Viatjar

10 aeroports convertits en atraccions turístiques

Gairebé totes les persones que passen pels aeroports quan arriba l’estiu ho fan pensant en passar-hi com menys temps millor. Però algunes persones organitzen els viatges pensant precisament en els aeroports com a destí final, ja que s’han convertit en atracció turística

BarcelonaDes de les pistes d'aterratge més petites i perilloses fins a les terminals més luxoses, els aeroports s’han convertit en alguna cosa més que un punt d’entrada o sortida d’un territori. Moltes persones gaudeixen amb el turisme d’aeroports, visitant-ne alguns amb molta història, com les terminals més icòniques, o d'altres que semblen ciutats. Alguns realment valen la pena.

1. Aeroport Tenzing-Hillary, Nepal

Cargando
No hay anuncios

Aquest petit aeroport és el punt de sortida de moltes expedicions a l’Everest, però també és una atracció turística en si mateix, ja que té la fama de ser l’aeroport més perillós del món: una pista que fa baixada, envoltada de cims gegants, amb un penya-segat en un extrem. I envoltat de cases a banda i banda. I amb forts vents bufant contra els avions que hi aterren, molts cops amb poca visibilitat pels núvols. Situat a la vila de Lukla, a més de 2.800 metres, va ser construït el 1964 per Sir Edmund Hillary. Fins al 2001 la pista era de terra, però ara l’han asfaltat. El 2008 va ser rebatejat amb els noms de Hillary i del xerpa amb qui va fer cim a l’Everest el 1953, Tenzing Norgay. En aquest aeroport s’han viscut més de 20 accidents amb víctimes mortals.

2. Aeroport J. E. Yrausquin, Saba, Antilles neerlandeses

A l'illa de Saba, al Carib, hi viuen menys de dues mil persones. I afirmen que l’aeroport més perillós del món és el seu, no pas aquell del Nepal. Ara bé, a l’aeroport Juancho E. Yrausquin (nom d’un primer ministre d’Aruba) no hi ha perdut mai la vida ningú. Aquesta illa del Carib neerlandès va construir el 1959 la primera pista per aterrar-hi. És una illa petita i rocosa, així que no hi ha espai. El resultat és que poden afirmar que tenen la pista d’aterratge per a vols comercials més curta del món: 400 metres. Si el pilot s’equivoca, la nau pot caure al mar.

Cargando
No hay anuncios

3. Aeroport P. Juliana, St. Martin, Antilles neerlandeses

Seguim a les Antilles neerlandeses, on molta gent vola a l’aeroport Princessa Juliana de l'illa de Saint Martin per poder-se banyar a la platja que hi ha just a l’extrem de l’aeroport. Els avions passen just per sobre teu quan ets a la platja, oferint imatges espectaculars que atrauen gent que somia amb la foto perfecta per penjar a Instagram. Però atenció, ja han perdut la vida dues persones per enfilar-se a la tanca que separa la platja i la pista. La força de l’aire que mou l’avió quan arriba i marxa els va fer volar pels aires. Si hi aneu, millor fer les fotografies sense aixecar el cul de la sorra.

Cargando
No hay anuncios

4. Terminal TWA, aeroport JFK de Nova York

El pròxim cop que un lector visiti Nova York, si té prou diners, que pensi en fer nit a l’aeroport JFK per conèixer la, segurament, terminal més bonica del món. Als anys 50, l’arquitecte d’origen finès Eero Saarinen va construir la terminal TWA Flight Center, on va repensar els espais per adaptar-los als nous temps i els nous avions. Així, va idear la primera terminal amb passarel·les per embarcar directament al vol, amb cintes de retirada d’equipatges i altaveus. Però també va pensar en el disseny i va crear una terminal icònica que faria escola. Malgrat que part de l’espai original va ser enderrocat, una part sobreviu, catalogada com a monument nacional nord-americà. Envoltada per una terminal moderna, aquesta vella terminal serveix per al rodatge de films i sèries, amb una estètica preciosa. I ara és un hotel. No és barat, ja ho podeu imaginar.

Cargando
No hay anuncios

5. Aeroport de Gibraltar 

El món és ple d’aeroports on una carretera travessa la pista d’aterratge. Ara bé, només l’aeroport de Gibraltar pot dir que la pista és travessada per la principal via de la ciutat, l’avinguda Winston Churchill. Com si la Diagonal passés pel mig d’una pista del Prat, més o menys. Per aquesta raó, les autoritats han de coordinar els trànsits aeri i terrestre. Inaugurat com aeroport militar el 1939, pertany a l’exèrcit britànic, tot i que va obrir fa temps als vols comercials quan es va ampliar la pista guanyant terreny al mar.

Cargando
No hay anuncios

6. Aeroport de Gisborne, Nova Zelanda

Si a Gibraltar una gran autovia travessa la pista, a Gisborne ho fa una via de tren. Aquest petit aeroport a l'illa del nord de Nova Zelanda veu cada dia com els trens de la línia Palmerston North–Gisborne Line passen pel mig de la pista. A més, un dels trens és una vella locomotora de vapor activa amb fins turístics. Els pocs vols que aterren aquí, provinents d’Auckland, han de coordinar-se amb els trens.

Cargando
No hay anuncios

7. Aeroport de Kansai, Osaka, Japó

A finals dels anys 50, el govern japonès va començar els plans per fer un nou aeroport a l’àrea metropolitana d’Osaka, ja que l’antic era massa petit i quedava envoltat per barris. Es van mirar uns terrenys a la zona de Chiba, però milers de persones es van manifestar per protegir aquest paratge rural. Les autoritats, doncs, van decidir construir un aeroport al mig del mar. L’aeroport de Kansai, que cobreix ciutats tan importants com Osaka, Kyoto o Kobe, es va començar a construir el 1987 creant una illa artificial a la badia d’Osaka a prova de terratrèmols i tifons. Una de les seves terminals, dissenyada per l’italià Renzo Piano, va ser durant anys la més gran del món. Si s’hi vola, cal assegurar-se de tenir finestra, ja que les vistes valen la pena. Un cop hi aterres pots oblidar que ets en una illa artificial. Avui en dia existeixen molts aeroports similars, aixecats sobre illes artificials, com aquell d'Incheon, el principal de Corea del Sud. Però el primer de tots, va ser aquest japonès.

Cargando
No hay anuncios

8. Aeroport Rei Fahd, Dammam, Aràbia Saudita

El 1999 va inaugurar-se l’aeroport de Dammam, a l’Aràbia Saudita, als terrenys d’una antiga base de la força aèria dels Estats Units utilitzada durant la guerra del nord. Com que els saudites tenen molts diners i espais, van acabar per fer l’aeroport més gran del món. L’aeroport Rei Fahd ocupa un total de 776 km², tot i que només 35 km² es fan servir regularment. Dins del recinte hi ha una mesquita gegant, jardins i una base militar.

Cargando
No hay anuncios

9. Aeroport Changi, Singapur

Si has d’acabar atrapat en un aeroport moltes hores, o molts dies, com el personatge interpretat per Tom Hanks a La terminal, el lloc ideal és l’aeroport Changi de Singapur. Decidits a convertir-lo en un dels principals hubs del món, l’han convertit en una petita ciutat on no hi ha falta de res. Amb capacitat per a 70 milions de passatgers, té quatre terminals on pots trobar una cascada interior, dos jardins botànics i la joia de la corona, un espai on pots gaudir de més de 1.000 papallones de diferents espècies. 

10. Aeroport de College Park, Estats Units

I, per acabar, un aeroport per als amants de la història. L’aeroport de College Park, a Maryland, és considerat l’aeroport més antic del món que segueix en funcionament. Els primers vols s’hi van fer el 1909, quan els germans Wright, els primers que van fer volar un avió tripulat, hi van crear una escola de vol. El primer vol comercial va aterrar-hi el 1991. Ara hi ha un preciós museu, ple de vells avions que fan les delícies dels amants de l’aviació. I l’aeroport segueix operatiu. Poca broma.