Xarxes

"Avui el Pablo m'ha demanat que...": Roro, la 'influencer' assenyalada per abanderar el fenomen Tradwife

La creadora de contingut que ensenya els tiberis que cuina a la seva parella se sent abandonada pel feminisme

3 min
Diferents imatges de Roro a xarxes

BarcelonaEntre la inacabable oferta de continguts a les xarxes, hi ha un perfil que s'ha fet lloc en milers de pantalles d'usuaris de parla espanyola. "Avui el Pablo m'ha demanat que...", és com comencen la gran majoria de vídeos publicats per la usuària Roro. Darrere d'aquest pseudònim hi ha Rocío López Bueno, de 22 anys, que des del 18 de maig ha basat el seu contingut a xarxes en compartir receptes molt elaborades que finalment servirà a la seva parella, anomenada Pablo. La dinàmica, estandarditzada amb el mateix fil conductor, veu i plans de càmera, ha aconseguit captar l'atenció de l'audiència i les empreses i convertir-se en model per un sector de la societat que advoca pel retorn de les dones a les tasques domèstiques.

Amb tan sols dos mesos Roro ha aconseguit acumular 4,4 milions de seguidors a TikTok i 1,4 milions més a Instagram. Però les xifres d'escàndol són, per una banda, el resultat de l'admiració i la curiositat i, per una altra, de la crítica i la polèmica que genera entre els sectors progressistes de la societat. L'esquer funciona per repetició: "Avui el Pablo m'ha demanat que...", i a continuació la jove es posa a cuinar qualsevol dels plats que li venen de gust al seu xicot. Mozzarella feta a casa, tallarines elaborades des de zero i croquetes de carn guisada per oferir als amics de la seva parella mentre miren la final de l'Eurocopa són alguns dels plats que la creadora de contingut elabora com "una cosa senzilleta i ràpida".

@roro.bueno mi novio me pidió que los hiciera otra vez al día siguiente🤍 #receta #recetafacil #comida #comidacasera #homecooking #foodtok #pasta #easyrecipe ♬ Tadow (ACÚSTICO) - Nahz

Els vídeos, que representen una dinàmica de servitud de la Roro cap als desitjos del seu xicot, han estat acusats de representar els esquemes masclistes tradicionals, i es considera la conducta de la influencer un referent més de la tendència Tradwife (d'esposa tradicional, en anglès). Però la madrilenya no se sent representada per aquestes crítiques: "No em considero una dona submisa. Sempre m'he considerat feminista, si per feminista s'entén la igualtat de drets entre homes i dones", va dir al pòdcast Sr. Wolf, de José Ramón Lucas. En aquest mateix espai, Roro va voler desviar qualsevol de les acusacions de masclisme al·legant que es reparteixen les tasques de casa, ja que "és ell qui neteja" i que ella cuina perquè li "surt de dins".

El concepte de Tradwife

Aquesta tendència, que és l'abreviació de Traditional wifes, nascuda als sectors més conservadors dels Estats Units, exalça el model tradicional de distribució de tasques entre homes i dones a través de les xarxes. Mentre la parella masculina és l'engranatge productiu fora de casa, la dona –essencialment assumint rols tòpics femenins– pren sentit en tant que servidora de l'home en espais privats com la cuina, la neteja de casa i, també, com a maquinària generadora de fills. Aquesta realitat es presenta com l'ideal femení a partir del qual la dona aconsegueix la satisfacció a través de la servitud als altres, amb la promesa d'una vida presumptament tranquil·la, lluny de la voràgine laboral.

Malgrat que s'ha assenyalat Roro com la primera Tradwife a l'estat espanyol, ella nega rotundament ser-ho. "Jo dono suport a la llibertat de les dones de fer el que vulguin, però elles no m'estan donant suport a mi per fer el que jo vull", va dir a Sr. Wolf. Aquesta argumentació ha fet que els sectors de la ultradreta hagin abraçat el rol de la madrilenya, ja que expressa el seu enuig amb el feminisme com a moviment autoritarista.

Ara bé, aquest model tradicional que advoca pel retorn de les dones a les tasques de la llar no encaixa exactament amb el cas de Roro. La jove de 22 anys està representada per l'agència de màrqueting Okiko Creatives i és ambaixadora de diferents marques a partir de les quals s'assegura la independència econòmica. De fet, ella mateixa explicava que el paper que desenvolupa als seus vídeos està guionitzat, com tot el que passa a internet. "És un 50-50. No sempre faig el que em demana el Pablo", detalla.

El to de veu, un altre element clau

També els nord-americans han volgut posar nom al tipus de veu que utilitzen moltes de les creadores de contingut vinculades al fenomen Tradwife: la foundie baby voice. Es tracta d'una veu infantil i dolça que reforça les idees de fragilitat i submissió. Roro també ha estat assenyalada per utilitzar aquest tipus de veu i estètica, sobretot després que fos convidada a diferents entrevistes on es va poder sentir el seu to de veu no impostat.

stats