LVMH, Cartier i Prada creen una plataforma pionera de 'blockchain' per poder seguir la traçabilitat dels seus productes
Amb aquesta cooperació volen combatre la venda de falsificacions, que ha proliferat molt a internet
BarcelonaEls grups de marques de luxe LVMH, Prada i la joiera i rellotgera Cartier han anunciat la posada en marxa de la primera plataforma de luxe amb tecnologia blockchain –cadena de blocs, en català–, que permetrà seguir la traçabilitat del producte que es compri en aquestes firmes des de l'origen. La plataforma, anomenada Aura Blockchain, "representa una solució innovadora per al desafiament de comunicar sobre l'autenticitat, l'abastiment responsable i la sostenibilitat en un format segur", explica LVMH en un comunicat recollit per l'agència Efe.
El director general de LVMH, l'italià Toni Belloni, considera que aquesta cadena de blocs representa "una oportunitat sense precedents" per enfortir el vincle amb els clients i oferir-los "solucions simples" per comprendre millor els productes de les seves firmes. "Unint forces amb altres marques de luxe estem adobant el terreny cap a la transparència i la traçabilitat", diu Belloni, que espera que altres actors de la moda, i no només del luxe, se sumin a la plataforma que han creat. Les marques que utilitzin Aura, que compta amb tecnologia de Microsoft, poden desenvolupar la seva pròpia experiència d'acord amb les expectatives dels seus clients, com també el seu model de privacitat. D'aquesta manera, Aura promou que aquesta última no es pugui alterar, manipular o piratejar.
La tecnologia de cadena de blocs, coneguda com a blockchain, és una base de dades compartida que funciona amb un protocol informàtic per registrar operacions de compra i venda o qualsevol altra transacció. S'utilitza per saber la traçabilitat dels productes mitjançant un certificat digital i per simplificar i agilitzar els intercanvis en múltiples sectors, com la sanitat, l'alimentació i l'automoció. Tot i això, el sector principal actualment és el de la moneda digital.
Al sector del luxe, la cadena de blocs anirà destinada principalment a poder resseguir el camí de cada producte des del seu origen, cosa que permetrà confirmar-ne i verificar-ne l'autenticitat. Un dels principals problemes a què s'enfronten les grans firmes són les falsificacions, que atempten contra la qualitat del producte i, en conseqüència, contra la imatge de marca, un dels intangibles que els permet vendre els seus productes a preus elevats. Amb tot, la plataforma Aura vol consagrar i protegir l'autenticitat dels productes en un entorn de xarxes socials i de venda en què les falsificacions han trobat un terreny idoni per proliferar.