Com podem viatjar de manera més sostenible?
El turisme vol reprendre l'activitat però cal tenir més en compte l'impacte mediambiental del sector
Moltes persones que ja estan vacunades o a punt de vacunar-se ja comencen a planificar les vacances després d’aquest any difícil. Si sou d'aquests, segur que tot i la il·lusió no voleu afegir problemes a qüestions com el canvi climàtic, les pèssimes condicions de treball de la indústria turística o la massificació. Així doncs, què hauria de fer un viatger amb consciència? Tots aquells que vulguin viatjar de manera responsable només cal que tinguin en compte una cosa: han de fer els deures.
Buscar un hotel o un turoperador que tingui un segell de sostenibilitat pot ser una bona manera de començar, però no és tan simple com això. Hi ha més de 180 certificats d’aquest tipus a la indústria turística i cadascun assegura que és el bo per demostrar que un hotel, un restaurant, un turoperador o fins i tot un destí és sostenible. El cert és que alguns d’aquests certificats sí que són seriosos però d'altres són només una forma de fer greenwashing –una estratègia de màrqueting per fer veure que ets sostenible quan en realitat no ho ets–. “La varietat és enorme i va des de certificats rigorosos, imparcials i excel·lents fins a d’altres que, francament, són molt pobres”. Ho diu Randy Durban, director executiu del Global Sustainable Tourism Council, una organització sense ànim de lucre que gestiona estàndards globals per als viatges sostenibles. “Nosaltres creiem fermament en el valor dels certificats independents quan es fan bé –diu–, però l'ús que de la paraula certificació s’està fent en el turisme actualment està fora de control”.
Tot i això, hi ha molts negocis que estan descobrint la importància de millorar la seva gestió social i mediambiental, tal com explica Andrea Nicholas, directora executiva de Green Tourism, una empresa de certificació amb seu a Edimburg amb més de 2.500 membres. "La pandèmia ha fet avançar el concepte de turisme sostenible 5 o 10 anys", diu. Abans moltes empreses veien la sostenibilitat com un simple afegitó. “En canvi el que estem veient ara és que és una necessitat”, explica.
Hi ha diversos senyals que els consumidors també s'estan despertant i són cada cop més conscients dels efectes de les seves vacances. En una enquesta d’American Express feta a set països del món, dos terços dels enquestats deien que “estan intentant conèixer més empreses de viatges sostenibles”. Un altre informe, fet pel portal Booking, va trobar que el 69% dels més de 20.000 enquestats “esperen que el sector turístic els ofereixi opcions més sostenibles per viatjar”.
Què vol dir viatges sostenibles?
Tenint en compte la diversitat de destins i contextos que un viatger pot trobar, no hi ha una resposta universal per a això. Per exemple, la gestió eficient de l’aigua d’un hotel a l’estat espanyol és molt més important que en una zona plujosa de l’oest d’Escòcia. Però els experts diuen que el concepte de sostenibilitat va molt més enllà del fet de reutilitzar les tovalloles de l’hotel. La sostenibilitat també fa referència als salaris i a les condicions de treball de les persones que et serveixen la taula en un creuer o que et porten la maleta en una excursió. I a la pressió extra que pots afegir a una ciutat que ja està massificada, a una zona natural o a una àrea patrimonial. També és important si l’hotel on estàs allotjat compra els productes a la granja del costat o a un proveïdor de l’altra punta del món o si els diners que gastes durant el viatge van a les comunitats que visites o al compte corrent d’una multinacional. “El que s’ha de fer és unir la responsabilitat social corporativa amb un turista informat que sap el que vol i ho demana”, diu Freya Higgins-Desbiolles, professora adjunta a la Universitat de South Australia. Ella proposa una llista de preguntes que els viatgers s’han de fer a ells mateixos abans de començar les vacances: ¿com puc viatjar fora de temporada?, ¿com puc anar a llocs que no estiguin massificats?, ¿com puc assegurar que els diners que gasto acaben a l’economia local?
Johannah Christensen, executiva i viatgera des de fa anys, diu que ella sempre busca algun tipus de certificació fiable quan reserva hotels per als seus esdeveniments professionals. El certificat Green Key –que es gestiona des de Copenhaguen, la ciutat on viu– és un dels que ha utilitzat a l'hora d'escollir, però segueix investigant sempre. “Podeu buscar aquests certificats, però el més important és conèixer què ha de fer un hotel per aconseguir-lo. No tingueu por de preguntar”, diu.
Com fer els deures
Fer preguntes mentre viatgem –però encara més important, fer-les abans del viatge– és una de les coses més destacades que els viatgers poden fer, diu Gregory Miller, director executiu del Centre per als Viatges Responsables, amb seu a Washington. Ell recomana mirar bé les webs dels hotels, els turoperadors i els destins on es vol anar. Si no s'hi troba res de sostenibilitat, “alerta”, diu. A banda d’això, suggereix als viatgers consultar la llista de consells que la seva organització ha elaborat per viatjar de manera responsable, i que inclou recomanacions com contractar guies locals, demanar permís a la gent abans de fer fotos, mantenir-se dins dels camins marcats a les zones naturals i pensar-s’ho dues vegades abans de donar diners a les criatures. Mentre viatgem la gent no hauria de tenir por de preguntar sobre els serveis dels proveïdors, diu Miller, o denunciar el malbaratament o una mala gestió en cas que ho veiem, ja sigui parlant amb el gerent o fent una queixa online. “Els viatgers tenen opcions”, assegura.
Sussanne Etti, especialista mediambiental del turoperador Intrepid Travel, amb seu a Austràlia, té altres consells per als viatgers. Recomana començar tenint en compte la llista de més de 230 organitzacions de viatges que s’han unit a la iniciativa Tourism Declares, els membres de la qual s'han compromès a publicar el seu pla d’acció pel clima i a reduir les emissions de CO2. Un altre indicador important, diu Etti, és si les empreses han estat classificades com a B Corporation –un certificat rigorós que no es limita al sector turístic–. La seva companyia, Intrepid, ha aconseguit aquesta distinció, així com la marca de roba Patagonia i la de gelats Ben&Jerry. Etti també comparteix alguns dels consells que ella mateixa segueix quan viatja: "Quan voles, fes que es noti”, diu, i explica que abans de la pandèmia quan viatjava des de casa seva, a Austràlia, fins a Alemanya, on va néixer, ho feia amb avió però després optava per viatjar en tren o altres maneres per Europa per compensar i contaminar menys, tot i que els avions low cost són molt més assequibles. Ella creu que els viatgers han d’aprendre a abaixar el ritme: “Estigueu en un lloc més temps –proposa–, així entendreu com funciona realment la vida en aquella comunitat”.
Repensar què vol dir viatjar
Molts treballadors també necessiten un canvi de mentalitat, assegura Dominique Callimanopulos, directora d’Elevate Destinations, un turoperador internacional que ha guanyat un grapat de premis pel seu compromís amb la sostenibilitat. Callimanopulos considera que la gent hauria de veure els viatges com una oportunitat d’intercanvi amb la comunitat que els acull, més que no pas una simple transacció comercial. “La gent hauria de fer un canvi i deixar de pensar només en la seva experiència personal i començar a mirar en l’impacte d’aquella experiència en el terreny, en el destí i en la comunitat”.
Lindblad Expeditions és un operador de creuers amb destins com Alaska, l’Antàrtida i el Pacífic Sud que també ha guanyat premis pel seu compromís amb la sostenibilitat. Sven-Olof Lindblad, director executiu de la companyia, lamenta que encara veu gent que paga 40.000 dòlars per anar a fer un creuer per l’Antàrtida sense fer cap tipus de recerca sobre les pràctiques de les companyies que fan el viatge. “Un no compra un cotxe només perquè veu un anunci, sense comparar ni entendre com funciona”, diu.