou! Posem límits al turisme. El debat continua, però comença a haver-hi respostes sobre la taula.

stats