Consells per netejar com un professional quan tens convidats

Preparar tot el possible amb antelació o assignar tasques als assistents són algunes de les claus per a una vetllada exitosa

Una persona carregant el rentaplats en una imatge d'arxiu.
Genevieve Ko / The New York Times
27/12/2023
4 min

Rentar els plats, la cara B de les festes de Nadal (o de qualsevol festa), pot arribar a ser tan satisfactori com preparar el tiberi. Per tal que sigui una feina menys estressant, és important reconèixer que les taques de greix persistents no són la tasca més difícil. La sensació d'estar aclaparat per la brutícia o els convidats que volen ajudar (o no) també poden ser difícils de gestionar.

KC Davis, terapeuta llicenciada a Houston i autora de How to keep house while drowning, un manual de neteja i organització, dona prioritat a la gestió de les expectatives i a la comunicació per les festes amb convidats. Aquests són alguns dels consells pràctics que facilita l'experta perquè tenir convidats a casa no es converteixi en un infern.

Examina i estableix les teves pròpies expectatives

Preparar una desena de plats des de zero comporta fregar moltes olles. Si t'encanta cuinar, probablement hauràs de fregar més. Però si organitzes un tiberi només perquè creus que és el que s'espera de tu o el que és normal, Davis proposa qüestionar-se aquesta idea i determinar l'abast que pots i vols tenir. La neteja no s'ha de fer "a expenses de la teva salut", afirma David, i fer servir només un plat o una copa en comptes d'omplir la taula d'utensilis que multipliquen la feina pot ser un bon recurs per mantenir la salut física i mental, tot i que fer-ho alteri les teves expectatives.

Comunica't sovint amb els convidats

"Hem d'acabar amb l'era en què les dones cuinen i netegen mentre els homes veuen el futbol", diu Davis. Totes les persones convidades han d'ajudar durant l'àpat, tret que realment vulguis fer-ho tot tu. (En aquest últim cas, no pots queixar-te.)

Quan comparteixis amb els convidats els detalls de la planificació, com l'hora d'arribada, fes-los saber que tots ajudaran i pregunta'ls què els agradaria fer. "És important establir abans com participarà cadascú", diu Davis. Un cop arribi la gent, dona instruccions clares sobre on i quan els necessites.

Neteja aviat i sovint

Per a Davis, massa desordre aclapara: "Em quedo paralitzada. Em resulta més fàcil concentrar-me i resoldre les coses si netejo sobre la marxa". Això és vàlid per a qualsevol que netegi. Una part integral de la formació culinària als restaurants és ensenyar als cuiners a recollir i netejar sistemàticament els seus llocs de feina. No només és per higiene, sinó que també ajuda els cuiners a concentrar-se i a treballar més de pressa i de manera més intel·ligent.

També s'aplica a les festes. Estar al dia amb la neteja dels plats ajuda a qui cuina a mantenir la ment serena i a ser més eficient. I realment, no és més ràpid deixar que tot s'apiloni a la pica. Cada cop que l'aigüera estigui mig plena, neteja el que hi hagi i continua cuinant. Per mantenir el taulell de cuina desembarassat, col·loca un recipient per a les escombraries al costat de la taula de tallar o una paperera just al costat d'on estiguis.

Preparar tot el possible amb antelació redueix dràsticament la neteja en el dia de l'àpat. Guarda a la nevera tots els ingredients preparats com les salses en recipients que puguis utilitzar per servir, i així estalviaràs netejar el doble.

Troba un bon ritme entre cuinar i netejar

Fer una pausa a la meitat d'una preparació per fregar una batedora pot fer que perdis el fil d'una recepta. No intentis fer diverses coses alhora ni ensabonar ràpidament el ganivet mentre peles patates. És més fàcil fer una pausa per netejar els plats en punts de pausa definits, com quan el gall dindi es posa al forn o la salsa per a l'amanida al congelador.

Dedicar temps a netejar aquests plats sense pensar també et dona l'oportunitat de respirar fondo i pensar amb calma en què has de fer a continuació. En el moment en què t'eixuguis les mans, et sentiràs renovat davant els passos que has de fer a continuació.

Minimitza el trànsit a la cuina

¿Recordes aquells grans ajudants que has assignat per netejar els plats? No els vols a tots alhora a la cuina. Tampoc vols algú que netegi verdures mentre un altre es treu el suc del gall dindi cru de les mans a l'aigüera. Digues als convidats que ja els avisaràs quan hagin d'unir-se a l'acció. Així t'asseguraràs de no tenir massa cuiners –o netejadors– a la cuina.

Maximitza la neteja abans de menjar

Intenta netejar i guardar tots els utensilis de cuina abans de servir el menjar. Pot semblar descoratjador, però és possible amb un equip d'ajudants que treballen en torns alterns. No dubtis a omplir i posar en marxa el rentaplats en aquest moment, o en qualsevol altre.

Estableix sistemes de neteja després de l'àpat

Segueix l'exemple de les empreses de banquets i els xefs privats, que reprodueixen l'eficàcia de la neteja de la vaixella dels restaurants a les cuines domèstiques creant sistemes. En comptes de netejar, eixugar o carregar el rentaplats a l'atzar agafant el que tens a la vora, neteja per tipus de plats en fases.

Comença per guardar les sobres i després raspa el que quedi al plat. Omple una cassola buida o un bol de servir amb aigua calenta amb sabó i posa-hi tots els utensilis. Tot seguit, apila o posa en fila els plats, bols i vasos buits del mateix estil. Si tens poc espai, porta els objectes a la cuina per categories.

Carrega el rentaplats per tipus de plat, i després neteja a mà també per grups. Estableix una cadena de treball des d'ensabonar i fregar fins a esbandir i eixugar. Apila o alinea tots els objectes eixuts i nets sobre el taulell de la cuina, si hi ha espai. Per acabar, guarda-ho tot i gaudeix de la satisfacció d'haver acabat tota la feina.

Copyright The New York Times
stats