BarcelonaÚnic, inoblidable i de gran càrrega emocional per qui el llueix. El vestit de núvia és imbatible al pas del temps. S’adapta a les exigències de la moda, però manté el simbolisme original, ja que representa una tradició que uneix societats, cultures i generacions. En aquest sentit, la núvia d’ara no és tan diferent de la d’abans, almenys pel que fa al contingut. Ara bé, si mirem la forma, ja és una altra cosa. Malgrat la diversitat, hi ha una frase que es repeteix constantment entre les que es vestiran de blanc: “Jo no vull ser la típica núvia”, diu Albasarí Caro, la directora de la Barcelona Bridal Week. L’aparador de moda nupcial més rellevant del món va tancar ahir les portes de la darrera edició, evidenciant la força que té la indústria del “sí vull” a Catalunya. I ho va fer a través de 34 desfilades de dissenyadors internacionals que exposaven les noves col·leccions d’alta costura i el posterior negoci, amb més de 350 marques representades.
Al front row de cada desfilada nupcial hi havia l’objecte d’anàlisi en qüestió: influencers digitals, instagramers de moda i tiktokers de menys de 30 anys d’arreu del món que han vingut a la passarel·la catalana per mostrar el darrer crit de la indústria. Moltes d’elles són futures núvies, d’altres ja s’han vestit de blanc. Sigui com sigui el seu poder d’influència mobilitza milions de noies joves que es volen casar i segueixen els seus preceptes. I les marques en són conscients. “La núvia actual es deixa influir pel que veu a les xarxes socials i el que duen les celebritats de la seva generació”, reconeix Merche Segarra, directora creativa de Jesús Peiró.
En aquest sentit, les futures núvies arriben més informades. “Saben què volen i com ho volen, i això et marca un punt de partida”, afegeix Segarra. Ara bé, a partir d’aquí queda desxifrar el gran misteri: Què les farà especials? “La clau és escoltar, interpretar el que vol i animar-la a emprovar-se models fins que trobi el seu vestit”, afegeix Rosa Clará, que lidera l’empresa catalana més important del sector nupcial i és ambaixadora del saber fer autòcton a tot el món. “Sabem el que és fer un vestit; fa 28 anys que vesteixo núvies”.
Els clàssics modernitzats
Núvies princesa Disney, núvies elegants, núvies sexys, núvies alternatives... Hi ha tantes núvies com estils i el sector ofereix un univers d’infinites possibilitats per acontentar a tothom. “La núvia catalana generalment va llisa amb una silueta sòbria i continguda”, explica Rosa Clará, que reclama, alhora, més atreviment: “Molts cops les animo a emprovar-se altres models amb pedreria o blondes subtils que no desentonen amb el seu estil, però el canvi costa”. Els vestits clàssics mai fallen: “Encara són els més demanats”, afegeix Clará. Són dissenys de cintura alta que cenyeixen el cos i s’acompanyen amb una faldilla llarga, ampla i molt voluminosa que arriba fins als peus o a l’alçada dels turmells. “Aquesta silueta recorda el new look de Dior dels anys 40”. Les mànigues s’adapten, igual que l’escot, que pot ser tancat, rodó o en forma de V, sigui per davant o per darrere.
També triomfen les versions renovades amb teixits més especials com els brocats, i els damasquins que donen un aire més sofisticat, però contemporani. I altres models arquitectònics amb aplicacions de pedreria, perles o plomes. La clau és mantenir l’essència clàssica afegint detalls que donin resposta a les exigències de la núvia moderna: asimetries, obertures estratègiques –cut outs–, tops amb coll hàlter que defineixen una silueta més esportiva deixant els músculs al descobert, o fins i tot incorporant butxaques que busquen la comoditat. “La idea és vestir una núvia més dinàmica que no vol deixar de banda la iconografia clàssica del vestit”, afegeix Merche Segarra, directora creativa de Jesús Peiró.
Sí que s’observa una tendència a la baixa: les núvies barroques amb excessos ornamentals. Per això, els vestits minimalistes de línies depurades tenen més èxit dins i fora de la passarel·la: des de les propostes sleep dress, amb dissenys inspirats en la llenceria, fins als models vaporosos que juguen amb les capes i el moviment. El tul, l’organdí i la gasa mai fallen, però, sens dubte, el crepè és el teixit més demanat. Pel que fa als detalls, les flors mai passen de moda. Hi apareixen de totes les maneres possibles: des de les inspiracions de paisatges florits fins als detalls més exuberants. La col·lecció d’Isabel Sanchís, així ho evidencia. “L’ ornament floral forma part del nostre ADN”, diu la dissenyadora de la marca homònima.
La núvia que s’inspira en la moda del carrer
A l’altra cara de la moneda hi ha propostes més agosarades que reclamen atenció. Són dissenys que s’inspiren en la roba del carrer que llueixen les joves de la generació Z, però s’adapten des d’una òptica nupcial. “Trobar l’equilibri és difícil perquè o et passes de la ratlla o et quedes curt”, reconeix Yolanda Pérez, dissenyadora de Yolancris. Així, ja és habitual veure a les passarel·les un altre tipus de vestits de núvia: des de conjunts de dues peces formats per un top curt i una faldilla àmplia i generosa que deixa la panxa al descobert, passant per minivestits cenyits al cos fins a monos curts d’estètica esportiva. Tot s’hi val, si les noves generacions s’hi senten representades.
Precisament, una de les propostes més arriscades de la Barcelona Bridal Week va ser la de Yolancris que, fidel al seu estil romàntic i bohemi, va presentar un disseny agender a la passarel·la: un conjunt de camisa i pantaló semitransparent amb un mantó de brodats florals. “És un model que pot vestir a tothom”, explica.
Un vestit, dos o, fins i tot, tres
Les propostes transformables també són cada vegada més freqüents: mànigues de posar i treure, llargs de vestits que s’escurcen, vels que es canvien de lloc... per adaptar un mateix vestit a totes les ocasions del casament. Si la núvia s’ho pot permetre es pot comprar dos vestits: “Un model d’inspiració més clàssica per a la cerimònia i un disseny més sensual per a la posterior festa amb amics”, especifica Rosa Clará. També creix la demanda de núvies que sol·liciten un armari sencer per a cerimònies glamuroses que duren diversos dies. És el cas de Christina Mourad, esposa d’Elie Saab Jr., que va lluir fins a quatre outfits nupcials durant la cerimònia amb el fill del modista. Tots els models eren evidentment de la prestigiosa firma libanesa. “No hi podia faltar un vestit per ballar”, bromeja.
Amb vel i de blanc
Pel que fa a complements, la núvia actual busca un calçat còmode sense renunciar al taló. Per això, les sandàlies amb plataforma tenen cada vegada més acollida. Les capes que embolcallen el vestit i les túniques etèries van substituint de mica en mica el tradicional xal. El vel, no falla mai i encara identifica les núvies de la nova generació. “El vel li dona una aura especial. Canvia la manera de dur-lo, però cap d’elles vol renunciar-hi”, diu Rosa Clará. Pel que fa a detalls, les joies es minimitzen: més arracades, menys collarets. Els tocats estan a la baixa, i els pentinats impossibles, però no les diademes ni els llaços que adornen la cabellera de la núvia amb un recollit senzill o una cua baixa. Finalment, si definim el color de la núvia millennial i zoomer, la resposta és aclaparadora. “El blanc és invencible i es reclama ara més que mai amb tota la seva puresa i brillantor”, afirma Alessandra Rinaudo, directora artística de Pronovias. Lluny queden les acolorides propostes i altres extravagàncies cromàtiques. A simple vista, les núvies d’ara tampoc són tan diferent de les d’abans.