La relació de Dior amb Dalí i Gala inspira una exposició a Púbol
El castell del poble del Baix Empordà acull una mostra que repassa l'estreta relació entre el dissenyador i l'artista
BarcelonaLa relació que va mantenir el dissenyador Christian Dior amb el pintor Salvador Dalí i la seva dona Gala ha inspirat una mostra que s'inaugurarà aquest dissabte al Castell de Púbol, un dels museus que integren el triangle dalinià, que aprofundeix en els àmbits de l'art i la moda. La frase de Dalí "Dior va ser una de les primeres persones de París que es van preocupar per la venda de les meves invendibles pintures surrealistes", explica Efe, ha sigut l'embrió d'aquest projecte expositiu.
La directora dels museus dalinians, Montse Aguer, ha presentat la mostra, titulada Gala / Dalí / Dior. D'art i moda, i ha explicat els moments destacats de la relació entre el modista i pintor, que comencen als anys 30 a la capital francesa. L'exposició destaca dels seus dos principals protagonistes que tots dos van ser referents i expressió del segle XX, caracteritzats pel seu rigor tècnic, obsessió creativa, voluntat de transcendir i sentit de posada en escena.
Les comissàries Bea Crespo i Clara Silvestre, integrants del Centre d'Estudis Dalinians, han seleccionat obres del geni surrealista i dissenys del francès amb materials procedents del fons de la Fundació Dalí i de la companyia Christian Dior Couture, que han col·laborat. Les estrelles de la mostra són tres models de la Casa Dior, que van pertànyer a Gala, dos dels quals mai s'havien exposat a Púbol.
Gala / Dalí / Dior. D'art i moda comença amb els primers contactes entre ells dos a París a la dècada dels anys 30, quan el pintor tracta de fer-se un nom a la capital francesa. Salvador Dalí va exposar les seves creacions en una petita galeria que comptava amb Christian Dior com a soci. A Púbol s'exhibeixen pintures, dibuixos i objectes d'aquella època. També s'hi mostra el segon moment destacat de la relació entre Dalí i Dior, als Estats Units el 1947. "Els dos es troben des de la tradició, però per transgredir", ha subratllat Aguer, que ha recordat que Gala es va interessar immediatament per les creacions de Dior, que en aquells moments explorava el seu cèlebre New Look.
En tercer lloc, la mostra es fixa en el moment en què Dalí i Dior van tornar a coincidir, a Venècia el 1951. L'extravagant multimilionari Carlos de Beistegui de Yturbe els va reunir a tots dos al costat de nombroses personalitats al Palazzo Labia i tots van lluir disfresses entre les quals sobresortien uns gegants concebuts pel pintor i el dissenyador amb la mediació de Gala i la intervenció de Pierre Cardin.
Tot i que aquests tres moments son els més emblemàtics, els dos artistes van seguir en contacte molts anys. Sense anar més lluny, recorda Aguer, el restaurant Los Caracoles, a Barcelona, compta amb una foto del 1956 en la qual se'ls veu a tots dos compartint taula.