Barcelona“La unió del disseny, l’estil i la qualitat de les col·leccions és el que més es valora a Madrid, però també a altres punts del món on comercialitzem”, explica acuradament Núria Sardà, directora creativa d’Andrés Sardá. La firma de roba interior i bany, que enguany bufa 60 espelmes, va obrir dijous el calendari oficial de les desfilades de la Mercedes-Benz Fashion Week Madrid. Hi presentava una col·lecció evocadora, inspirada en el món del cinema, on l’actriu Nawja Nimri va tenir una presència destacada, obrint i tancant la proposta estival amb un conjunt llencer fantasiós, acompanyat d’una capa llarga que emulava la madrastra de la Blancaneu. “Nawja és una artista polivalent i una dona forta amb personalitat, i aquests valors s’alineen amb la idea de feminitat que vol projectar la nostra marca”, explicava Sardà abans de la presentació. “Nawja Nimri és també un rostre conegut arreu del món gràcies a la seva interpretació a la sèrie La casa de papel i aquest reconeixement és important per als clients internacionals”, afegia. L’empresa catalana ara està en mans d’un grup belga, però aquest fet no altera el dia a dia de les col·leccions que es couen a Barcelona.
Amb aquesta vocació de projectar-se de portes enfora, Andrés Sardá manté la seva aposta d’exhibir-se a la capital espanyola. I ja fa 22 anys que dura l’idil·li: “Abans desfilàvem a la passarel·la Gaudí, però va arribar un moment que la moda interior i la de bany no tenien cabuda a Barcelona i l’antiga Cibeles de Madrid ens va acollir molt bé”, explica Núria Sardà. Enguany la firma de llenceria ha tornat a aixecar forts aplaudiments entre el públic amb les quatre propostes creatives que formen part de la nova col·lecció, molt cinematogràfica: sofisticats conjunts en blanc i negre inspirats en les muses d’Alfred Hitchcock, altres de més teatrals, roba de bany amb motius geomètrics i fantasies de conte elaborades amb rasos, tuls i sedes per crear un món irreal: “Ens agrada jugar amb el contrast a través dels teixits i les matèries per crear transparències i opacitats”, afegia la directora creativa. Més enllà del detall de la proposta, es confirma una tendència: la roba interior s’hibrida amb l’exterior i aquesta es normalitza per anar pel carrer. “Ara ja hem popularitzat aquesta tendència, que ja no té gènere ni edat”, conclou Sardà.
Teresa Helbig guanya adeptes arreu del món
Un altre gran segell de la moda catalana que triomfa amb les seves col·leccions a Madrid és Teresa Helbig. “És una ciutat vibrant, vital, canalla, però chic, on es palpa una estima generalitzada per l’artesania, l’herència i els detalls”, reconeix la dissenyadora instal·lada al cor de l’Eixample. De fet, la Helbigang –així s’anomenen la legió de seguidores i clientes de la firma– ha crescut tant dins Madrid com en altres punts de l’Estat, i la firma va obrir l’any passat un nou showroom al bell mig del barri de Salamanca, un dels més elegants de la capital. “Sabem que ha estat una decisió encertada”, reafirma Helbig, que també té la vista posada en altres mercats, com la Gran Bretanya i els Estats Units.
Sobre la passarel·la madrilenya, la firma ha mostrat aquest divendres el seu savoir faire: peces de roba ultrafemenines i sofisticades que es conceben com a joies pel treball minuciós d’artesania que comporten, però mostrades amb una actitud poderosa i una mica gamberra. Aquest cop la dissenyadora va trobar en els festivals de música dels anys 70 una poderosa inspiració per mostrar una col·lecció fantasiosa per a una dona lliure que balla a ritme de rock’n’roll fins a altes hores de la matinada. “És un acte de celebració en tota regla. De sortir, viure i gaudir després d’aquests anys de restriccions”, assegurava Teresa Helbig. I com es trasllada això en l’àmbit del disseny? Doncs amb un esperit innovador mesclant teixits com la pell amb les gases de seda i utilitzant tècniques innovadores de costura, estampació, pintura a mà, làser sobre pell i altres “experiments” que surten de l’atelier barceloní: “El nostre punt de revolució és l’artesania. És el que marca la diferència”, recorda Helbig. La col·lecció Helbig Music Fest es tenyeix de propostes elegants de color negre i marró, vestits metal·litzats que brillen amb llum pròpia, i no hi podia faltar un homenatge a l’esperit dels Estats Units amb un vestit transgressor de barres i estrelles. Això sí, ple de sensualitat.
Custo Barcelona, una desfilada a cada capital
“A Madrid aplaudeixen molt la nostra creativitat i la innovació perquè fem les coses d’una manera diferent”, deia Custo Dalmau. La marca Custo Barcelona ja va néixer amb una visió internacional i és habitual veure’l desfilar en ciutats com Barcelona o Nova York, molt vinculades a la història de la marca. Tot just tornat de la passarel·la novaiorquesa, Custo Barcelona ha desplegat a Madrid tot l’arsenal de looks que conformen la col·lecció de l'estiu vinent, una de les més arriscades dels últims anys pel que fa a patronatge i materials. “Volem seduir les dones des de l’emoció amb peces que puguin expressar la seva individualitat”, explicava el dissenyador. Els talls vertiginosos, les formes geomètriques, les peces coloristes teixides amb base de jacquards o els colors intensos formen part de l'imaginari habitual de la marca. Per últim, Custo Dalmau ha alertat d’una tendència que posarà en pràctica aviat: “La roba vintage torna més que mai i volem recuperar alguns dels nostres models més simbòlics”, conclou.
Cada ciutat té un estil diferent
Una altra marca que en els darrers anys també fa doblet, primer a Madrid i després a Barcelona, és Lola Casademunt by Maite. “Apostem per totes dues ciutats perquè ens donen visions diferents del mercat. La consumidora madrilenya és més elegant. En canvi, la barcelonina és més transgressora”, explica Maite Casademunt, que lidera la marca. Per satisfer a tothom, la directora creativa de la firma elabora dues col·leccions diferenciades per a cada ciutat on desfila. Així, la novetat és constant. En aquesta ocasió, la firma catalana ha presentat aquest divendres a Madrid una col·lecció “plena de màgia inspirada en el món dels somnis”, segons avançava Casademunt. El resultat és fidel a l’ADN de Lola Casademunt: siluetes atrevides, colors estridents, incrustacions de pedreria, logotips i molt animal print, aquest cop de zebra.