Feminisme

Shakira contra 'Barbie': "És emasculant"

La cantant ha carregat contra el missatge feminista de la pel·lícula dirigida per Greta Gerwig a l'entrevista a la revista 'Allure'

BarcelonaEls cants per l'empoderament de la dona ressonen amb força, però no a l'uníson. En el món dels grans triomfs mediàtics, dues grans tendències han marcat el concepte de feminitat en els darrers mesos. D'una banda, l'èxit de taquilles que ha tingut la pel·lícula Barbie dirigida per Greta Gerwig i, de l'altra, el llançament del nou disc de Shakira,Las mujeres ya no lloran, on s'aglutina el procés de ruptura amb Gerard Piqué amb l'empoderament personal, professional i familiar que se'n deriva. Però en una entrevista per a la revista Allure,la de Barranquilla ha estat clara amb la seva opinió sobre el film de la nina de Mattel: "Els meus fills la van odiar completament. Van sentir que era emasculant i, fins a cert punt, estic d'acord amb ells".

Malgrat que Shakira s'esforci a negar les similituds, ella i Barbie guarden més semblances de les que reconeix. La cantant va publicar la setmana passada l'àlbum Las mujeres ya no lloran, on s'inclouen 17 cançons que narren amb pèls i senyals el final d'una relació que, segons ha explicat, l'havia apartat de la seva producció musical i no la feia sentir "lliure". La figura de Barbie també estava tancada dins d'un món arquetip de perfecció forçada on no se sentia realitzada professionalment. L'alliberament personal de la nina també arriba a l'abandonar l'idil·li de plàstic. Però l'anàlisi de tot aquest procés no ha estat la mateixa per a Shakira que per a la nina de joguina. L'artista no veu en el personatge de Margot Robbie un abanderament femení, sinó una "castració" masculina.

Cargando
No hay anuncios

Aquesta va ser la síntesi que va fer la cantant que sempre s'ha posicionat com una veu empoderadora sobre la pel·lícula de la nina de Mattel. Després de l'estupefacció de la periodista d'Allure Patricia Alfonso Tortolani, la cantant va prosseguir l'explicació: "Jo estic criant dos nens i vull que se sentin poderosos en respectar les dones. M'agrada la cultura pop que empodera les dones sense treure als homes la possibilitat de ser homes, de protegir i proveir. Crec en donar a les dones totes les eines i la confiança en el fet que podem fer-ho tot sense perdre la nostra essència, sense perdre la nostra feminitat".

El significat del plor

Mentre Shakira deixa clar a la cançó amb Bizarrap que "les dones ja no ploren, les dones facturen" i considera un "gran blandengue" el cap de màrqueting que va plorar a l'escoltar una de les cançons del disc, segons va explicar a l'entrevista a Apple Music, la Barbie decideix abandonar un món que sent poc humà i un Ken amb grans incapacitats per expressar les emocions. Igual que es representa a la pel·lícula, Shakira sent que "els homes tenen un propòsit a la societat i les dones un altre".

Cargando
No hay anuncios

Tortolani llavors repregunta davant les declaracions de la cantant: "¿El fet que una dona pugui fer-ho vol dir que necessàriament ho ha de fer tot?" I la cantant de Chantaje contesta amb una altra pregunta: "Per què no compartir la càrrega amb persones que mereixen i tenen el deure de fer-se'n càrrec?" La periodista conclou amb la paradoxa de la perspectiva de Shakira: "Les dones mereixen tot el poder, tota la sensualitat que desitgin encarnar o expressar. Així i tot, no abandona la seva manera d'entendre el feminisme esperant que els homes actuïn com a homes".

D'una manera o d'una altra totes dues visions abanderades del feminisme aconsegueixen el seu seguici de fans i acomodar-se sota les seves respectives indústries aconseguint grans beneficis econòmics. Shakira ha facturat 20 milions de dòlars (18 milions d'euros) amb tres cançons del seu disc en tan sols vuit mesos. D'altra banda, la pel·lícula de Gerwig ha recaptat 100 milions de dòlars (930 milions d'euros), i ha fet història com el film amb més benefici econòmic dirigit per dona en solitari.