Consum

Vols comprar menys aquest Nadal? T'expliquem com fer-ho

Les compres de segona mà i els intercanvis, l'aposta sostenible per trencar l'ànsia consumista d'aquestes festes

Una edició del Lost&Found anterior a la pandèmia
Annaliese Griffin / The New York Times
29/11/2021
4 min

NOVA YORKCada any el meu marit i jo ens proposem un repte nadalenc: trobar un regal en una botiga de segona mà, alguna cosa encantadora que reflecteixi la nostra estètica o les nostres obsessions individuals. Aquesta tradició ha portat a casa nostra alguns dels nostres objectes preferits. Exemples? Un pòster original de 2001: una odissea de l'espai que tenim penjat a la paret del dormitori. Al darrere diu que va ser fet en una botiga de marcs de l'avinguda Telegraph de Berkeley, Califòrnia, fa molts anys. No és només un objecte de col·lecció, també ens parla d'una pel·lícula que vam veure junts en format ultragran a l'Acadèmia de Música de Brooklyn, abans de tenir fills. El meu marit vivia a la zona de la badia de San Francisco, ens vam conèixer a Nova York i ara vivim en família a Vermont, on ens ha acompanyat el pòster. Tenim la sensació que és part de la nostra història.

A casa estem envoltats de tresors d'aquests: en botigues de segona mà, encants casolans, botigues retro, llocs de revenda en línia i grups d'intercanvi on no es pot comprar (grups de gent que s'organitzen per intercanviar béns i compartir coses). Si aquest any t'he regalat alguna cosa, és probable que sigui de segona mà, com el terrari que vaig comprar per al meu fill a Facebook Marketplace o la casa de nines de fusta que vaig comprar a una amiga per a la meva filla. La vaig arreglar quan se n'anava a dormir, la vaig polir i pintar i després hi vaig afegir un paper tapís de les restes d'un projecte del quarto de bany. Per Nadal només necessitaré provisions de xocolata per als mitjons que pengen de la xemeneia i el Pare Noel ja haurà aterrat.

Els problemes de subministrament mundial poden causar escassetat de joguines o aparells tecnològics aquesta temporada, però no tenen per què arruïnar les festes. En comptes d'anar a les botigues o omplir els carros de la compra en línia abans de temps, potser és moment de qüestionar la campanya anual de màrqueting que ens diu que hem de començar a gastar ara i seguir gastant durant tot el desembre perquè Nadal sigui un moment d'abundància i alegria.

Petjada ecològica

No es tracta de ser un Grinch, de no celebrar Nadal, ni tampoc d'intentar aprovar un examen de puresa. Es tracta de trencar amb la mentalitat consumista que ens exigeix comprar coses que després haurem de cuidar i finalment llençarem. Cada nova compra posa en marxa una cadena global d'esdeveniments que sol començar amb l'extracció del petroli per fabricar el plàstic que trobem a tot arreu, des dels pantalons fins a l'embolcall que els conté. Aquests materials viatgen de la planta de processament a la fàbrica i al vaixell contenidor, per arribar a casa meva. I, llavors, passen a ser meus durant un temps. Tard o d'hora, el més probable és que acabin en un abocador.

Hi ha molt poc plaer en aquest tipus de compres i no soc l’única que té aquesta sensació. Al llibre Consumed, Aja Barber, experta en sostenibilitat i en la indústria de la moda, escriu sobre la perpètua decepció de les compres del Black Friday en què acabes comprant "un tipus de productes que no havies vist mai i que no buscaves específicament, però que d'alguna manera et vas sentir amb l'obligació de comprar perquè eren tan barats".

Sens dubte, la tasca de trobar un regal que parli de la rica i complicada relació amb la meva parella, en lloc de triar-ne un d'una llista de desitjos que ha compartit amb mi, requereix més reflexió i feina. Però també és molt més divertit.

La infraestructura per als articles de segona mà a la ciutat on visc és bastant bona tot i ser una població petita. Hi ha dues botigues de revenda especialitzades en roba i joguines per a nens; un magatzem comunitari ple de peces, llibres i articles gratuïts per a nadons; tres grups per no comprar res; una botiga a l'engròs; dues botigues de llibres de segona mà; diverses botigues vintage i d'antiguitats i una peculiar botiga amb una secció de revenda. La cultura de la reutilització no ha passat de moda a Nova Anglaterra, i sembla que no ha fet més que créixer en els últims anys. Buscar alguna cosa usada abans de comprar-ne una de nova es considera cada vegada més normal.

La manera com la meva comunitat accepta els articles de segona mà pot semblar inusual, però les dades diuen el contrari. Segons Goodwill International, que té més de 3.300 botigues als Estats Units i el Canadà, les vendes entre març i agost del 2021 van augmentar més de l'11% en relació amb el mateix període del 2019. El revenedor d'internet ThredUp cita un estudi que assegura que el mercat de roba de segona mà als Estats Units es duplicarà en els pròxims cinc anys i assolirà els 77.000 milions de dòlars de facturació.

Tot això és una bona notícia per al planeta: redueix una mica el moviment de béns d'un lloc a un altre i també frena l'extracció de recursos naturals necessaris per produir un parell d'anells nous, cotxes de joguina o trencaclosques, per exemple. A més, també evita que alguns articles vagin a parar a les escombraries mentre encara puguin ser útils o alegrar algú.

stats