Des de la Fundació Alícia, la seva directora científica, Elena Roura, defensa que no té gaire sentit comparar les begudes vegetals amb la llet. "Són aliments totalment diferents i de procedència totalment diversa", remarca. Si la llet prové d'una secreció mamària i és un aliment molt poc processat, les begudes vegetals són aliments que es preparen a partir de cereals, tubercles, fruits secs i llegums i donen com a resultat aliments molt diferents entre ells. Segons remarca, la llet de vaca és un aliment d'origen animal, té proteïnes "d'alt valor biològic" que contenen aminoàcids essencials, que són els que el cos no pot sintetitzar i ha de dur de fora. A més, té quantitats considerables de proteïna, en comparació amb les vegetals, que en tenen menys a excepció de les de soja. D'altra banda, la llet de vaca porta calci, vitamina D, B12 i B2, que no són presents a les begudes vegetals tret que estiguin enriquides. Roura destaca que en general les begudes vegetals "no són especialment nutritives" perquè inclouen pocs nutrients i vitamines i tenen calories variables segons els sucres afegits. Segons l'Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT), per la seva composició nutricional, es tracta de begudes "prescindibles" en una alimentació saludable, diu Roura, i recorda que la gent creu que tot el que és vegetal és molt millor, però que cal tenir en compte que molts productes vegetals estan processats. "Hi ha substituts vegetals que perquè siguin bons tenen grans quantitats de sal i greixos, a part d'una llista molt llarga d'altres ingredients", avisa. Així, recorda que convé llegir sempre la informació nutricional, perquè varia molt depenent de la marca, tot i que "tampoc es poden posar totes les begudes vegetals al mateix sac", avisa. Pel que fa al cost mediambiental, subratlla que si bé és cert que la quantitat d'aigua, cereals, sol, maquinària i emissions de CO₂ involucrades en la cria de les vaques és un dels "principals contribuents a l'escalfament global", també la producció extensiva de cereals, fruits secs i llegums està associada a grans necessitats d'aigua i ús d'agrotòxics, entre altres coses.
Llets vegetals: arriben els productes fets de pèsols, cacauets o quinoa
La demanda segueix creixent i la indústria aposta per nous ingredients
BarcelonaS'escampen sigil·losament pels lineals del supermercat. Són begudes, no llet, però tothom les coneix com a llets vegetals. Es van posar de moda de la mà de les persones amb al·lèrgies i intoleràncies i s'han popularitzat al món occidental gràcies a fórmules diverses que ara per ara tenen majoritàriament com a bases la soja, la civada i l'arròs. Ara bé, segons els pronòstics del mercat, hi ha nous ingredients que aniran aterrant a la indústria: actualment ja podem trobar productes a base de coco, avellana, cànem, pèsols, quinoa, festucs, sèsam, mill, nous de macadàmia, sèsam, anacards i llavors de carabassa. Segons les prospeccions de la consultora Grand View Research a l'"Informe d'anàlisi del volum, les accions i les tendències del mercat d'alternatives als lactis 2021-2028", el mercat de les begudes vegetals guanya impuls i s'espera que la incidència de les al·lèrgies i intoleràncies a la lactosa impulsi encara més la demanda d'alternatives als lactis. L'informe pronostica que si el valor del mercat d'aquests productes el 2021 és de 23.200 milions de dòlars, el 2028 serà de 52.580 milions. Segons l'informe de tendències alimentàries 2022 de la base de dades Spoonshot, les begudes vegetals aniran l'any vinent "més enllà de la soja i les ametlles".
Segons Adriana Gàlvez, responsable de l'observatori de tendències de la Fundació Alícia, a la llista dels últims llançaments també hi ha nous ingredients com fruits secs i llavors, llegums (tramussos, cacauets), cereals i pseudocereals (espelta, ordi, quinoa, fajol) o altres com la patata. Gàlvez assegura que en els últims cinc anys l'interès del consumidor pel món vegetal ha crescut de manera significativa segons els estudis de mercat i tendències, "segurament influenciats per les notícies, els resultats de la recerca i l'evidència científica sobre el consum excessiu de carn i l'impacte que genera sobre la nostra salut i també la del planeta". Per aquests i altres motius, els interessos i preocupacions dels consumidors han canviat i opten cada vegada més per introduir nous productes d'origen vegetal, ja sigui pel gust, per curiositat o per la seva percepció (no sempre correcta) de l'efecte que tenen en la salut i el medi ambient. Per a ella, no només les begudes vegetals, sinó tots els productes plant-based (d'origen vegetal) "són una tendència que continuarà a l'alça en els pròxims temps". Ara bé, Gàlvez avisa que "no tot el que és plant-based és sempre més saludable". Per la seva banda, el biòleg i xef de la Fundació Alícia Vinicius Martini subratlla que hi ha una tendència a revalorar les begudes vegetals i a reduir el consum de làctics. Segons el seu parer, la llet de vaca està sota un escrutini molt més gran a causa del seu impacte ambiental i consideracions ètiques relacionades amb el benestar animal, i remarca que una proporció creixent de consumidores s'està passant a substituts d'origen vegetal.
Un mercat amb molts plans de futur
Des de la banda dels productors, la category manager del grup Veritas, Mercè Catalán, coincideix que les begudes vegetals seguiran sent tendència i assegura que "l'oferta i la varietat de productes anirà a més" perquè és un segment en creixement, i en el seu cas treballen contínuament amb els seus col·laboradors en nous desenvolupaments, tant per la via de nous aliments i ingredients com fruits secs, per exemple, com per la via de les noves combinacions de cereals. "Clarament hi ha una tendència a incloure aliments més proteics, com les llavors i els fruits secs", diu, però també es treballa en altres vies d'innovació, com els productes sense sucre afegit, productes amb índex glucèmic zero o noves combinacions per aconseguir gustos i textures més semblants a la llet animal. Tanmateix, Catalán assegura que, en alguns segments, com el de les begudes de soja, les vendes estan estancades, mentre que en altres productes hi ha creixements molt importants, com en els productes d'ametlla i civada. Des de l'empresa Alpro, el cap de màrqueting, Carlos Erroz, diu que l'auge dels productes d'origen vegetal és una tendència "que no deixa de créixer" i es preveu que segueixi així. De fet, segons un informe de la companyia i l'Aecoc, un 57,7% dels consumidors prenen alternatives vegetals al iogurt i a la llet i un 54,1% afirmen que n'augmentaran el consum en els pròxims mesos. A més, l'estudi destaca que el 98% dels consumidors d'alternatives vegetals els combinen amb llet i iogurt tradicional, "cosa que posa de manifest l'imparable auge del flexitarianisme". Erroz remarca que a l'estat espanyol hi ha els consumidors que més litres de beguda vegetal consumeixen per persona i any, amb un creixement especial el 2020, quan va passar del 2% al 13%. Amb motiu de la celebració del 40è aniversari de l'empresa, s'augmentarà l'oferta amb més productes i nous ingredients vegetals, així com més opcions sense sucres afegits, segons avancen. "Segur que seguirem sorprenent amb noves bases per al futur", diu. Per part de l'empresa del Montseny Liquats, creadora de les begudes Yo Soy, la directora de màrqueting, Anna Rovira, explica que el segment de les begudes vegetals ha experimentat un fort creixement tant en l'àmbit estatal com en l'àmbit europeu, de manera que el seu pronòstic és que l'oferta de productes segueixi creixent i això el farà un segment cada vegada més competitiu i en què la innovació seguirà sent un factor clau per al creixement. "El mercat de begudes vegetals seguirà en evolució i nosaltres estem treballant en noves iniciatives que ens permetin portar productes amb un perfil nutricional encara millor als consumidors, ja sigui millorant els productes existents o explorant noves bases", avisa. Així, malgrat que l'Estat té el consum de begudes vegetals per càpita més alt a escala europea, "tots els estudis indiquen que l'interès per les alternatives vegetals seguirà en augment". També destaca que avui dia el consum de les begudes vegetals es dona en més d'un 80% d'ocasions en l'esmorzar, per tant, el seu segment té una oportunitat de creixement tant pel que fa a nous usuaris com pel que fa a nous moments de consum. Per veure concrecions caldrà tenir paciència.