Espiritualitat

El neguit de contagiar l’esperança

Laura Mor i Glòria Cagigal parlen sobre si el neguit espiritual neix o es fa a la penúltima sessió dels Diàlegs de Pedralbes

Diluvis i sequeres, massacres, misèria i homenots escopint foc lloats per les masses. Com va dir María Zambrano, “Tot és alçar barreres perquè la vida veritable i l'home i la dona veritables no puguin ni donar el primer pas, ni tan sols sospirar”. ¿Com fer-ho per no sucumbir i perdre tota esperança? ¿O potser ens caldria, més enllà de la resistència, seguir caient fins a arribar al que la mateixa Zambrano anomena “abismar-se”, que és aquesta caiguda lliure fins a un no-res que alhora ho és tot, lloc on els oposats es fonen? Poder metabolitzar l’angoixa existencial en un neguit espiritual. 

Aquest neguit espiritual, però, neix o es fa? Aquesta va ser la pregunta mare de la penúltima sessió del cicle Diàlegs d’espiritualitat: Set d’infinit del passat dijous 7 al monestir de Pedralbes, organitzat amb la col·laboració de l’ARA i sota la direcció de Maria del Mar Rosàs i Tosa (i disponible també a YouTube com la resta de diàlegs). 

Cargando
No hay anuncios

“Com es transmet la fe? Més encara, la fe s’aprèn? S’hi neix?”, pregunta Rosàs a les dues convidades, la periodista Laura Mor i la investigadora en filosofia Glòria Cagigal. “El que compta és l’experiència, viure la fe, que s’ha de fer tangible i, a més, pensar-la de forma compartida ajuda en moments de boira”, comença Mor, per a qui aquest neguit espiritual implica desig i un punt d’inconformisme que ajuda a posar-se en moviment, “una forma d’atansar-se al misteri, a l’inefable, a aquesta set d’infinit, com diu el títol d’aquest cicle, que és una expressió poètica perquè la poesia és un bon vehicle per atansar-nos-hi, ja que commou. Citant Josep Maria Esquirol, la creació poètica és un dels bons accessos a l’ànima”. 

També Cagigal, més endavant, citarà Esquirol quan diu que el camí espiritual comença amb la pregunta Vols dir? “Cal que patim tant?” es pregunta ella arran d’aquesta guspira d’Esquirol. I afegeix: “L’inconformisme enceta el camí, com Buda, que va abandonar el palau perquè no volia el patiment que veia al seu voltant”. 

Cargando
No hay anuncios

Reivindicar l’aturar-se

El vaivé entre el budisme i el cristianisme, la filosofia i l’espiritualitat, la vivència personal i l’experiència col·lectiva, enriqueix el diàleg entre les dues ponents, confiades que allò que traspuen és un testimoniatge i no un discurs teòric. “No estem tan lluny, tot i les diferents formulacions”, assegura Mor. “Vivim en una societat en la qual regna la hiperactivitat, l’acceleració i la productivitat i el rendiment són la meta amb un consum sense límit dels recursos. Cal parar atenció a les conseqüències de la nostra acció i començar un treball interior per deixar de fer certes coses. Reivindico aturar-se i fer renúncies pel bé personal i col·lectiu”. 

Cargando
No hay anuncios

Una proposta espiritual que és política tot i buscar transcendir-la. “Una societat postpatriarcal o postcapitalista no ens alliberarà del patiment, perquè la millora de les condicions materials no canvia el patiment ni acaba amb la violència de les ments”, assevera Cagigal fonamentat-se amb els ensenyaments budistes, sense per això caure en el proselitisme. “El fet de voler convertir a un altre està molt mal vist en el budisme. Un dels vots de monjos i monges és no ensenyar a algú desinteressat o irrespectuós i fins i tot hi ha branques budistes que no comparteixen la seva ensenyança fins que no se’ls hi demana tres vegades”. 

Cagigal és cofundadora de la comunitat budista Casa Virupa, amb seu a Tavertet, i que segueix la branca Vajrayāna d’aquesta “tradició contemplativa”, com recalca ella, ja que “no és una filosofia com es diu sovint a Occident”. Aquest, explica, és un dels nombrosos malentesos que es té a Occident del budisme, el qual es desconeix i alhora “cau bé”, on “pots trobar budes a lavabos, discoteques o botigues i la seva flexibilitat fa que pràctiques com la meditació sovint es desvirtuïn o s’apliquin en contextos que són una absoluta perversió”, tot i que “per la idiosincràsia dels budistes no diem res” i el mateix Dalai Lama pregona: “Millor un món amb valors budistes que amb molts budistes”.

Cargando
No hay anuncios

Mirar endins

“La fe és un regal que se’ns ha donat i que no te’l guardes perquè el vols compartir amb els altres”, comenta Laura Mor, que sempre ha estat vinculada a projectes comunicatius de l’entorn cristià i que proposa un breu exercici per alimentar aquest neguit espiritual, un tríptic adreçat a les famílies dels infants que van a catequesi, però que el pot fer qualsevol: “En primer lloc, fer memòria de quines experiències o testimonis em van connectar a Déu; segon, recordar quins llocs van fer el mateix (temple, hospital, natura) i tercer, quins moments a la vida (naixements, morts, crisis professionals i sentimentals)”. Exercici de recapitulació per trobar espais de silenci i meditació amb el vehicle, com assenyala Cagigal, de “la insatisfacció que ens allibera de la insatisfacció”. 

Cargando
No hay anuncios

La tasca interna, l’immens esforç de mirar endins per aconseguir aquest abismar-se zambronià, aquest moviment que iniciem d’infants amb el seguici inacabable de perquès i podem continuar amb l’interrogant que proposa Esquirol: “Vols dir?”.