Eleccions mil·lennials: il·lustradors, actors i 'influencers' demanen la mobilització dels joves

Les xarxes socials s'omplen de mems, gifs i vídeos amb missatges contra l'abstenció

Eleccions 'mil·lennials': il·lustradors, actors i 'influencers' demanen la mobilització dels joves
Alejandra Palés
26/04/2019
4 min

BarcelonaJa es va notar en la manifestació feminista del 8-M: els mil·lennials i la generació Z tenen la capacitat de mobilitzar-se i ho fan, sobretot, gràcies a les xarxes socials, on els seus missatges troben ressonància viral. Amb la proximitat de les eleccions generals, il·lustradors, actors i 'influencers' s'han proposat demostrar que l'opinió dels joves importa i per això han posat en marxa els seus recursos online per fer de les eleccions una cita "sexy" per al jovent. L'objectiu és aconseguir que el 28-A hi hagi una participació massiva.

Un dels exemples més clars d'aquest esperit de mobilització és el perfil d'Instagram @vota_por_favor, una iniciativa que tirant d'humor, il·lustració, mems i gifs vol aconseguir que els joves no es quedin a casa diumenge. El perfil, que va fer la seva primera publicació el 15 d'abril, supera els 28.000 seguidors i rep contribucions de 700 il·lustradors i dissenyadors, com María Hesse o Lyona. També n'hi ha que agafen en préstec la iconografia de sèries populars com 'The handmaid's tale', que mostra les conseqüències d'un estat autoritari en què les dones no tenen drets. Unes imatges que es fan virals gràcies a 'hashtags' com #votacoño i #votaconamor.

Un dels impulsors de la iniciativa, el Daniel (prefereixen evitar els personalismes i per això no dona el cognom), assegura que diferents persones que es coneixen de l’àmbit digital i artístic van decidir fer alguna cosa quan es van adonar de la importància d’aquestes eleccions i com l’abstenció no deixava de créixer. “L’abstenció és dolenta perquè fa que opcions que no són les majoritàries acabin estant sobrerrepresentades”, explica el Daniel, que confessa que tots ells estaven molt preocupats perquè això acabés posant el perill llibertats i drets dels ciutadans.

El grup, d’unes cinquanta persones, van engegar la campanya, van obrir un grup de treball (en el qual ara hi participen més de 700 persones) i van posar en marxa els diferents canals a les xarxes (Instagram, Twitter i Facebook). La resposta, confessa, ha sigut brutal i no només per part de persones vinculades al món creatiu. “Ha sigut emocionant entendre que era un sentiment comú i extensiu a tot tipus de gent”, diu. Reconeix, però, que els hi agradaria rebre més propostes en català, gallec i euskera, ja que majoritàriament les imatges i els missatges que els hi arriben són en castellà.

Eleccions 'mil·lennials': il·lustradors, actors i 'influencers' demanen la mobilització dels joves
Eleccions 'mil·lennials': il·lustradors, actors i 'influencers' demanen la mobilització dels joves
Eleccions 'mil·lennials': il·lustradors, actors i 'influencers' demanen la mobilització dels joves
Eleccions 'mil·lennials': il·lustradors, actors i 'influencers' demanen la mobilització dels joves
Eleccions 'mil·lennials': il·lustradors, actors i 'influencers' demanen la mobilització dels joves
Las Grecas també animen a votar
Eleccions 'mil·lennials': il·lustradors, actors i 'influencers' demanen la mobilització dels joves

Els mems i els gifs van dirigits a evitar l'abstenció, però també tenen un marcat caràcter progressista com a resposta a l'auge de l'extrema dreta a Espanya, tot i que no aposten per cap opció política concreta. "Sí que es percep com un perill l’auge de l’extrema dreta, i això ha sortit d’una manera natural, perquè no n'hem parlat obertament ni hem volgut tenir un biaix amb les coses que publiquem", explica el Daniel.

A través de les seves publicacions, Vota por Favor recorda que, per exemple, en les eleccions nord-americanes en què es va escollir Donald Trump com a president hi va haver un 45% d'abstenció.

#Porunsolovoto, el vídeo impulsat per l'actriu Georgina Amorós

L'actriu catalana Georgina Amorós, protagonista de 'Benvinguts a la família', s'ha unit a la seva companya de professió Paula Chicote i al director Borja Álvarez per animar els joves a votar amb un vídeo en què apareixen alguns dels ídols televisius i musicals de la seva generació. Així, actors de sèries juvenils com 'Élite' o 'Skam', el cantant del grup musical Carolina Durante, Diego Ibáñez, l'actriu Greta Fernández i concursants d''OT' apareixen en un vídeo en què demanen als joves que votin al Congrés i al Senat.

A part d'aquest projecte, altres 'influencers' com Dulceida o les exconcursants d''OT' María Villar i Alba Reche han utilitzat les seves xarxes socials per demanar als seus seguidors que vagin a votar. En el cas de la primera, ha publicat un vídeo d'un quart d'hora en què conversa amb la 'youtuber' i cantant Melo Moreno sobre la importància d'anar a votar diumenge, sobretot per evitar que hi hagi un retrocés en els drets de la comunitat LGTBI i de les dones.

stats