Salut

Solitud, aïllament i risc per a la salut: així funciona la vigorèxia

Les xarxes socials s'han omplert d'entrenaments i de dietes per aconseguir cossos perfectes. Aquestes pràctiques també tenen una cara fosca

El fenòmen de la vigorèxia a les xarxes socials
Alex Hawgood / The New York Times
22/03/2022
4 min

Nova YorkCom molts altres atletes que cursen secundària als Estats Units, en Bobby, de 16 anys i estudiant de tercer any a Long Island, fa anys que es posa en forma a partir de dietes de proteïna i entrenaments. Entre les partides de Fortnite i els deures d'escola, navega per internet estudiant perfils de fisioculturistes com Greg Doucette, una llegenda d'aquesta pràctica que amb 46 anys acumula més d'1,3 milions de subscriptors a YouTube. En Bobby va al gimnàs sis dies a la setmana, però no està augmentant la musculatura per destacar a l'equip universitari: el seu objectiu és competir a TikTok. I funciona, perquè a mesura que creix la seva massa corporal, també augmenta el seu públic a les xarxes. “Els joves em veuen com el seu ídol”, explica ara que suma més de 400.000 seguidors a TikTok. “Volen ser com jo, algú que ha augmentat la musculatura a l'adolescència”.

Per a molts nois, l'adoració dels músculs s'ha convertit quasi en un ritual de maduresa. D'exemples n'hi ha a tot arreu: des dels videojocs a què juguen fins als superherois de les pel·lícules que veuen. Una prova: els films més vistos de l'any passat tenien tots clixés masculins millorats amb l'ordinador: Spider-Man, Shang Chi, Venom i tot l'univers Marvel. Molts metges i investigadors afirmen que l'adulació dels cossos masculins musculosos pot tenir un efecte tòxic en l'autoestima dels joves, perquè hi ha una infinitat de continguts amb abdòmens perfectes i rostres envejables que els provoquen angoixa.

Aquest corrent ha augmentat la conscienciació pública sobre els efectes nocius de les xarxes socials en els adolescents, en part gràcies a la filtració de la recerca interna de Facebook que va demostrar que s'amagaven els efectes negatius d'Instagram. Fins ara una gran part de l'atenció s'havia centrat en les noies, però nous informes han revelat que les mateixes pressions també poden fer que els nois adolescents se sentin malament amb el seu cos: “Les dones parlen més d'aquesta pressió, però els homes en tenim de quasi idèntiques”, explica l'Elliot, de 17 anys, estudiant de secundària de Colorado, que va començar a publicar vídeos d'entrenament a TikTok fa dos anys, sovint amb l'etiqueta #TeenBodyBuilding (fisioculturisme adolescent). “Noto que estic intentant ser un personatge només per tenir més vistites, en comptes de convertir-me en la persona que vull ser”, confessa.

Més músculs, més vistes

El 2019 una enquesta publicada a la revista Californian Journal of Health Promotion va analitzar la imatge corporal dels nois. Gairebé un terç dels 149 enquestats, amb edats d'entre 11 i 18 anys, estaven insatisfets amb el seu cos. Els esportistes eren més propensos a estar insatisfets que els no esportistes, i la majoria volien augmentar la musculatura, sobretot el pit, els braços i els abdominals. La recerca d'uns pectorals perfectes és tan intensa que els psiquiatres de vegades l'anomenen vigorèxia, una forma de dismòrfia muscular que pateixen especialment els homes i que es caracteritza per l'aixecament excessiu de pesos, la preocupació per no sentir-se prou musculós i un seguiment obsessiu dels aliments que redueixen el pes i augmenten la musculatura.

Aquesta malaltia també pot portar els joves a obsessionar-se amb l'aparença i fer que es mirin al mirall moltes més vegades del que es consideraria normal. “La majoria dels estudis sobre el tema de la satisfacció corporal i les xarxes socials es fan pensant en la població femenina, la qual cosa, per descomptat, és bastant comprensible”, va dir Thomas Gültzow, investigador de salut pública de la Universitat de Maastricht als Països Baixos. “Gairebé res del que s'ha estudiat fins ara s'havia centrat en homes”. El 2020, Gültzow i la resta de coautors van publicar un estudi en què van analitzar mil publicacions d'Instagram que mostraven cossos masculins. Les imatges idealitzades “d'homes molt musculosos i prims”, segons l'informe, van rebre més "m'agrades" i van ser més compartides que els continguts que mostraven homes menys musculosos o amb més greix corporal.

Un jove fent pesses a un gimnàs

Encara que hi ha una llarga història de celebració dels cossos amb molt de múscul, cap mitjà de comunicació ha distorsionat tant la manera com els homes joves veuen el seu cos com l'insaciable exhibicionisme que impulsen plataformes com TikTok i Instagram.

Perdre habilitats socials

Jason Nagata, un pediatre especialitzat en medicina d'adolescents de la Universitat de Califòrnia a San Francisco, creu que l'arribada del covid pot haver exacerbat comportaments poc sans. “La pandèmia ha creat una tempesta perfecta per als trastorns alimentaris amb la combinació d'aïllament social, interrupció de les rutines normals i temporades esportives, i estar constantment davant les xarxes socials o videoconferències –explica–. Molts nens van patir interrupcions d'horaris i activitats esportives regulars durant la pandèmia, cosa que els feia estar ansiosos per perdre o augmentar de pes”.

La vigorèxia també pot causar problemes interpersonals. Molts joves que fan massa exercici i segueixen dietes estrictes solen saltar-se els àpats amb la família i els amics i es queixen de sentir-se aïllats i socialment ansiosos. “He perdut del tot les habilitats socials”, explica l'Edwin, un noi de 22 anys obsessionat amb augmentar la massa muscular i mostrar-ho a les xarxes socials. Sovint no va a les festes d'aniversari i evita socialitzar-se amb amics perquè té por de “l'entrenament de l'endemà i com podria afectar el creixement muscular”, diu. I afegeix: “Hi ha tants moments memorables que m'he perdut perquè era al gimnàs. Bàsicament, no surto de casa excepte per anar a comprar, a treballar o al gimnàs”.

stats