Posem educació i cultura al mig: Són la solució (2015)
Peces històriques
Article complet de Carles Capdevila i Plandiura (els Hostalets de Balenyà, 1965-Barcelona, 2017) a l’ARA (31-I-2015). Posa l’accent sobre l’educació en el lleure. Director fundador d’aquest diari, Carles Capdevila compliria aquest dissabte 57 anys. L’educació des d’una perspectiva expansiva i alhora inclusiva, generosa, optimista, i per tant en constant revisió i progrés, era el tret característic del seu tarannà vital i també del seu concepte del periodisme com a servei sincer a la societat. Els seus articles, d’estil directe i col·loquial, responien a una voluntat de persuasió amable i a una crítica de fons, respectuosa, sense escarafalls, però remarcada amb fermesa i convicció.
“La gent de la cultura hem de recuperar la confiança: som la solució”. Ho diu Toni Casares, director de la Sala Beckett, en l’entrevista a l’Ara Diumenge en què reivindica col·locar la cultura al centre, precisament perquè està als antípodes del món tal com està organitzat, i el món necessita canviar amb urgència. A més de la seva visió del teatre en sentit ampli, com a espai de creació, de pensament, de debat, d’intercanvi d’idees, gairebé d’assaig permanent, Casares crida al desacomplexament de la cultura, sovint arraconada als laterals, i més que reclamar polítiques culturals, desitja que es culturitzi la política. El seu discurs em retorna i el trobo aplicable a altres col·lectius injustament i irresponsablement marginats, com el de l’educació en el lleure. L’educació que es fa als esplais i agrupaments i casals, la de voluntaris que cohesionen barris des d’aquesta escola de la vida i la convivència, ha de deixar d’estar menystinguda i arraconada, pidolant ajuts i superant traves administratives, perquè també és la solució. Aborda de manera directa i eficient realitats dures i garanteix la inclusió social. Va a contracorrent d’una societat desigual on creix la pobresa infantil, perquè rema en direcció cap a la meritocràcia, la igualtat entre persones de realitats diferents. Ensenya a gestionar el conflicte, no el defuig, el treballa, s’hi arremanga i el treu a passejar a la natura. I tot ho fa amb entusiasme i alegria, amb un somriure que desafia i desarma els que pretenen que el món no canviï. Pensament, educació i cultura són inversions i no poden ser acomplexades com a despesa. Una frase ho resumeix bé: “Si trobes que l’educació és cara, prova amb la ignorància”.