Anar al gimnàs també pot ser un joc

La gamificació arriba a l'esport de la mà d'entrenadors i aplicacions que volen fer de l'exercici físic una activitat més divertida

Joc i esport s'agafen de la mà als centres de fitness
4 min

BARCELONAQui més qui menys encara recorda els jocs que practicava a l'assignatura d'educació física quan anava a escola. Històricament, els professors i monitors afegien cert component de jugabilitat i diversió als entrenaments infantils per buscar la part més recreativa de l'esport i fer més passable una matèria associada a l'esforç i fins a cert punt al patiment físic. Jugar és habitual entre els més petits, i la tendència als centres educatius és que, cada cop més, s'emprin jocs a les aules, però ha costat que s'adaptés en activitats físiques dirigides a gent més gran. Tot i això, aprofitant l'auge de la pràctica de l'esport per a adults, especialment a l'alça amb l'arribada de la pandèmia, el joc s'ha anat introduint progressivament als entrenaments usuals dels gimnasos. Aquesta és l'era de la gamificació de l'esport, l'aportació d'accions recreatives en activitats físiques que, originàriament, no estaven pensades amb aquesta finalitat.

"Quan jugues el temps et passa volant", diu Sergi Tintoré, graduat en ciències de l'activitat física i l'esport i soci fundador d'Air Active Barcelona. "Si les activitats les fas divertides, tot sembla més ràpid, curt i digerible", afirma el tècnic, que fa entrenaments personals i en grup al seu box del barri de Sant Gervasi. Un altre espai que aplica la gamificació –paraula que ve de game, joc en anglès– en les seves activitats és LynxCross, a Sants, primer centre de la ciutat a incloure l'acció de grimpar en circuits d'alta intensitat: "El nostre sistema alterna moviments funcionals amb reptes divertits que has de resoldre en estat de fatiga", diu Cristian Ducos, el seu responsable. Els beneficis de la introducció del joc en l'esport són diversos, i van des de la interacció amb altres practicants fins al desenvolupament d'habilitats cognitives especials i que no es treballen gaire en un gimnàs convencional, com els reflexos, la coordinació mà-ull, la velocitat de reacció, la millora de la visió perifèrica o la concentració. En aquest sentit, el joc permet fer exercicis que activen cos i ment alhora i que, a més, tenen el plus de divertir el practicant. Exemples? Jocs en què segons un número es fa un exercici o un altre i cal reaccionar ràpidament o d'altres que inclouen sumes a la seva resolució.

A LynxCross van un pas més enllà i ens proposen un circuit: "Imagina haver de desplaçar-te en quadrupèdia com un gat durant 30 segons, seguidament resoldre un recorregut d'escalada, disparar amb carabines electròniques a dianes de llums que s'encenen i s'apaguen, moure't com una iguana a terra, desplaçar sacs de sorra i tornar a grimpar per un mur d'escalada perseguint uns llums que has de tocar perquè s'apaguin", explica el seu director. Aquestes activitats es combinen amb exercicis bàsics del fitness, com esquats, flexions o abdominals. "És extenuant i té un component de diversió", detalla Ducos. En conclusió, una activitat es pot fer jugable de moltes maneres, però requereix assumir un repte i aplicar elements que tinguin un component d'entreteniment i diversió, com ara lliscar, apuntar i llençar, perseguir, escapar, esquivar. A més, es pot fer en equip o de manera individual. 

Llums a la paret del centre LynxCross, al barri de Sants de Barcelona.

Sergi Tintoré en destaca el benefici coral, i afegeix la competició com un punt que aprofiten els tècnics per crear jocs complementaris. “És bàsic per a tothom seguir motivat, i això s'aconsegueix buscant nous reptes”, diu. Així s’entenen l’èxit d’algunes aplicacions que han aparegut els últims anys, especialment en l’àmbit del running. Ara ja no només monitoritzen l’esforç i el resultat, també afegeixen jocs i recompenses per fer més divertida la sortida a córrer. Fan més passable l’entrenament, però plana algun dubte sobre el resultat final. “La jugabilitat no ha de prevaldre a la intensitat, sinó que ha d'haver-hi un equilibri”, avisa Cristian Ducos, que aclareix que “l’entrenament no ha de deixar de ser entrenament” i que per obtenir resultats, siguin canvis físics o millores en força, resistència muscular i cardiovascular, cal "sortir de la zona de confort, i això no acostuma a ser divertit". Pel que fa al director d'Air Active Barcelona, també alerta de les lesions quan es treballa virtualment: “Qualsevol excusa és bona per fer esport. ¿Necessites una aplicació que t'ajudi a motivar-te? Endavant, però compte si fas activitats de joc sense supervisió a nivell tècnic”.

El futur sembla que seguirà en la mateixa direcció: més joc i més entrenaments que els apliquin, sigui en format físic o mitjançant una apli. És una tendència a l’alça que, alhora, s’ha fet sempre: només cal veure com les olimpíades reben el nom de Jocs Olímpics o com el futbol, el bàsquet, el tenis i altres disciplines esportives massives eren jocs en el seu origen. A més, avui dia la indústria del gaming s'ha introduït en món del fitness, sent un dels pilars actuals de la indústria de l’entreteniment juvenil. "Les noves generacions, que també seran usuaris de centres esportius, exigiran jugabilitat en tot el que facin", conclou Cristian Ducos: “Jugar forma part de l’evolució natural de les coses: tot és millor si és jugable, i la vida mateixa és molt millor si es planteja com un joc. Un joc seriós, però un joc”.

Divertir-se al gimnàs és possible.
stats