La nova revolució de la moda íntima: adeu al Wonderbra

La sostenibilitat, la diversitat i l’empoderament femení són alguns dels valors d'una nova fornada de marques amb discurs propi

Una proposta d'Uma Intimates
Maria Almenar
13/10/2021
4 min

Barcelona“Per què, si tenim en compte la sostenibilitat en diversos aspectes de la vida quotidiana, n'obviem les qüestions més íntimes?”, es preguntava Daniela Villarrubia com a punt de partida de creació de Laamuse, una nova marca de llenceria femenina. Aquesta necessitat tan òbvia evidencia un replantejament dins el mercat de la roba interior, governat encara per grans empreses que produeixen en altres països una quantitat industrial de peces íntimes que, en molts casos, no tenen una durada de més de dos anys a l’armari. Sembla que la quantitat ja no importa tant. Tampoc en l’àmbit de la moda íntima, tal com demostra un boom de noves firmes de petit format que ofereixen, des de casa, una altra manera d’entendre la roba interior: desmunten clixés, defensen la comoditat i el benestar amb pràctiques empresarials ètiques i amaguen un poderós missatge als seus portadors.

El color com a teràpia

Daniela Villarrubia i Daniel Junoy són una parella d’emprenedors del negoci tèxtil que, cansats de veure un sector monòton i monopolitzat, van impulsar una firma amb personalitat pròpia. “Volíem oferir peces de gran durabilitat, que respectessin l’entorn i la pell de les dones, a través de dissenys que no passessin de moda”, diu Villarrubia. La informal marca barcelonina elabora en tallers del Maresme sostenidors i calces de cotó amb certificat de qualitat que no incorporen cèrcols, copes ni mecanismes reguladors que puguin constrènyer el cos. “La nostra roba afavoreix el moviment lliure perquè s’adapta al cos de cada dona i no condiciona les seves rutines diàries”, afegeix la Daniela. El tret diferencial de Laamuse és el color. Lluny d’apostar per tonalitats neutres, la marca reivindica l’optimisme, la feminitat i la diversitat corporal a través de l’energia dels tons més vibrants que es poden combinar entre si. “El color té un llenguatge propi i ens afecta emocionalment. En aquest sentit, ens pot ajudar a adoptar una actitud, a afrontar d'una altra manera el dia o fins i tot a sentir-nos millor amb nosaltres mateixes”, explica Junoy. Així, el verd maragda, el vermell corall, el groc magnòlia i el blau cobalt tenyeixen les siluetes minimalistes de Laamuse amb la voluntat de reforçar alguns sentiments com l’autoestima, la seguretat i la confiança, vestint de dins cap enfora.

Algunes de les peces de Laamuse

El poder de la sensualitat

Qui també irromp al mercat amb una proposta reivindicativa és UMA Intimates, que aposta per una altra manera d’entendre la sensualitat femenina: “Ens sentíem molt poc representades amb la hipersexualització de la roba íntima que veiem als anuncis o a les xarxes socials. El nostre concepte és del tot diferent”, reconeix la seva cofundadora, Marie Gutiérrez. Aquesta firma de llenceria, impulsada juntament amb l’emprenedora Carla Termini, es defineix com a ecosensual i sensorial: “La sensualitat ve de l’interior i està connectada amb els sentits. És una actitud de presència que volem despertar a les dones, animant-los a apropiar-se de la seva feminitat i a projectar tot el seu potencial”, afegeix Gutiérrez. Confeccionada en un taller de Barcelona, la primera col·lecció consisteix en una sèrie limitada de calces i sostenidors de color negre, elaborats amb un teixit sostenible suau i còmode amb propietats antibacterianes que es combina amb blondes de poliamida reciclada. “La sensualitat no és incompatible amb la comoditat ni amb la sostenibilitat”, referma Marie. Tot l’equip d’UMA Intimates és femení, des de la creació fins a la fabricació de les peces, i es produeix íntegrament i de manera artesanal a la capital catalana. A més, per reforçar el missatge d’empoderament a través de la sororitat, la firma també ha impulsat un projecte de cocreació obert a dones creatives que s'hi vulguin implicar: “Volem crear una espècie de germandat”, conclou.

Diferents però iguals

The Nude Label és una de les primeres marques que s’ha desmarcat de la resta quan el sector era més homogeni. Nascuda el 2014, la firma valenciana elabora moda íntima que uniformitza tothom. “Entenem la roba interior com una cosa quotidiana, que hauria de ser còmoda i adaptar-se a les persones, no al revés”, explica Clara Ropero, una de les impulsores del projecte que aposta per la diversitat física: “Tots els cossos són benvinguts i, per sort, ja som moltes les marques que abracem l’amor propi i celebrem les siluetes de tota mena, més enllà dels cànons de bellesa estereotipats”. The Nude Label també ha traslladat la seva filosofia slow a l’univers masculí amb una primera línia de calçotets bàsics de cotó orgànic, i aquest estiu ha llançat una línia de bany amb un nou material que han generat a partir de residus industrials reciclats.

Un retorn als bàsics

La veu de l’experiència en aquesta matèria la té ZD Zero Defects, una empresa familiar procedent de Mataró especialitzada en roba interior masculina –i ara també femenina– que l’any passat va celebrar els cent anys d’història. “El nostre objectiu sempre ha estat crear una peça de roba que no tingui defectes o els mínims possibles”, assegura Katy Muñoz, consellera delegada de l’empresa. Valors com la qualitat, el confort i la durabilitat sempre han estat presents dins el seu ADN, amb una clara aposta per la innovació que els ha permès desenvolupar productes revolucionaris gràcies als processos de bioenginyeria. En aquest aspecte, els dissenys de Zero Defects estan elaborats amb cotó orgànic, utilitzen tints naturals per donar color als teixits i, pel que fa a matèries primeres, asseguren ser capdavanters en l'ús de la fibra de soja a la roba interior. “Té un gran poder antibacterià, és 100% ecològica, 100% biodegradable i 100% reciclable”, diu Muñoz. Pel que fa a tendències, l’empresa confirma un retorn cap als clàssics amb peces de tons neutres que uneixen funcionalitat i comoditat, i també models “invisibles” sense costures que no marquen ni transparenten. “Les persones busquen sentir-se bé més que mai”, conclou.

Una proposta de Zero Defects
Una lenta reconversió

La sostenibilitat en la moda íntima també ha arribat per quedar-se: és un valor que tenen en compte les noves generacions i ha arrelat amb la pandèmia en una població cada vegada més conscienciada de consumir productes que redueixin l’impacte mediambiental. “Vull creure que és un canvi real perquè, o es queda ja per sempre, o se’n va tot en orris”, diu Sònia Flotats, cofundadora de l’Associació de Moda Sostenible de Barcelona. Més enllà de l’aparició de petites marques, les multinacionals s’estan posant les piles. “Actualment moltes ja desenvolupen línies sostenibles i experimenten canvis en els processos de fabricació per sortir del consum ràpid”, afegeix. Hi ha un hàndicap que afecta aquesta mena de moda: no se li pot donar un segon ús tan fàcilment. Tot i que hi ha formes creatives i casolanes de reconvertir uns sostenidors o unes calces velles en altres productes vinculats amb la llar, hi ha empreses, com Intimissimi, que compten amb programes de reciclatge per reaprofitar matèries primeres. Tot i així, encara és anecdòtic. “La cosa més sostenible és que anéssim despullats, però això no seria factible”, conclou Flotats.

stats