Els quaderns d'activitats d'estiu també són cosa de grans
L'editorial Blackie Books celebra la primera dècada de l'exitós 'Cuaderno de vacaciones para adultos' mentre proliferen altres propostes en la mateixa línia
BarcelonaVacaciones Santillana, vacaciones Santillana era un anunci que no et podies treure del cap, i una tornada que se't clavava en el més profund del teu interior. Fer el quadern de deures i repàs estiuenc era l'única obligació inexcusable durant els mesos de vacances escolars: agafar llapis i provar de desxifrar els problemes que proposava el llibre es convertia en un ritual per a milers d'infants catalans. El que no s'imaginaven llavors és que d'adults en seguirien fent, aquesta cop per pur gaudi, i que ho convertirien en una deliciosa tradició estiuenca. Un petit miracle que ha aconseguit el Cuaderno de vacaciones para adultos, la llibreta d'exercicis pop de l'editorial Blackie Books creat per Daniel López Valle i l'il·lustrador Cristóbal Fortúnez el 2011. Líder habitual dels rànquings de llibres més venuts de no-ficció a partir del mes de juny, celebra la seva primera dècada de vida abonat a l'èxit i en constant creixement: s'ha expandit a Itàlia, on la segona edició és tot un fenomen de vendes, i han augmentat encara més el públic potencial gràcies al Cuaderno Golden, publicació especialment pensada per a persones que superen la seixantena.
L'origen del Cuaderno de vacaciones para adultos, que compta amb passatemps, exercicis de lògica, anagrames, sopes de lletres, tests i mots encreuats, va ser una llarga pluja d'idees entre el futur editor, Jan Martí, que llavors imaginava com seria Blackie Books, i Daniel López Valle, periodista i conegut per ser el guanyador del concurs televisiu Saber y ganar. "Ens vam passar un any sencer tirant propostes a l'aire que van anar creixent fins a convertir-se en el Cuaderno", recorda l'autor. Quan van tenir clar el què i el com, el resultat no podia ser més satisfactori.
Uns inicis complicats
Deu anys després que el primer exemplar aparegués per primera vegada, la creació dels nous continguts funciona com una màquina engreixada i efectiva. Estiu rere estiu, s'omple de problemes originals, curiosos i divertits sense patir el desgast del temps. No sempre ha sigut tot tan fluid. "Ara ja tenim una idea formal de com han de ser els exercicis, però al principi ens vam trobar amb el dubte de no saber qui hi havia a l'altre costat. No et puc dir la quantitat de coses que es van quedar fora l'any inicial, però t'asseguro que moltes més de les que hi van entrar. La clau va ser quan vam començar a veure l'ús que en feia la gent", explica Daniel López Valle, que juntament amb Fortúnez, ha¡ elaborat tots i cadascun dels continguts dels quaderns. És important el matís de l'ús, perquè un fet curiós que han observat els seus responsables és de quines maneres el lector es relaciona amb la publicació. Es fa sol, en parella o en grup. Hi ha qui el baixa a la terrassa del bar, a la platja o al sofà del menjador mentre sona la televisió de fons. Com qui a l'estiu feia els passatemps de revistes antigues amb un ull al paper i l'altre a la televisió, mentre apareixien imatges del Tour de França. Els camins per solucionar els problemes que planteja el Cuaderno de vacaciones para adultos són inescrutables.
"Està molt bé que la gent aprengui, però per damunt de tot volem que s'ho passin bé", explica l'autor, que es troba immers en la preparació del nou quadern d'hivern, edició que va començar el 2020 i que tindrà continuïtat. Sobre la metodologia de treball del duet creador hi ha una part intuïtiva i una altra que sorgeix dels comentaris que arriben de l'exterior: "S'ha de saber escoltar el poble –riu López Valle–. Prenem nota del que ens arriba dels lectors. Per exemple, gràcies a ells sabem que els anagrames i els exercicis de lògica són molt apreciats i cada any els tenim presents".
El públic objectiu és ampli i heterogeni, però hi ha una qüestió complexa que plana sobre el Cuaderno. Quin nivell de dificultat i referencialitat ha de tenir un producte com aquest? "No es fa amb la voluntat de dirigir-se a ningú en concret, sinó pensant que tothom el podrà fer. De tota manera, és inevitable que tinguem certs referents", reconeix l'autor. Repassant l'edició d'aquest estiu, hi apareixen multitud de personatges de ficció i realitat. Dels Ramones a Cleopatra, passant per Sylvia Plath. Lost in translation, Francisco de Goya i Maluma. Una mescla constant de cultura general i popular. "Tinc la sensació que hi ha una falta de nous referents pop que conegui tothom. La generació de Rihanna i Beyoncé són de les últimes que coneixen qualsevol persona que et creuis pel carrer. Perquè si preguntes qui és Bad Bunny, per més que sigui un artista de masses d'avui, és un complet desconegut per moltíssima gent", explica López Valle.
Per si amb el format físic no n'hi hagués prou, la pandèmia ha ajudat indirectament a ampliar les mires del Cuaderno de vacaciones para adultos. Coincidint amb el confinament van començar les Cuadernoches, cites online especials en les quals Daniel López Valle i Cristóbal Fortúnez es posen a la pell d'un presentador de concurs televisiu amb noves preguntes inèdites però amb l'esperit intacte del quadern original. L'experiment ha resultat ser un èxit i ja s'hi pot participar trimestralment, en directe i telemàticament.
Quaderns per a tothom
Però la publicació de Blackie Books no és l'única dedicada als exercicis estiuencs per a adults. Hi ha editorials històriques que fa anys que hi treballen, com Cuadernos Rubio, que fa 65 anys que fa quaderns de repàs i que els últims anys ha apostat per ampliar el radi d'acció. "La demanda de fer-ne per gent més gran era alta. Fa deu anys a Espanya hi havia una taxa de natalitat baixa i cert envelliment, així que vam pensar en fer quaderns d'estimulació cognitiva en què es treballés la memòria o el càlcul", explica Enrique Rubio, director general del grup.
Aquells primers quaderns van funcionar tan bé que l'editorial, que disposa d'un amplíssim catàleg dedicat als infants, va multiplicar l'oferta per a adults amb els llibres de cal·ligrafia creativa, un gènere que viu un moment de gran creixement, i un quadern de passatemps, el Problemas de adultos, que gira al voltant dels exercicis de memòria, concentració, càlcul i lògica. "Van dirigits a un públic més informal i que busca un producte més fresc", explica Rubio. Els seus àlbums tenen diverses funcions i realment ajuden a persones amb problemes de memòria, però hi ha una condició sine qua non, i és que han de divertir: "Tenim clar que ha de ser la base de tot. Encara que sigui fonamental ajudar a tenir una ment activa, per fer un quadern com els nostres t'ho has de passar bé. Si ho veus com una obligació, malament", diu el director general de Cuadernos Rubio.
El temps i l'èxit han demostrat que els quaderns per a adults han arribat per quedar-se, i exemples com els de Rubio i Blackie Books ensenyen que el públic en demana cada cop més. Aprendre divertint-se ja no només és cosa d'infants, i el futur sembla que seguirà aquesta tendència. Per comprovar-ho només cal veure l'aposta d'alguns grans grups per aquest format, com Lonely Planet, que aquest any ha presentat el seu primer quadern per a adults viatgers, o l'editorial Temas de Hoy, que pertany a Planeta, que el 2019 va publicar Juegos reunidos feministas, un quadern d'activitats i jocs relacionats amb el feminisme.