Girona es reivindica com a ciutat de moda
La primera edició de Gimoda, que s’allargarà des d’avui fins dissabte, ofereix desfilades de dissenyadors emergents i de professionals consagrats
GironaGirona està de moda. Als seus atractius turístics i culturals s’hi afegeix des d’avui un reclam més: la primera edició de la Setmana de la Moda de Girona, Gimoda, que es durà a terme fins al dia 21 amb l’objectiu de situar la ciutat al mapa del món tèxtil català. En total hi participaran tretze dissenyadors que exhibiran les seves últimes creacions. Tres d’ells -Celia Vela, Teresa Ripoll i Jordi Dalmau- són professionals de projecció internacional, quatre més -Aguilar Rovira, Núria Serra, Bella Lola i Who- han sigut convidats per l’organització i els sis restants -Ivonne Zamora, Aysha, Into, DNA, Mivira i Nobale- van ser escollits per un jurat entre dissenyadors emergents.
La Setmana de la Moda és el projecte estrella d’Agimod, una plataforma dedicada als emprenedors tèxtils vinculats a les noves tendències que, sobretot, pretén donar sortida a les creacions gironines i promoure els joves talents. La mostra, organitzada amb el suport de l’Ajuntament de Girona, ha sigut concebuda perquè la ciutat respiri moda durant quatre dies. Desfilades al Teatre Municipal, tallers de costura, bijuteria i maquillatge al Centre Cívic Barri Vell, estands de marques i dissenyadors repartits entre el Pont de Pedra i la plaça Independència, exposicions, ponències, visites guiades, un menú gastronòmic...
L’oferta és completa i llaminera i, en paraules de Sílvia Castelló, presidenta d’Agimod, representa una “aposta de futur”. És el mateix que pensa l’alcalde de Girona, Carles Puigdemont, que afirma: “Tenim potència per posar un accent gironí a la moda catalana, que és creixent i singular”. Puigdemont també subratlla que aquest sector genera promoció econòmica i afavoreix l’aparició de llocs de treball qualificats.
Fils de complicitat
Totes les activitats i les desfilades tindran entrada gratuïta amb inscripció prèvia a través de la web de Gimoda. A banda de les desfilades, el Teatre Municipal acollirà la mostra Teixint la història, que ofereix una panoràmica de la transformació de la moda i el tèxtil a Girona a través de les seves empreses més destacades, i una fusió de moda i art amb Fils de complicitat, un insòlit projecte que recrea l’univers estètic de la dissenyadora Celia Vela i l’artista Begoña Ramos a través d’obres que han creat a quatre mans i que combinen la pintura i els teixits. Són peces de gran format realitzades amb la tècnica mixta d’oli i acrílic sobre tela. Celia Vela ha acabat de vestir-les i els ha donat noves pinzellades amb l’agulla i els teixits.
Precisament, i ja en l’àmbit estricte de la moda, la primera desfilada de la mostra, avui a dos quarts de nou de la nit al Teatre Municipal, anirà a càrrec de Celia Vela, que va debutar a la passarel·la Gaudí de Barcelona i té botiga pròpia a Figueres. Les seves col·leccions també es poden trobar al Japó, on compta amb un showroom propi a Tòquio. Ha col·laborat amb Coty-Astor, Moda FAD, Barcelona Moda Centre, Dupont, el Cercle Tèxtil i Lucky Strike. El seu treball es distingeix per la passió pel que és femení i sofisticat, la cura pels detalls i els interiors de les peces, així com per l’ús de passamaneries i botons antics, teixits tecnològicament avançats, sedes, tuls, el crepè de la Xina o els chantilly fets a mà.
Joves i emprenedores
Dues de les dissenyadores seleccionades per participar a la primera edició de la Setmana de la Moda de Girona, Aysha Zreika i Ivonne Zamora, també tenen en comú l’edat, 26 anys, i els estudis de patronatge a Olot. En el cas de Zamora, tot es remunta a quan tenia set anys i dibuixava personatges anime i manga que vestien amb uns looks molt extravagants i que cridaven molt l’atenció. “Des de llavors vaig començar a confeccionar els vestits dels meus propis personatges”, explica. Està graduada en disseny i moda i té un curs d’especialització en disseny en joieria a l’Accademia di Belle Arti di Brera de Milà. Actualment exerceix d’estilista i dissenyadora de moda freelance -“Gràcies a aquestes tasques puc seguir incentivant la meva creativitat”, destaca-, i també és professora de confecció i patronatge a l’escola Espai de Qstura de Girona. Per a ella, el fet d’haver sigut seleccionada per a Gimoda ha representat “una gran i molt grata sorpresa”: “He disfrutat dels preparatius com una nena petita a qui acaben de regalar una joguina”, assegura. En aquests moments està en procés de treure la seva pròpia marca, que durà el seu nom, amb un estil molt futurista i modern.
Pel que fa a Aysha Zreika, nascuda a Barcelona i amb pare d’origen libanès, des de sempre ha estat encarrilada cap al món de l’art. Després de fer el grau superior d’il·lustració a l’Escola d’Art d’Olot i el de patronatge a l’IES Garrotxa, ha treballat en diverses empreses del sector tèxtil. “Però sempre tenia la sensació que em faltava potenciar la meva creativitat -recorda-. Em sentia ofuscada, així que vaig començar a crear les meves pròpies peces de roba i vaig començar a vendre-les en petits mercats de joves dissenyadors”, afegeix. Admet que tot va començar com un hobby i a poc a poc, quasi sense adonar-se’n, va crear la seva pròpia marca, que també du el seu nom i es caracteritza per ser de línies senzilles i per un estil independent. “Encara és una empresa molt petita, però miro enrere, veig el recorregut que he fet durant aquest any i mig [actualment té cinc punts de venda a Espanya] i comprovo que he anat creixent de manera significativa. Això em fa molt feliç”, comenta. La col·lecció del pròxim hivern 2015-16 que presentarà a Girona es diu Alaska. “Està inspirada en la part més fosca del pol Nord: l’aurora boreal, les aigües fosques tenyides per la nit i el silenci aclaparador”, subratlla.
Un altre dels dissenyadors que participaran a Gimoda és Claudio De Rossi, amb la marca DNA, que ahir encara preparava els últims detalls de la col·lecció al seu taller de Riudarenes. Aquest italià de 47 anys ja en fa 12 que va dissenyar la seva primera col·lecció de moda però no per això deixa d’estar impacient. “Em fa molta il·lusió i estic nerviós”, reconeixia ahir. Desfilar a Girona pot representar per a ell una oportunitat que li permeti sortir del seu circuit habitual, que és “un mercat molt petit centrat sobretot a la Gran Bretanya”. De Rossi presentarà dijous la seva col·lecció per a home inspirada en l’estètica dels anys 20.