Menjar per emportar: consells pràctics per a restaurants

L'Ajuntament de Barcelona i el Barcelona Centre de Disseny publiquen una guia per orientar els establiments

Dues noies recullen menjar per emportar en un restaurant

BarcelonaLa pandèmia ha portat molts canvis d’hàbits, però un dels més estesos és el de demanar menjar per emportar, una opció que s'ha disparat l'últim any. Els serveis de delivery (que et portin el menjar a casa) i de take away (que el vagis a buscar) s’han multiplicat i hem vist restaurants de tota la vida reconvertir-se i actualitzar-se per poder oferir els seus plats en envasos per endur. Ha estat i és una de les formes amb què molts restaurants estan salvant la crisi derivada del covid-19 i de les restriccions que fa mesos que els limiten els horaris d’obertura. 

Per tal d’ajudar els locals que vulguin implementar amb èxit aquests serveis, l’Ajuntament de Barcelona i el Barcelona Centre de Disseny han presentat aquest dimarts la guia Com implementar amb èxit el 'delivery' i el 'take away' al teu negoci de forma sostenible. Es tracta d’una publicació amb els consells necessaris per adaptar el negoci a aquests nous serveis que recull la visió de sis experts en els àmbits de les tendències, la innovació, la gestió de l’espai, la sostenibilitat... entre d’altres. I és que el delivery i el take away són una via per evitar el tancament de molts restaurants. Segons un informe de la consultora Kantar, aquest és un hàbit “que ha arribat per quedar-se”, ja que al llarg de l’any passat el delivery va experimentar a l’Estat un creixement del 85%, i el take away, del 60%. A l’informe també apunten que les entregues de menjar a domicili han crescut en tots els canals però que destaca especialment a les botigues de menjar per emportar, on les vendes es van multiplicar per tres fins a l’agost del 2020 respecte a les dades de l’any anterior. 

Un 80% de restaurants oberts

La regidora de Comerç, Montserrat Ballarín, ha confirmat que la situació provocada per la pandèmia ha accelerat la implantació d’aquests serveis, que “han demostrat ser una de les vies més eficaces per fer front a les conseqüències de la pandèmia”. Ella va defensar que el 80% dels restaurants –segons dades del Gremi de Restauració– s’han pogut mantenir oberts gràcies al delivery i al take away i, per tant, apunta que el sector els ha d’aprofitar i fer una oferta de qualitat i sostenible. 

El problema és que en molts casos el canvi per adaptar-se al menjar per emportar s’ha hagut de fer a marxes forçades i sense coneixements previs en aquest model de negoci. És per això que la guia presentada ahir vol ser un suport per a tots els restaurants que vulguin fer aquest pas. Algunes de les recomanacions bàsiques que hi trobem són, per exemple, que els locals han d’adaptar la seva oferta gastronòmica per fer delivery perquè no tots els plats són aptes per al transport ni arriben en condicions òptimes.

L’objectiu, diu la guia, és que l’experiència gastronòmica dels clients sigui positiva i, per tant, el menjar ha d’arribar en perfecte estat, tant de temperatura com de presentació. D’altra banda, la guia també destaca que és bo redistribuir els espais dels restaurants per facilitar que hi convisquin les diferents ofertes gastronòmiques i, si es pot, “amb diferents accessos per evitar el que en molts casos ja ha passat: que en un mateix espai s’ajuntin persones que consumiran al restaurant amb persones que venen a buscar el take away i els treballadors que fan delivery”. També destaquen que, en la mesura del possible, és bo apostar per propostes de residu zero, envasos reciclables o reutilitzables i comunicar-ho als clients, perquè això genera confiança.

L'experiència del Casa Xica

Un dels restaurants que ha fet l’aposta pel menjar per emportar degut a la pandèmia ha estat el Casa Xica, del Poble-sec de Barcelona. La Raquel Blasco, la propietària, explica que van començar el mes de maig de l’any passat després del confinament. “Com que som un restaurant que llavors encara no tenia terrassa, no teníem permès obrir i vam decidir posar-nos les piles i engegar el servei de delivery i take away”. La seva valoració és positiva i explica que han volgut mantenir l’esperit familiar del restaurant i s’ho fan tot ells. “Al principi vam contactar amb una empresa gran de repartiment, però ens va semblar que era abusiu i que no ens ajudaria a revifar el negoci –explica–, i per això vam decidir que el repartiment el faríem nosaltres mateixos”. I la proposta va funcionar. “Nosaltres som un restaurant molt familiar, amb clientela fixa que ens coneix i que valora la nostra proposta gastronòmica, i han estat ells els qui han fet que això funcionés”, destaca. “Nosaltres no vam fer això per buscar nous clients, sinó per cuidar els nostres. Hi tenim una relació molt familiar: ens truquen, demanen el que volen i els ho portem. En aquesta relació no ens hi encaixava una gran empresa de repartiment”, diu.

Tot i això, reconeix que a vegades “és una mica caòtic”, però que “amb organització ho tirem endavant”. Blasco explica que ells noten que és quan el restaurant ha estat tancat que el servei per emportar s’ha disparat perquè, quan estan oberts, encara que sigui amb restriccions horàries, la gent prefereix venir. “Pel tipus de restaurant que som i pels plats que oferim als clients els agrada venir, perquè tot plegat és una experiència”. 

La Raquel Blasco i el Marc Santamaria, els propietaris del Casa Xica.

Ahir durant la presentació de la guia, tant des de l’Ajuntament com des del Barcelona Centre de Disseny van insistir en la importància que aquests canals de distribució “tinguin èxit i que la clientela i la ciutadania, que també s’hi estan adaptant, s'hi trobin còmodes i en segueixin fent ús”. 

stats