Els antics grecs i romans ja jugaven a jocs com els d’ara mateix
L’erudit Louis Becq de Fouquières va publicar el 1869 <I>Les jeux des anciens</I>, obra de referència sobre el joc a l’antiquitat
El nom del joc, pente grammai, significa exactament cinc línies. També anomenat pettie, no se n’han conservat ni taulers ni les regles, que s’han pogut recrear modernament a partir de documentació de l’època, sobretot l’Onomasticon de l’escriptor grec egipci Juli Pòl·lux, al segle II de la nostra era.
Segons aquestes regles interpretatives, es juga a les interseccions, no a les caselles. La partida comença amb les 5+5 fitxes col·locades als punts que mostra la figura. Dels dos jugadors, comença el que porta les fitxes negres i després es juga per torns. Per guanyar cal eliminar totes les fitxes adversàries.
En el seu torn, el jugador mou una de les seves fitxes endavant o cap al costat, sempre seguint les línies del tauler. Per capturar una fitxa adversària cal que la flanquegi amb dues de seves (és a dir, una a cada costat de la fitxa a capturar i en la mateixa línia) o només amb una si la fitxa a capturar és en un dels quatre punts marcats amb un puntet vermell a la figura i l’atacant en el punt exterior següent. Després de capturar una fitxa, el jugador que ho ha fet torna a jugar. Excepcionalment, una fitxa es pot moure cap enrere només en el moment que està a punt de ser capturada. Una fitxa es pot posar entre dues fitxes adversàries sense ser capturada.
Quan s’hi ha jugat unes quantes vegades, pot venir de gust jugar-hi d’una manera més exigent pel que fa a la captura de fitxes adverses. Ara bé, per fer-ho cal encerclar la fitxa per tots costats, de manera que caldrà envoltar-la amb 4, 3 o 2 fitxes pròpies, depenent de la posició al tauler de la fitxa a capturar.
Aquest joc en recorda d’altres pel tipus de moviment, per la manera com es capturen les fitxes i per l’objectiu, però la forma del tauler, amb una part escapçada, el converteix en un joc radicalment diferent.