Un tres en ratlla movent les fitxes fins que ja no puguem més
Neutreeko, un bon joc del segle XXI per a dos jugadors que uneix amb molt d’enginy dos jocs anteriors: Neutron i Teeko
L’any 1937 John Scarne crea el joc Teeko, que millora el 1952, en el qual s’han d’alinear quatre fitxes d’un mateix color, o formar un quadrat amb elles, en un tauler d’Alquerc. Anys després, el 1978, Robert Kraus crea Neutron, un curiós joc de connexió amb un moviment de fitxes molt especial. Tots dos són jocs d’estratègia en un tauler 5x5. Jan Kristian Haugland combinarà idees dels dos jocs, i de manera especial els moviments de les fitxes del segon, per crear Neutreeko, un joc abstracte d’estratègia, senzill d’entendre i de jugar i al mateix temps d’una alta complexitat estratègica.
Per iniciar una partida al Neutreeko cal posar sis fitxes, tres d’un color i tres d’un altre, en un tauler 5x5 en la posició que s’indica en la figura. Un jugador guanya una partida quan aconsegueix fer “tres en ratlla”, és a dir, situar les tres fitxes del seu color seguides en una recta vertical, horitzontal o diagonal. L’interessant d’aquest joc és el moviment de les fitxes: al seu torn, cada jugador mou una fitxa seva seguint una línia recta vertical, horitzontal o diagonal “fins al final”, és a dir, fins a tocar un costat del tauler o una altra fitxa.
Tal com passa en els escacs, i per evitar que una partida s’eternitzi, es considera que una partida acaba en taules si es repeteix una mateixa posició tres vegades.
El que fa que aquest joc sigui genial és que sembla senzill. Certament, l’objectiu i les regles ho són, però alhora té una gran profunditat estratègica: jugar bé és difícil, i guanyar un expert encara més. Per això s’ha estudiat i s’ha vist que només un 3% de les posicions possibles, entre les quals hi ha la inicial, són neutrals. S’han fet partides amb més de 50 moviments! Perquè us animeu a cercar bones estratègies, acorralar una fitxa del contrari pot ser una bona idea per començar a fer camí.