Turisme de luxe

Coses que fan els megarics que visiten Barcelona

La ciutat ofereix als seus visitants més multimilionaris experiències molt difícils d’imaginar per als habitants de la capital catalana

La Royal Penthouse del Majestic inclou servei de majordomia per cobrir qualsevol tipus d'eventualitat dels seus hostes
8 min
Dossier El negoci del luxe a Barcelona Desplega
1
Barcelona està preparada per rebre els superrics?
2
Coses que fan els megarics que visiten Barcelona
3
L’era de les fortunes desorbitades
4
Els restaurants esperen que torni el gurmet de vins de més de 20.000 euros
5
Les revistes de luxe busquen un nou rumb

BarcelonaA pesar d’alguns dèficits que es poden observar a Barcelona en el sector del gran luxe, no tot són desavantatges per als nostres visitants més afortunats. I és que aquests multimilionaris troben a Barcelona ofertes pensades exclusivament per satisfer els seus exigents gustos i costums, als quals es rendeixen en cos i ànima empreses de la nit, de la moda i de l’hostaleria, que no volen deixar escapar aquesta suculenta gallina dels ous d’or.

Pel que fa als hotels, en el megaluxe a Barcelona hi ha poca competència. I és que, a pesar que la ciutat té un generós nombre d'hotels d'alt nivell –de fet, 22 de classificats pel Gremi d'Hotels com de "gran luxe" i 20 més amb cinc estrelles–, i que bastants d'aquests són molt nous, pocs estan preparats per atendre un client que requereixi un nivell tan elevat d'atencions com el dels megarics. Un dels pocs que destaquen en aquest sentit és l'Hotel Majestic, que l'any 2017, a la vora de complir cent anys, va emprendre una enorme reforma de la seva planta més alta per convertir gairebé totes les habitacions que hi havia en un únic espai: la Royal Penthouse. A la pràctica, es tracta d'un àtic de luxe amb tots els serveis imaginables que ha aconseguit amb poc temps guanyar-se una reputació a nivell internacional dins del seu segment, ja que actualment està nominat com a millor suite d'hotel als Villegiature Awards, que adjudica un jurat format per premsa especialitzada d’arreu del món.

Amb gairebé 500 metres quadrats, aquest espai multiplica el luxe que ja de per si ofereix l'hotel i, des que es va inaugurar, ja ha estat elegit per grans fortunes d'arreu del món i també per celebritats de la talla de Barbra Streisand o Robert De Niro, que s'hi va allotjar mentre rodava a la ciutat. Tal com expliquen responsables de l'hotel, per 18.000 euros la nit, la Royal Penthouse ofereix tres habitacions que tenen cadascuna una terrassa amb un jacuzzi amb vistes privilegiades a diferents parts de Barcelona. Per exemple, la Sagrada Família. Aquest espai, però, no se sol llogar sol, ja que els milionaris que l'utilitzen solen viatjar amb un equip de secretaris, agents de seguretat i altres acompanyants –com perruquers o maquilladors– que han d'estar prop seu durant les 24 hores del dia per quan se'ls necessiti. Per aquest motiu, les quatre habitacions externes que resten en aquella planta se solen llogar també conjuntament quan es reserva la Royal Penthouse, que es va construir després de detectar que alguns dels clients que es volien allotjar a la magnífica suite tradicional del Majestic no en tenien prou.

Una de les ales de la Royal Penthouse del Majestic.

Però tot això només és el punt de partida, ja que un cop fetes les reserves comencen els requeriments particulars de cada nou hoste d'aquesta àrea de superluxe de l'hotel, que s'esmerça per satisfer cadascuna de les necessitats expressades per la persona que organitza el viatge del superric, que sol ser o un secretari personal o un secretari d'alguna agència de viatges. A banda d'omplir el maxibar que l'àtic inclou amb els productes que l'hoste pugui arribar a desitjar o escollir el majordom que inclou en exclusiva per a ells l'habitació, les peticions fetes poder anar molt més enllà.

Per exemple, expliquen des de l'hotel que un pianista va voler celebrar-hi el seu aniversari i que, per a l'ocasió, va requerir un piano de cua que, com que no cabia per la porta, va haver d'entrar a l'habitació a través de la terrassa i amb una grua. Comprar màquines d'entrenament per col·locar-les a l'habitació i evitar-li a l'hoste haver d'anar al gimnàs de l'hotel o fer canviar les televisions Bang & Olufsen que hi ha arreu de la suite per aparells d'una altra marca són altres peticions que se'ls han fet. I que l'hotel ha satisfet, perquè el més important amb aquest tipus de clients, com expliquen des de l'establiment, no és el preu, sinó aconseguir el que reclama. De fet, puntualitzen des de l'hotel que és important entendre que les peticions d'aquests clients no són capricis que tenen puntualment allà, sinó que són peticions per prolongar les seves condicions de vida regulars.

El bar que inclou la Royal Penthouse del Majestic, que s'anomena 'maxibar'.

Qui s'hi allotja?

Però qui són les persones que encarnen el megaluxe a Barcelona? Doncs hi ha des de polítics molt destacats de l'Orient Mitjà fins a famílies reials, passant per cantants de primer nivell global o grans fortunes de països com el Brasil, Mèxic o els Estats Units. Més concretament, es pot parlar d'un grup d'amics de Singapur van venir a Barcelona per celebrar-hi un aniversari, un polític molt destacat dels Emirats Àrabs que va viatjar amb un seguici de 90 persones o turistes que s'hi hostatgen quan venen a Barcelona a gaudir de la magnífica oferta sanitària de la capital catalana.

Lluny del que podria semblar, però, un dels casos que més complexitat han implicat no ha estat cap d'aquests. Ha estat el d'una senyora libanesa que va venir a Barcelona només deu dies per visitar a la seva filla, que estudiava a la ciutat i vivia en un pis de propietat al passeig de Gràcia al qual la mare no es va voler allotjar. Tres dies abans d'arribar a l'hotel l'hoste va enviar-hi un camió amb 75 maletes plenes de roba i complements acompanyades d'un ordinador on estava tot inventariat –també l'ordre en què s'havia de disposar a la Royal Penthouse– i amb una assistent que tenia l'única missió de deixar-ho tot organitzat segons la previsió. Després de la seva setmana i escaig a l'hotel havia acumulat en compres per l'exclusiva avinguda barcelonina el volum equivalent a 20 maletes més. No obstant, aquest conjunt extra de maletes no li cabien a la camioneta de l'equipatge a l'hora de marxar i, a més, també desbordaven la capacitat de la consigna de l'hotel on ella va intentar que li fossin guardades. Finalment, el problema es va solucionar quan la clienta va decidir llogar una habitació de l'hotel només per guardar les 20 maletes extra fins al moment en què arribés a casa seva –aleshores es dirigia a Londres– i pogués sol·licitar que els hi enviessin per missatgeria. Tot i això, un mes després, aquest moment no havia arribat i des de l'hotel s'hi van posar amablement en contacte per fer-n'hi memòria, cosa que ella els va agrair perquè li havia passat per alt aquesta tasca pendent.

Nits sense privacions

La vida nocturna d'aquests turistes megarics no és precisament més frugal que la seva vida diürna. Ho saben bé al Grup Sutton, l'elegit per molts d'aquests visitants per a les seves nits de festa, que comencen normalment amb una trucada dels concierge dels hotels on s'allotgen o dels que hi ha als restaurants on estiguin sopant aquell dia. "Són persones que viatgen molt, que estan acostumades a un servei espectacular i que són molt exigents", explica Toni Cano, responsable de comunicació i màrqueting d'aquest grup barceloní, que algunes vegades també reben les trucades dels concierge d'American Express, un servei que aquesta companyia financera dona només als seus clients més importants i que consisteix en facilitar-los tots els seus desitjos. "Quan et truca el concierge d'American Express ja saps que aquella persona gastarà molt aquella nit", afirma Cano.

Però, més enllà d'aquest primer pas, el desplegament de mitjans comença a la discoteca, on en algunes ocasions també arriben sense avisar. "Arribar de manera inesperada també els agrada i, per això, no sempre reserven amb antelació, ja que donen per fet que un cop arribin tothom farà el que s'hagi de fer per donar-los el que necessiten", puntualitza Cano. I és així. Un cop al local el servei intenta donar-los "tot el que demanen". Però què és aquest "tot"?

Les seves peticions solen anar orientades a "ser vistos", expliquen des de l'establiment, on asseguren que sempre demanen estar als reservats de la discoteca. "Solen demanar moltes ampolles de tota mena de begudes, des de vodka fins a xampany, però el que més demanen és xampany", explica Cano, que admet que en moltes ocasions "acaben ruixant la gent" amb aquesta beguda. Els preus d'aquests capricis no són cap problema per a ells, que "poden arribar a gastar fins a 50.000 euros en una nit". Normalment, aquesta mena de clients són grups de 5 o 6 nois, però a vegades també venen grups de noies, que poden demanar-se "tranquil·lament ampolles de Dom Pérignon de 10.000 euros". A banda de la beguda, també sol·liciten que es posin els seus noms a les pantalles led al llarg de la nit o que el DJ punxi alguna cançó típica del seu país. "Són cançons que no coneixem. Quan ho demanen ens les hem d'anar a descarregar ràpidament per poder-les passar al DJ", diu Cano, que afegeix que molts cops aquest tipus de visitants porten seguretat privada. "No és que els faci falta, perquè estan ben protegits; és principalment perquè els agrada que es vegi que poden permetre's un bon equip de seguretat", afirma. "Per exemple, Justin Bieber ens va visitar acompanyat per sis o set guardaespatlles", recorda.

Aquest tipus de clientela, segons explica el responsable de màrqueting d'aquest exitós grup d'oci nocturn de la ciutat, ha anat desestacionalitzant-se "al llarg dels últims vint anys" i ja no ve només a l'estiu. "Barcelona s'ha convertit en una ciutat tan turística, que ara clients així et poden venir en qualsevol època de l'any", afirma el responsable, que assenyala la setmana llarga del Mobile World Congress a Barcelona com un dels moments de més afluència de visitants d'aquest tipus fora de l'estiu. Per procedències, Cano assenyala els Estats Units, Rússia o els països àrabs com els més que més visitants d'aquest nivell adquisitiu aporten a la nit barcelonina.

Compres en majúscules

Aquest tipus de turista amb tant poder adquisitiu evidentment utilitza part del seu temps fent compres molt importants en els principals carrers comercials de Barcelona. Sobretot al passeig de Gràcia, on hi ha les botigues de moda més exclusives. Segons explica a l’ARA una font coneixedora de les interioritats d’una reputada firma italiana instal·lada a la ciutat, la recaptació entre quan hi ha turisme i quan no n’hi ha pot arribar a multiplicar-se per tres i arribar a superar els 100.000 euros en un sol dia, cosa que indica el nivell dels desemborsaments que fan els visitants més adinerats.

Però no tot el turisme ric és igual. I el que més diners gasta quan entra a la botiga també exigeix un tracte especial. Per exemple, “abans de venir, reserven hora” i això els habilita a tenir “un espai reservat només per a ells” en el qual podrà fer les compres mentre la firma “l’invita a xampany o a qualsevol altra beguda”. “Normalment, són clients que faran despeses de més de 15.000 euros i, per això, quan acaben de fer la seva compra els hi enviem tot directament al lloc on estiguin allotjats i, a més, els hi afegim algun regal”, explica aquesta font, que assegura que hi ha botigues de la caríssima avinguda barcelonina que tanquen els establiments només per a aquesta mena de clients perquè hi puguin comprar en solitari.

Entre els articles més desitjats, explica que busquen peces de col·leccions que no poden trobar, per exemple, als EUA, ja que aquí s'hi fan col·leccions que allà no es venen. A més, en els últims anys, en què les compres que s'hi poden fer comparteixen el protagonisme al 50% amb la destinació escollida, és molt habitual l'adquisició d'alguna peça que la firma només ven al país de destinació. De fet, algunes botigues de luxe del passeig de Gràcia tenen un servei de transport intern amb altres de la mateixa firma d'altres punts de l'Estat perquè si el client ho desitja no hi hagi cap inconvenient perquè pugui fer la compra del producte en el color i la talla que vulgui, sigui on sigui la peça que necessiti.

Dues estrangeres fotografiant-se a les portes de la botiga de Chanel, al passeig de Gràcia de Barcelona.
Dossier El negoci del luxe a Barcelona
Vés a l’ÍNDEX
stats