BarcelonaAquest dijous el Parc Güell ha sigut l'epicentre de l'alta costura de la mà de Louis Vuitton, després d'una llarga relació de la maison francesa amb la ciutat catalana. La desfilada Creuer 2025 ho tenia tot per congregar els noms més destacats de la indústria de la moda i del cinema, tant nacionals com internacionals, i així ha sigut. A dos quarts de set els primers convidats han començat a entrar pel lateral del recinte modernista entre el passadís de curiosos i fanàtics –separats per les tanques de seguretat–, que han rebut amb càntics i eufòria cada cara coneguda que travessava la porta d'entrada al recinte, que no era poca.
Els crits del públic congregat a l'exterior en forma de floretes com “Guapa!” o “Regala’m una bossa luivi!”, han contrastat amb el que passava a la porta central del parc: una manifestació en contra de la desfilada de Louis Vuitton que ha acabat en l'embat entre els Mossos i els participants de la protesta. Tot i això, l'esdeveniment ha transcorregut amb total tranquil·litat a l'interior del parc dissenyat per Antoni Gaudí.
Ja a dins i amb la claca dels aficionats de fons, a la terrassa lateral del parc l'ambient es relaxava i se sofisticava per donar entrada a l’aperitiu de benvinguda de la mà de Nandu Jubany. Personalitats com Xavi Hernández i la seva dona, Núria Cunillera; així com el també entrenador de futbol Diego Pablo Simeone; el propietari de Santa Eulàlia, Lluís Sans; juntament amb la seva dona, Sandra Domínguez, o les influencers Nina Urgell, Gigi Vives i Mikky De Jong, parella del jugador Frenkie de Jong, han compartit espai i han pogut degustar l'esplèndid menú de Nandu Jubany en forma d'olives esferificades, perles de gaspatxo i galetes Oreo de parmesà. També s'ha vist els dissenyadors Juan Avellaneda i Custo Dalmau, la model Eugenia Silva, la cantant i actriu Ana Mena i el cuiner Rafa Zafra. Per brindar per l’inici d’una jornada històrica s'ha servit amb un toc francès del xampany Ruinart, o l’alternativa d’un Vichy per als més moderats.
La llista de convidats s'ampliava a una segona terrassa del recinte modernista, amb celebrities internacionalscom el cantant i actor Jaden Smith, fill de Will Smith; l'actriu de Joc de Trons Sophie Turner, o les també actrius Chloë Grace Moretz i Jennifer Connelly. Ocupant una zona destacada i sempre ben acompanyat del propietari de la maison, Bernard Arnault, hi havia el cantant Pharrell Williams, que enguany s'ha estrenat com a director creatiu de la col·lecció d'home de Louis Vuitton. En el terreny estatal han destacat les actrius Anna Castillo, Ester Expósito i María Pedraza, així com Victoria Federica, filla de la primogènita de l'emèrit, d'un total de 600 convidats.
El temps passava i el sol ha anat tenyint els pins del recinte modernista, senyal que calia anar fent via a la zona de la passarel·la: la primera planta de la Sala Hipòstila, el laberint de columnes modernistes amb vistes a la ciutat de Barcelona. El tret de sortida al pas de les models s'ha donat a tres quarts de nou i, llavors, l'espectacle ha començat.
L'estètica desimbolta de les habituals col·leccions Creuer ha quedat subordinada al luxe silenciós, tendència de les últimes temporades, en forma de dissenys estructurals i colors neutres. Les ombreres han sigut el toc sofisticat i irreverent d'algunes peces, combinades amb teixits nobles i estampats minimalistes típics de la maison. L'homogeneïtat cromàtica de beixos, blancs, crus, negres i grisos s'ha trencat amb una peça comuna que duien totes les models: unes ulleres esportives amb vidres multicolors.
Mentre els volums de tres dimensions dels estilismes recordaven les corbes modernistes, els barrets d'ala plana tenien reminiscències andaluses. Pel que fa a les sabates, el taló d'agulla ha quedat desplaçat per còmodes sandàlies o botes vaqueres de taló baix –algunes amb serrell per completar l'estètica de cowboy–. Les transparències, l'altra constant de les últimes desfilades i també present en moltes de les peces d'aquest dijous, s'han mostrat amb tela d'encaix que deixava entreveure la pell de les models.
La Copa Amèrica, el pretext de la desfilada
L'elecció de la ciutat de Barcelona per part de la casa francesa no ha sigut casualitat. La celebració del 37è campionat de la Louis Vuitton Copa Amèrica –amb la firma d'alta costura com a principal patrocinador– ha fet que la localització de Barcelona per presentar la col·lecció Creuer fos idònia. De fet, la desfilada del Parc Güell és la primera de les accions al programa, que inclourà diferents esdeveniments al llarg de la competició de vela que començarà al mes d'agost, amb la competició de vela principal, i serà precedida per una segona competició, la Louis Vuitton Cup, que serà preliminar a la classificatòria.
Però no tot va de moda i vela. La casa francesa també ha preparat una exposició museística i altres activitats culturals com l'esperada Guia de Viatge de Barcelona en un quiosc pop-up, i una sèrie de programes educatius per donar suport a la creativitat i el disseny de la ciutat. "És un immens plaer col·laborar amb Barcelona, una ciutat que, com Louis Vuitton, disposa d'un ampli patrimoni i una extraordinària passió per la creativitat. La desfilada de la col·lecció Creuer, que encapsula la visió del director creatiu de la col·lecció de dona, Nicolas Ghesquière, així com la pròxima Louis Vuitton Cup i la 37a Louis Vuitton America's Cup seran, sens dubte, l'inici d'una llarga relació entre Louis Vuitton i la ciutat", ha afirmat el president i CEO de Louis Vuitton, Pietro Beccari.
Què és una col·lecció creuer?
Les col·leccions creuer –o resort, segons com l'anomeni la marca– són una tendència que ha nascut entre les marques d'alta costura els últims anys. Precisament, Louis Vuitton és una de les cases que més ha promocionat aquestes col·leccions que, tal com el nom indica, es plantegen com a prèvia a les vacances d'estiu i tenen unes característiques concretes. La primera, i una de les més importants per al consumidor, és que solen ser peces més assequibles per a la butxaca, perquè no formen part de les grans col·leccions de temporada, sinó que funcionen com a píndoles formades per peces funcionals de cara a les vacances d'estiu. En segon lloc, la voluntat d'acostar la col·lecció a nous compradors a través de preus més baixos també s'aprecia en els teixits, normalment més lleugers i casuals que les grans propostes d'inici de temporada.
Aquesta idea va néixer de la necessitat que tenen les cases d'alta costura d'adaptar-se a la velocitat de demanda dels consumidors. Si bé per a les firmes de luxe l'exclusivitat i l'artesania són dos dels valors que les diferencien de les marques de fast fashion, les col·leccions creuer funcionen com un terme mig per saciar el ritme de la indústria sense perdre l'essència de la cura de cada una de les peces que es presenten.
Amb el pretext de presentar una col·lecció pensada per a les vacances, les desfilades se solen fer en localitzacions emblemàtiques, exòtiques o llocs majestuosos de diferents ciutats del món. Abans de la presentació de la col·lecció Creuer 2025 al Parc Güell de Barcelona, Louis Vuitton també n'havia presentat a l'illa Bella, al Piemont italià, al Museu d'Art Contemporani de Niterói a Rio de Janeiro o al museu Miho a Kioto.