Qui és la dissenyadora catalana que ha cosit el vestit de Beyoncé?
Carla Canadell treballa a Amsterdam a les ordres de la icona de l’alta costura Iris van Herpen
ParísBeyoncé es va convertir al febrer en l’artista amb més Grammy de la història. La diva del pop és una de les grans figures de la indústria musical, amb una carrera molt sòlida –porta més de 20 anys sobre els escenaris–, i és capaç de mobilitzar en els seus concerts milers de persones, amb una posada en escena espectacular en què els vestits, sempre firmats per grans noms de l’alta costura, tenen un especial protagonisme. Givenchy, Alexander McQueen, Loewe, Gucci o Balmain són algunes de les firmes que vesteixen habitualment la cantant nord-americana, que està en plena gira internacional.
La nit del 17 de juny, en la primera actuació de Beyoncé a Amsterdam del Renaissence Tour, l’estrella nord-americana lluïa a dalt de l’escenari un dels vestits més impressionants de la seva gira, un disseny de l’holandesa Iris van Herpen, de tul, cristalls Swarovski i una capa. Una jove dissenyadora catalana, Carla Canadell, va cosir amb les seves pròpies mans el vestit de l’estrella del pop.
Canadell, nascuda a Girona fa 27 anys, forma part de l’equip de 15 persones del taller d’Iris van Herpen que van participar en la confecció del vestit. “És una creació que hem fet nosaltres i de sobte veure el vestit damunt de l’escenari, davant de milers de persones, és molt emocionant”, explica la gironina.
Beyoncé ha escollit per a la seva gira mundial un look molt platejat, amb creacions ajustades i molt originals. És habitual que encarregui a dissenyadors locals alguns dels vestits que porta durant les seves actuacions. Fins a l’últim moment, al taller de Van Herpen, també a Amsterdam, es van fer els últims retocs al vestit. Portaven mesos treballant-hi. En total, van necessitar 700 hores. “A última hora ella el volia més curt i dos dies abans del concert vam haver de canviar coses”, revela la Carla.
Cosir els cristalls sobre el maniquí
El vestit, fet amb una tela de tul del mateix color de la pell de Beyoncé per aconseguir un efecte nude, conté gairebé un miler de peces de silicona platejades fetes amb 3D tallades a làser que tenen un efecte mirall i que s’intercalen amb cristalls Swarovski que es van cosir a mà, un a un. La Carla va treballar-hi “investigant” el color de la silicona i cosint els cristalls a sobre d’un maniquí creat especialment per a l’ocasió, amb les mides reals de Beyoncé. És un procés lent i tècnicament complex.
“El vestit fa la sensació com si no portessis res i les peces estiguessin directament sobre la pell. Per a un escenari queda molt impressionant”, sosté la dissenyadora catalana. De fet, la creació d’Iris van Herpen va tenir molt d’èxit entre la crítica de moda i a les xarxes socials. “Com a moment de moda, va ser gairebé tan bo com els seus immaculats riffs”, afirmava la revista Vogue en la seva edició nord-americana. La Carla explica com l’endemà del concert ella i els seus companys van bussejar per les xarxes socials a la recerca de comentaris sobre el vestit. Va ser un dia important al taller de la dissenyadora holandesa i els treballadors del taller van rebre les felicitacions de la seva cap. “Vam treballar molt”, resumeix la Carla.
Les dificultats de trobar feina
La gironina va arribar a principis d’any al taller d’Iris van Herpen per fer-hi unes pràctiques després d’estudiar disseny a Barcelona i topar amb una pandèmia que li va trencar els esquemes. Com molts joves, es va trobar en un moment d’impàs, sense saber què fer ni cap a on tirar, fins que va decidir, quan la pandèmia ja remetia, anar-se’n a Brussel·les a fer un màster en disseny de punt. Quan va acabar el màster es va trobar amb les dificultats de trobar feina. Va enviar currículums a totes les marques de moda. “Però ningú responia. I és normal perquè tothom vol treballar a l’alta costura”, afirma.
Però tot d’una les coses van canviar i li van oferir pràctiques a Iris van Herpen. Havia de començar dues setmanes després. Va fer la maleta i es va plantar a Amsterdam. “El taller de Van Herpen és un lloc increïble. És alta costura. No hi ha res millor”, assegura la dissenyadora catalana. Tot i que hi està fent pràctiques, la Carla Canadell fa tot tipus de treballs manuals i ha participat activament en la confecció del vestit de Beyoncé i en les creacions per a la Setmana de la Moda de París. “Les persones que fem pràctiques cosim, investiguem amb teixits, apliquem tècniques. L’únic que no fem és dissenyar, però produïm: hem utilitzat silicona, resina, impressió en 3D, hem tallat a làser. Estic aprenent moltes tècniques i treballant amb materials que ningú diria que es puguin utilitzar en moda, com filferro o materials plàstics”, explica.
Treballar a l'alta costura
A la Paris Fashion Week del febrer va poder viure en primera persona, des del backstage, una desfilada de moda. Tenia una de les creacions d’Iris van Herpen assignades i havia de vestir la model i fer-se càrrec de qualsevol retoc d’última hora. Ho explica amb un somriure a la cara: “Va ser xulíssim veure des de dins com és una desfilada d’alta costura a París. Això sí, la nit abans de la desfilada vam dormir una hora… Al món de la moda no es dorm”. Assegura que li agradaria treballar en l’alta costura a París, però també somia en crear la seva pròpia marca. “Quan acabi les pràctiques a Amsterdam, m’agradaria trobar feina i poder començar a guanyar diners. He invertit molt en la meva formació però per ara n'he tret ben pocs diners. Tinc 27 anys i hi ha molts amics de la meva edat amb altres professions que tenen feines normals i cobren una nòmina. En moda no és així”, afirma.
La Carla reconeix que ha pogut estudiar moda i fer pràctiques sense cobrar gràcies al suport de la seva família, que sempre l’ha animat a dedicar-s’hi. Al marge dels estudis, la jove dissenyadora ha impulsat una pàgina web per presentar i vendre les seves creacions, tot i que explica que ara mateix no té temps per tirar endavant el projecte. Potser ho farà quan acabi les pràctiques. S’ha comprat de segona mà una màquina antiga de fer punt, de les que ja no s’utilitzen. Però a ella li agrada fer a mà els seus dissenys. “Per fer un jersei pots tardar dues setmanes. És un procés molt artesanal. Esclar que pots agafar el teu disseny i encarregar que te’l facin, però a mi el que m’agrada és el procés de fer-lo”, explica.
Una dissenyadora en un món d'homes
La gironina parla amb admiració de Van Herpen, una dona jove, en un món dominat pels homes: “La majoria de grans dissenyadors són homes. Però després la majoria de la feina als tallers està feta per dones. Almenys a Iris prenen les decisions les dones. M'hi sento molt a gust. No hi veus el masclisme que es veu de vegades al sector de la moda”. La dissenyadora holandesa, coneguda per les seves creacions futuristes, fetes amb tècniques innovadores, ha vestit actrius i cantants com Lady Gaga, Scarlett Johansson, Natalie Portman i Cara Delevigne. També Rosalía va escollir l’holandesa el 2020 per assistir al lliurament dels British Fashion Awards.