El món en un tauler 5x5
Ara Estiu19/08/2021

Un joc per a Albert Einstein en el centenari de ‘l’annus mirabilis’

El 2005, l’Any Mundial de la Física o Any Eisntein, va culminar amb una exposició a Berlín d’homenatge al geni

Oriol Comas i Coma / Jordi Deulofeu i Piquet
i Oriol Comas i Coma / Jordi Deulofeu i Piquet

El 16 de maig del 2005 el Max Planck Institut für Wissenschaftsgeschichte (és a dir, d’història de la ciència) de Berlín inaugurava la gran exposició Ingenieur des Universums, dedicada a Albert Einstein, amb motiu del centenari de l’any en què va publicar els articles dels quals va acabar sortint la teoria de la relativitat.

Un dels productes oficials de l’exposició va ser el joc EinStein Würfelt Nicht!, creat pel matemàtic Ingo Althöfer, autor d’una vintena de jocs que edita ell mateix, la majoria de base matemàtica.

Cargando
No hay anuncios

Aquest joc rapidíssim (una partida no va més enllà de dos o tres minuts) es juga en el tauler que mostra la figura. Cada jugador hi col·loca sis fitxes amb una xifra de l’1 al 6, a les caselles indicades i en l’ordre que vulgui (la posició inicial de la figura és només un exemple). Es tria qui comença i es juga al millor de tres o cinc partides. L’objectiu és eliminar totes les fitxes de l’atre o arribar amb qualsevol de les fitxes pròpies a la casella més llunyana. En l’exemple, el jugador blau ha d’eliminar totes les fitxes vermelles o fer arribar una de les seves fitxes a la casella on hi ha la fitxa 5 vermella.

Per jugar cal un dau. En el seu torn, el jugador el tira i mou la seva fitxa amb aquest número a una de les tres caselles que té davant. Si ja no la té, ha de moure la fitxa immediatament superior o inferior que tingui encara al tauler. Per exemple, si a un jugador li queden les fitxes 1, 4 i 6 i li surt un 3 al dau, haurà de moure la fitxa 1 o la 4.

Cargando
No hay anuncios

Si una fitxa en el seu moviment va a una casella on hi ha una altra fitxa, pròpia o adversària, la treu del tauler. En l’exemple, si el jugador blau treu un 1, haurà d’ocupar una de les caselles on hi ha les seves fitxes 2, 3 o 5 i eliminar-la. De seguida es veu que tenir poques fitxes dona més mobilitat, oi?