Llengua

"No canviaré d'idioma en cap cas": així són els creadors de contingut de viatge en català

Coneixem alguns dels millors perfils de recomanacions viatgeres en llengua catalana més populars a Instagram

BarcelonaA finals d'abril va anunciar-se una de les notícies més esperades pels qui treballen en la normalització i expansió de la llengua catalana a internet: el departament de Cultura va aprovar una nova línia de beques dirigides a professionalitzar els creadors de contingut i fomentar l'ús del català a les xarxes socials. És un pas demanat insistentment pel sector, que competeix davant del poder d'un castellà que copa la majoria del mercat. Hi ha molts tipus de contingut a internet, però molt poc en la nostra llengua si ho comparem amb el nombre de parlants. Avui dia, pràcticament cada temàtica està en estat embrionari i té camp per córrer. Exemples? La cuina, l'esport, el maquillatge o els viatges, un dels puntals de les recomanacions i contingut a la xarxa.

Els creadors de contingut, instagramers i bloguers de viatges en català són pocs, però van en augment. "Adoptar el català com a llengua vehicular és una decisió que surt de dins. No veig una altra manera de comunicar-me que no sigui en la meva llengua materna", reivindica Norma Levrero, de Normals, un projecte també conegut com El món ens espera, que consta d'un compte d'Instagram, que es mou sobre els 80.000 seguidors, i un blog de viatges per fer amb criatures. "Vaig obrir el blog per donar informació logística per viatjar amb nens. No volia fer una llista de llocs on anar, sinó saber quanta estona trigaré a veure-ho, si és millor anar-hi al matí o a la tarda o si es recomana guia o no", apunta Levrero, que és periodista de professió. De comptes de viatges, amb petits o sense, n'hi ha a cabassos a la xarxa, però en català l'oferta baixa ostensiblement. Els Normals volen, sobretot, ser "útils per a la gent d'aquí", ja que els viatges que fan es vehiculen a partir de Catalunya com a punt de referència. "Entenc que la gent de Madrid, per dir un lloc, ja té els seus comptes a qui seguir", apunta la creadora.

Cargando
No hay anuncios

Militància lingüística

També van apostar pels viatges familiars a De ruta en família. Laia Díaz, la seva creadora, també comparteix amb Levrero la formació periodística i haver començat amb els blogs. El seu projecte va néixer fa tot just fa una dècada, l'abril del 2014, llavors va abandonar la premsa local en què treballava, però les ganes de mantenir la pulsió d'escriure la van animar a no deixar-ho del tot. "Com que sempre viatjava amb una càmera i una llibreta i era consumidora de blogs de viatges, vaig decidir obrir el meu propi", recorda la creadora, que a Instagram suma més de 27.000 seguidors usant únicament el català com a llengua vehicular, encara que el seu blog es pot consultar també en castellà.

Cargando
No hay anuncios

El posicionament a Google, i el fet que hi entrin persones que busquen en llengua castellana, és fonamental perquè alguns d'aquests creadors de contingut tinguin una versió bilingüe de la seva web, encara que les seves interaccions a les xarxes socials siguin totes en català. És el cas de Jordi C. Duran, de Travelàdic, una agència de viatges d'aventura que també genera contingut a Instagram. La web està en tots dos idiomes, ja que els interessa tenir el castellà per qüestions de SEO. "M'arriba molta gent catalana que està acostumada a buscar als cercadors en castellà". Això sí, la seva militància lingüística és incorruptible i es fa del tot palpable a la xarxa fotogràfica. De fet, Duran havia començat un projecte anterior en què es publicava en tres llengües –català, castellà i anglès–, però el consell d'un dels seus millors amics –Hèctor Aguilar, de The Travel Coach– el va fer decidir que Travelàdic seria en català. "El nostre Instagram no només són viatges diferents; també hi afegim un component cultural i polític. Mai he amagat la meva ideologia, així que els textos són en la nostra llengua i no canviaré d'idioma en cap cas". A més, Duran remarca la importància de trobar cada dia més guies en català, cosa que els clients agraeixen i valoren.

Cargando
No hay anuncios

Encara que Levrero, Díaz i Duran hagin fet aquesta aposta lingüística, la realitat és que la majoria dels creadors de contingut de viatges a internet del país encara usen el castellà per expressar-se i així intentar tenir més repercussió. Segons Duran, és una decisió respectable, però que no respon a una realitat. "Som 10 milions de catalans i hi ha lloc per a tots, millor conviure i no fer-se mal", explica. Ho veu de la mateixa manera Levrero, que rep visites de tots els territoris de parla catalana: "Tenim molt potencial. Hem de deixar de pensar que no arribarem enlloc i treure'ns els complexos". El secret de l'èxit sempre és, això sí, fer un bon contingut. Sense aquesta feina ben feta, no hi ha resultats. "És imprescindible que el que publiques a les xarxes tingui un toc personal i molt genuí. És important tenir un estil, que la gent identifiqui el teu contingut només veure'l", diu la responsable de De ruta en família: "M'agrada mostrar la realitat dels llocs que visito. No soc de fer fotos de postureig ni de mostrar llocs buits si estan massificats. Al final és el que m'agrada veure a mi, informació veraç, real i des del punt de vista de gent amb qui em sento identificada".

Cargando
No hay anuncios

El problema turístic

En ple debat sobre la massificació turística, especialment a capitals com Barcelona o Palma, els creadors de contingut també tenen coses a dir-ne. "Treballo en el sector, però soc plenament conscient que el turisme ens està asfixiant. Si parlem de Barcelona, és evident que no es poden assumir tots els visitants que tenim", explica el responsable de Travelàdic, que a la vegada reconeix que des de la mateixa indústria serà difícil de gestionar, ja que, si les coses els han anat bé fins ara, és molt difícil que ho canviïn per ells mateixos d'un dia per l'altre. "Ho han de regular les administracions", recorda. "A Islàndia augmentaran molt la taxa turística, i és un dels nostres destins de feina, però ho prefereixo i hi estic a favor. O a Kènia, on han passat de 25 euros al dia de taxa a 100 euros i em sembla perfecte".

Cargando
No hay anuncios

La solució, de moment, sembla lluny de concretar-se, però Laia Díaz ens regala un consell que ja podem començar a aplicar-nos aquest mateix estiu: "Hem d'ajudar l'economia local quan viatgem per intentar que les destinacions no perdin la seva essència i s'acabin convertint totes en clons".

Perfils a tenir al radar

El nombre de comptes de recomanacions de viatgers en català ha anat augmentant progressivament els últims anys. Aquests són alguns que no et pots perdre.

Cargando
No hay anuncios
  • Watatu (@watatu_travel_cat). Compte i agència especialitzada en viatges i safaris a l’Àfrica.
  • Fem turisme (@femturisme). Rutes i viatges de turisme interior.
  • D Ambulant Van (@dambulantvan). Una parella de catalans fent la volta al món en una ambulància.
  • Riki-Tiki (@alegriadepoble). Rutes de muntanya pel País Valencià.
  • Travelàdic (@traveladic_cat). Viatges d’autor i agència amb Jordi C. Duran.
  • Norma Levrero (@normals). Viatges i escapades per a tota la família.
  • Laia Díaz (@derutaenfamília). Consells per viatjar amb nens.