La moda té ganes de festa

Custo Barcelona i Lola Casademunt celebren 40 anys a la 080 amb col·leccions especials que combinen comoditat amb sofisticació

Models desfilant amb propostes de Custo per a la primavera-estiu
Maria Almenar
28/04/2021
5 min

BarcelonaLa Casa Milà de Barcelona s'ha convertit aquest dimecres en un espai de celebració de la moda que vol recuperar la fantasia al carrer. Marques consolidades com Custo Barcelona i Maite Casademunt hi han presentat en format digital les últimes propostes comercials aprofitant els quaranta anys de trajectòria. La tercera jornada del 080 Barcelona Fashion també ha destacat per les propostes eclèctiques de diversos dissenyadors que marquen una nova visió de la moda no tan cenyida a les convencions.

Un nou despertar

Una edició més, Custo Barcelona es va convertir en el cap de cartell de la passarel·la catalana. Després de desfilar a Nova York i a Madrid, la firma capitanejada per Custo Dalmau ha presentat a la ciutat una nova proposta estiuenca que conté un missatge d’esperança: “Creiem que ja ha arribat el moment de despertar-nos i volem fer-ho de manera alegre i lúdica”, deia Dalmau per explicar aquesta nova consciència sorgida de les circumstàncies que vivim i que vol transmetre a través de la roba. Per a Custo Barcelona, l’optimisme es tradueix en color. I aquesta vegada no passa gens inadvertit. Així, la col·lecció d’estiu, que ja es ven a les botigues, està plena de tonalitats neons amb efectes òptics creats amb la superposició de textures que hi aporten iridescències. “El color forma part de la nostra genètica. Mai hi renunciarem”, es refermava el dissenyador lleidatà. Tampoc hi falten altres conceptes que explora la marca com la innovació, que es va percebre a través de barreges de materials (cotons amb teixits tecnològics) i noves siluetes femenines de caràcter esportiu, com dessuadores i vestits curts amb obertures sorprenents per a dones atrevides. Enguany, Custo Barcelona bufa quaranta espelmes com a marca. Al marge de les celebracions, el dissenyador reconeix que la situació està enrarida: “La surfegem amb filosofia i l'afrontem gràcies al treball que fem en l’àmbit de la creativitat i la innovació”, deia Dalmau.

Un grup de models amb vestits de Custo

La roba de carrer se sofistica

Qui també ha celebrat quaranta anys com a marca és Lola Casademunt by Maite, que va aprofitar el final de la desfilada, al terrat de la Pedrera, per fer un petit acte de celebració. “Hem llançat uns globus al cel com a acte simbòlic”, explicava Maite Casademunt, directora creativa de la firma creada per la seva mare. La Maite s’inspira en la Barcelona més underground dels anys 90 per transportar-nos a un univers de moda urbana que segueix aquesta estètica de carrer que tant triomfa entre cantants com Rosalía i Nathy Peluso: “Introduïm un gir a la roba esportiva i hi aportem un aire sofisticat”, explicava. Aquests looks esportius de Lola Casademunt by Maite els formen vestits llargs i vaporosos, dessuadores amb caputxa, abrics estructurats i jaquetes de pell ecològica. Peces metal·litzades en tons fúcsia que es combinen amb neoprens, pedreria i estampats com l’animal print. No passen inadvertits els accessoris de les models: gorres amb visera i arracades gegants amb la lletra M.

Un vestit de Lola Casademunt by Maite

La importància de la tradició

Lebor Gabala, una altra marca veterana del calendari habitual del 080, ha reivindicat el treball fet a mà de la moda a través d’una col·lecció inspirada en el teixit tweed Harris –estampat de pota de gall– d’origen escocès que connecta la tradició llanera amb la identitat i l’artesania. Aquests valors serveixen a la dissenyadora Maite Muñoz per destacar les arrels de l’ofici: “Ara és un bon moment per tornar a l’essència del punt i les tècniques dels nostres artesans per mostrar al món què ens fa diferents”. La proposta d’hivern es caracteritza per la sobrietat, amb peces abrigades versàtils i funcionals teixides en jacquard amb pota de gall. Destaquen també els jerseis i càrdigans de caixmir i llana verge extra fina en galga fina amb colors inspirats en la naturalesa.

Una model desfilant amb peces de Lebor Gabala

L’encant de les flors

A la banda dels dissenyadors, Eiko Ai ha arrencat la tercera jornada del 080 amb una proposta etèria i sensorial que busca la bellesa natural a través de les flors. “Els estampats florals uneixen la col·lecció i hi són presents en diversos tons i intensitats”, explicava la directora creativa, Glò Lladó. Així, la firma barcelonina busca a Blooming Earth una manera de recuperar la sensualitat femenina, abandonada en temps de crisi. “Utilitzem la metàfora de la floració per expressar aquest missatge de treure a la llum la millor versió d’un mateix”, afegia Lladó. Com? A través d’un estil propi basat en la delicadesa que aconsegueix amb siluetes i patrons que es mouen entre l’encant de l’estil oriental i la provocació de la llenceria. Els vestits quimono, els conjunts de camises amples, els pantalons flare i aquesta vegada les armilles són peces clau per entendre a cop d’ull l’essència sensible d’Eiko Ai.

Dos vestits de la firma Eiko Ai

Disseny contemporani

En el vessant masculí, Pablo Erroz ha volgut celebrar que fa deu edicions que desfila al 080 amb una exhibició del seu ADN basat en tres pilars: fa roba aliena als cicles de la moda, no segueix les temporades i no té un gènere definit perquè les seves peces les poden dur homes i dones. “El meu estil ha evolucionat, però no la meva essència ni la meva actitud”, deia el dissenyador. En aquest aniversari, Erroz ha presentat una col·lecció càpsula d’inspiració urbana que aglutina les peces còmodes i d’esperit casual que el defineixen. Jerseis de punt en colors vius, vestits de dues peces, abrics i jaquetes de grans butxaques o camises de bon caient. Tot plegat, amanit amb un altre tret característic: els complements de pell. Una exhibició de modernitat que renuncia a les estridències.

Un model vestit amb peces de Pablo Erroz

Sense etiquetes també es defineix la firma LR3 de Louis Rubi i Daniel Corrales, que debutava a la passarel·la catalana mostrant la seva col·lecció permanent de jaquetes, camises i pantalons d’esperit atemporal amb peces pensades per a tothom. La jove marca barcelonina, que només ven a la botiga online i sota comanda, ha transmès la seva visió a través d’una breu peça visual construïda a partir d’un ball entre els participants: models de totes les ètnies, cossos i edats. Roba de siluetes amples, teixits lleugers com el lli i el cotó, estampats de ratlles i quadres clàssics en tonalitats càlides per expressar la moda que abraça la diversitat.

stats