'Greenfluencers': el fenomen de la sostenibilitat a les xarxes
10 'influencers' que lluiten pel futur del planeta
BarcelonaEn ple 2020 el paper dels influencers està cada vegada més present en el dia a dia de la nostra societat. Joves i no tan joves tenen les seves referències dins el món digital, cares conegudes que han entrat a les nostres vides o que ens han obert les portes a les seves i que ens alliçonen i eduquen sobre tot tipus de temes: com vestir-nos, com cuinar, com fer una manualitat o, també, com portar un estil de vida més sostenible.
Entre els més joves, aquests ocupen un espai important. Liderats per la jove activista Greta Thunberg, ja són molts els defensors del planeta que ens proposen alternatives més saludables i sostenibles al nostre consum i manera de viure.
La trampa del 'greenwashing'
Però ¿com hem d’entendre el fenomen dels influencers? Francesc Núñez, director del màster en humanitats de la UOC i sociòleg expert en xarxes socials, s’ho mira amb suspicàcia i recel. Segons l’expert, els influencers ja formen part de la quotidianitat dels més joves, són part del seu món donat per descomptat, i cadascú, segons la seva edat, pot trobar els seus referents al món digital per admirar, seguir i estar-ne pendent. En aquest sentit, si els influencers parlen de sostenibilitat, poden crear un efecte positiu sobre els més joves, però també cal anar amb molt de compte amb el conegut greenwashing o rentat de cara: el discurs de la sostenibilitat és temptador, està present a l’ambient i és atractiu. Ara bé, ¿les seves accions són coherents amb els seus discursos? Cal llegir bé cada discurs, ja que sovint se segueix buscant la immediatesa i la comoditat per sobre de la coherència i la sostenibilitat.
D’altra banda, Adriana Taeño, experta en màrqueting d’influencers, ens explica com entre aquests perfils s’està veient una clara tendència cap a la sostenibilitat: “Són més conscients a l’hora de fer un consum més responsable tant en la seva dieta com en la roba que vesteixen. Ara bé, tot i ser un valor que consideren i que va agafant rellevància, encara no és la seva prioritat número u”.
"Entre tots els perfils, veiem que els que treballen en l’entorn de la moda, l’art, els viatges o la decoració són els més conscienciats, ja que conviuen amb marques que tenen un story telling darrere i un dels reclams més forts per a les marques avui dia és la sostenibilitat", explica Taeño. Pel que fa a distribució geogràfica, els Països Nòrdics, Alemanya i part d'Europa Central són les zones pioneres quant a perfils d’influencers enfocats a la sostenibilitat, però a casa nostra encara ens queda camí per fer. Si parlem d’edats, els principals interessats són perfils de més de 27 anys, tot i que la tendència creix entre el públic més jove, sobretot amb un nivell adquisitiu mitjà-alt, comparteix l’experta.
Després del fenomen Greta Thunberg, la jove activista mediambiental sueca de disset anys, no han parat de sortir cares noves que lluiten per posar fre al canvi climàtic. Darrere la iniciativa #Fridaysforfuture trobem perfils potents com Luisa Neubauer o Vanessa Nakate, mentre que en el camp de la moda sostenible un dels noms destacats és Livia Firth, productora de cinema i fundadora d'Ecoage, una consultora de comunicació especialitzada en sostenibilitat. Tots perfils molt diferents però amb una mateixa intenció: acostar la sostenibilitat a les seves comunitats tant físiques com digitals.
El poder dels influencers és gran, s’han convertit en referents que segueixen milers de persones i, tal com explica Adriana Taeño, a diferència dels mitjans tradicionals com la televisió o la ràdio, coneixem exactament qui són els seguidors i a quin públic s'està impactant. Això permet adaptar els missatges per penetrar millor en el consumidor final i influenciar la seva manera d’actuar o les seves decisions de compra. Aquest retorn que les marques poden veure com una manera de fomentar el consum també pot comportar un canvi de manera de consumir i d’actuar de la població, que, impulsats i motivats pels seus referents digitals, comencen a fer petits passos cap a la sostenibilitat.
Tornant a les paraules de Francesc Núñez, cal que siguem conscients que no som els únics responsables o culpables de generar residus o no ser prou sostenibles. “La gent té la voluntat i està en sintonia amb el discurs de la sostenibilitat, però és difícil: no ens poden fer sentir culpables de no ser prou responsables quan en un supermercat ens venen quatre xampinyons en una safata de plàstic”.
Les incongruències en aquest camp encara són moltes, i la sostenibilitat és un problema polític i social que s’ha d’afrontar des de molts camps. Ara bé, si amb les nostres petites accions podem ajudar a promoure el canvi, ho començarem a fer.
10 perfils que defensen un estil de vida més sostenible:
- La maleta de Carla: Carla Llamas és l’autora de Lamaletadecarla.com i creadora de l’acció #viajarsinplástico, que anima les persones a viatjar sense generar residus a partir de consells que comparteix a les seves xarxes. Després de passar un mes intentant no generar residus i guardant-los tots fins al final del viatge, va ser conscient que, malgrat que és gairebé impossible viure sense un sol residu, és possible reduir-los en gran quantitat.
- Salix Sost: darrere el perfil de @salix.sost trobem tres dones que són mares, emprenedores, i estan conscienciades amb la sostenibilitat. Al seu perfil d’Instagram hi ha consells i productes per a una vida sense residus. També les trobarem a Salixsostenible.com. El seu #RetoSalix vol acostar la sostenibilitat a més persones i ajudar-les a trobar alternatives a productes que promoguin un consum més responsable, de materials ecològics i de proximitat.
- La cierva verde: aquesta fotògrafa transmet històries per a marques que defensen una vida sana i que respecten el planeta. La seva galeria @laciervaverde és un espai on inspirar-nos, deixar-nos portar i respirar aire fresc a través de les seves fotografies.
- Soy Maria Negro: divulgadora i formadora de sostenibilitat i fundadora d'El Hervidero de Ideas, Maria Negro ens ajuda a través de les seves xarxes a portar un estil de vida més sostenible amb consells pràctics i ajuda empreses i institucions a posar en pràctica aquests valors de sostenibilitat.
- Wear it slow: aquesta revista de moda sostenible i estil de vida saludable va néixer a Barcelona de forma digital i acaba de treure el seu primer número en paper. A Wearitslow.com i al seu perfil d’Instagram @wearitslow cada mes trobarem recomanacions de noves marques sostenibles, entrevistes i idees per començar a reduir en el nostre dia a dia.
- Carlota Bruna: des de Barcelona, l’estudiant de nutrició i dietètica Carlota Bruna s’ha convertit ja en tot un referent de la sostenibilitat i la lluita contra el maltractament animal a casa nostra. Recentment ha publicat el seu primer llibre, Camino a un Mundo Vegano, en què comparteix molta informació sobre veganisme i alimentació més saludable. La podreu seguir a l’Instagram @carlotabruna.
- Carolina Toledo: aquesta influencer de Tenerife ens parla de moda, bellesa, esport, decoració i turisme sostenible al seu perfil d’Instagram @_carolinatoledo. Cada mes comparteix el seu repte #retocarolinatoledo, petits trucs com per exemple sumar-nos a portar la nostra pròpia ampolla d’aigua en comptes de gastar ampolles de plàstic. El fet de compartir aquestes iniciatives fa que puguin arribar a conscienciar molta més gent.
- Dulcinea Studios: Paola Calasanz està darrere Dulcinea Studios i la Reserva Wild Forest, un santuari animal on acullen animals salvatges ferits a prop de Barcelona. La Paola és directora d’art i escriptora, i viu rodejada d’animals i natura, transmetent-nos aquest amor pel medi natural al seu Instagram @dulcineastudios.
- Monica Rosquillas: activista de Granollers que lluita per un estil de vida més sostenible, es rebel·la contra el consumisme i ens ensenya les claus de la seva dieta vegana. A través de les seves fotografies ens explica que amb dinou anys va decidir fer-se vegetariana per respecte als animals, i ens ensenya el seu món des de la seva òptica filtrada per la sostenibilitat. Una acció? Acabar-se menjant un gelat en una tassa de cafè per no generar residus. La trobareu a l’Instagram @monicarosquillas.
- Vida Verdi: Estela Delga és il·lustradora i permacultora, i a través del seu perfil d’Instagram ens explica com crear el nostre hort a casa. Ofereix assessorament i formació i al seu perfil trobarem una petita guia sobre com començar a ser horticultor a casa nostra. La podeu seguir a @vidaverdi.