BarcelonaLes noves generacions ho tenen clar: hem de cuidar el planeta. La sostenibilitat forma part de tots els àmbits de les nostres vides: els Fridays for Future ja han revolucionat els divendres dels estudiants arreu d’Europa, i la sostenibilitat ha entrat a l'agenda pública. La generació Z, la que ha nascut a principis del mil·lenni, té clar que aquest fenomen no és només una tendència, sinó una necessitat. Davant d’aquesta situació les grans marques, que fins ara han dominat l’escenari internacional, comencen a fer un pas endavant per plantejar-se alternatives al seu model de negoci i fer-lo més sostenible, mentre que els joves dissenyadors i artistes busquen noves oportunitats i s’obren camí en un món que respecti els seus valors i els permeti aplicar-los als nous projectes.
Però quina relació hi ha entre la sostenibilitat i la nostra manera de consumir? Segons Elena Salcedo, cofundadora de l'empresa de consultoria mediambiental Far&Sound i professora de l'Institut Europeu de Design (IED) a Barcelona, “la postmodernitat ens ha dut a una sensació de pèrdua de la comunitat. Aquest escenari dificulta la construcció de la identitat, fet que, unit a la desaparició de relats globals als quals aferrar-se, produeix un sentiment de buidor que en les últimes dècades s’ha intentat omplir consumint béns materials”. En aquest sentit, Salcedo argumenta que “el que realment desitgem és pertànyer a alguna cosa més gran que nosaltres, trobar el relat de les nostres vides”. Aquí és on entra la sostenibilitat. Les noves generacions, segueix Salcedo, busquen una connexió autèntica amb les marques, on ja no només és important el producte, sinó també el model de negoci que hi ha darrere de cada empresa.
Actualment a casa nostra trobem diversos projectes basats en la sostenibilitat creats per una de les generacions més joves. En descobrim alguns.
1. Hygge Brand
Yolanda Parra és psicòloga i artista plàstica, pertany a la generació Z i ja és creadora d’una marca de roba que permet personalitzar la teva pròpia peça. Amb Hygge Brand fusiona totes les seves passions: l’art, la moda i la sostenibilitat, i desenvolupa un projecte que posa de manifest els seus valors, fugint del consumisme ràpid, en sèrie i impersonal. “Si volem seguir habitant aquest planeta, és imprescindible un canvi de consum i d’estil de vida. Així que la moda és una indústria que també ha d’evolucionar i adaptar-se a les necessitats, tant del planeta com de la societat”, comenta. Per a ella, Hygge Brand representa una manera de viure de manera més informada i conscient. Per això, les seves peces són de proximitat, estan dissenyades a Barcelona i confeccionades a Espanya, sense crueltat animal i amb un sistema de producció sota demanda. Segons la dissenyadora, la millor manera per no seguir contribuint al consumisme massiu i generar un canvi és no fer-ho només a escala individual, sinó poder proporcionar també una alternativa a més persones.
2. Up We Go
Anna Romeu va estudiar ciències ambientals, ha voltat pel món i ha treballat en diverses empreses, però la maternitat va fer que canviessin les seves prioritats i volgués buscar una feina per poder conciliar la criança, les persones i el planeta. La necessitat de trobar un bon sistema de porteig per al seu nadó la va empènyer a crear un portanadons ergonòmic i sostenible. Segons l’Anna, “consumir productes sostenibles, de proximitat i que perdurin en el temps ens ajuda a transmetre aquest missatge als més petits, encara que sigui de manera subtil”. Els productes de la marca estan fets de manera artesanal, cosa que comporta que cada peça sigui única. Els teixits que s’utilitzen són naturals, com el cotó certificat OCCGuarantee i el lli. Es podria dir que l’Anna ja està educant les noves generacions en termes de sostenibilitat.
3. Crème Jewels
Darrere de Crème Jewels hi ha la Sandra i l’Aina, dues amigues que expressen la seva creativitat a través de les peces de joieria. Cada peça materialitza una idea, un record o una experiència pròpia, i les seves col·leccions són atemporals i no segueixen tendències. També aposten per treballar en tallers petits de València i Barcelona, de manera que la proximitat és un altre dels punts clau per oferir un producte més sostenible. “Treballar amb proveïdors de proximitat ens permet poder gaudir de tot el procés de producció”, expliquen. Emprendre un nou projecte artesanal en el món actual no és fàcil: “Per sort som cada vegada més les emprenedores que hem pujat a aquest carro i afortunadament, donant-nos suport, creem una sinergia molt enriquidora i motivadora que minimitza els altres obstacles”.
4. Earth Beat Brand
Una botiga online zero waste on podem trobar molts tipus de productes basats en els paràmetres de la sostenibilitat. En això consisteix Earth Beat Brand, un projecte de María Ballesteros, la seva fundadora, que té com a missió trobar productes de joves emprenedors, sostenibles i de proximitat. Però, a més, la María és dissenyadora de moda i estilista, i aviat es podrà veure la seva primera col·lecció càpsula, on barrejarà peces úniques vintage amb marques de dissenyadors sostenibles. A més, part dels beneficis es destinaran a projectes per ajudar dones d’arreu del món.
5. Baobag
Darrere Baobag hi trobem Joan Cartanyà i Marc Crespí, dos mallorquins establerts a Barcelona que van començar el seu projecte fa sis anys, en què la il·lustració i la moda s’uneixen a través de la serigrafia, la seva tècnica d’estampació. Segons l’equip de Baobag, “la indústria tèxtil, tradicionalment, ha sigut poc respectuosa amb el seu entorn natural i humà, però ha arribat el moment d’exigir un canvi”. “Nosaltres volem ser part d’aquest canvi oferint una alternativa de qualitat i original”. Per això fan servir tintes ecològiques i treballen amb proveïdors que aposten pel comerç just i el medi ambient. A més, el seu procés d’estampació és artesanal, cosa que minimitza la generació de residus.
Consumidors més conscients
Cada vegada neixen més projectes a casa nostra que impulsen una moda més sostenible, però no només hi ha noves marques. Per exemple, Ethical Time és una plataforma que va néixer el juliol passat de la mà de l’Ignasi Eiriz, un estudiant de la UPF, i el seu equip, avui ja format per cinc persones. La seva voluntat és donar a conèixer les marques de moda sostenible que tenim a l’abast a través d’una apli. “Sens dubte internet és el mitjà perfecte per donar visibilitat a petites marques i arribar a un públic enorme”, comenta l’equip. Per a Ethical Time, la sostenibilitat ja no és un valor afegit d’una peça de roba, sinó un fonament: no es considera l’opció d’una moda insostenible.
“Ser sostenible no serà el motiu per comprar una marca, però no ser sostenible pot ser el motiu per descartar-la”, comenta Elena Salcedo, professora de l'Institut Europeu de Design (IED) a Barcelona. A poc a poc, la sostenibilitat s’està convertint en un must, un factor de qualitat mínima per als productes i serveis. El consumidor té unes altes expectatives de transparència de les marques, que hauran d’entendre que la sostenibilitat no és una tendència, sinó que haurà de ser la seva essència: aquest serà el repte de les marques que no han nascut amb aquest ADN, explica Salcedo.