Les cerveses, els formatges i els bombons entren al calendari d’Advent
Les experiències gurmet es colen en el tradicional almanac, que cada cop es ven més com un producte per a adults
BarcelonaLa gastronomia ha trobat un filó gurmet i també comercial en els calendaris d’Advent, tradicionals del nord d’Europa i que suposen un compte enrere de 24 dies fins a la nit de Nadal. Actualment, cerveses, formatges, bombons i dolços, entre d’altres, s'han colat a les finestretes d'aquest calendari per amenitzar l'espera, ja no només dels petits, fins a l'inici de Nadal.
A Girona, el xocolater Jordi Roca enguany ha preparat dos calendaris d’Advent. Per una banda, el calendari del Rocambolesc, que recull gran part de les preparacions que ha fet l’obrador especialitzat en gelats des que es va inaugurar. Entre les 24 sorpreses hi ha un bombó de festuc, una galeta de gingebre amb xocolata, un núvol de violeta, una mini cookie, un mini torró d’avellana o un polvoró, entre d’altres. Per l’altra, el calendari d’Advent de Casa Cacao, l’hotel que els germans Roca regenten enmig de la ciutat de Girona, i que té als baixos l’obrador de Jordi Roca. En aquest segon calendari, de l’1 al 24 de desembre es poden tastar rajoles de xocolata, bombons i torrons fets a partir de cacaus de diferents procedències i amb percentatges de cacau diferent. Tant en l'un com en l’altre els dissenys fan que les vint-i-quatre caselles estiguin ben reservades per unes portelles marcades pels números corresponents. En el cas del calendari de Cada Cacao, la imatge que es reprodueix és la façana de l’hotel, mentre que en el Rocambolesc el calendari té forma de coet, i té pintat la insígnia de colors de les geladeries, gris i vermell, simulant un món de fantasia.
Per la seva banda, les empreses cerveseres també proposen comptar enrere els dies amb les seves creacions. Damm ha tret al mercat una caixa de mides generoses amb 24 caselles on hi caben algunes de les cerveses més destacades que elabora. L’última creació, feta amb els germans Roca de Girona, la Duet, és en una de les caselles, però també moltes altres, insígnies de la casa, com la Complot, que es fa amb llúpol procedent de les muntanyes de Prades. En el calendari d’Advent de l’empresa cervesera de Barcelona, també hi ha les modalitats sense gluten, sense alcohol (la moderació és un dels valors) i estris culinaris, com un obridor i un davantal de disseny, una samarreta i propostes culturals que inclouen entrades a teatres i visites guiades a Damm amb tast de cerveses.
Per la seva banda, Moritz també ha apostat per una capsa de cartró on s'encabeixen set cerveses i també gadgets, com samarretes, imants, obridors metàl·lics, clauers, gots i una espelma. Tant en un cas com en l’altre les cerveseres els venen a través de les pàgines web.
Iniciativa solidària
A Tàrrega, a l’obrador el Rosal, del grup Alba, els arrugats ja els tenen dins d’un calendari solidari, que repeteix la iniciativa per segon any arran de la bona acollida que va tenir l’any passat. “Aquest any n’hem doblat el nombre, de manera que n’hem posat a la venda 2.000”, explica Anna Homs, responsable de comunicació del grup, que afegeix que, a més, el calendari inclou un joc de buscar i trobar tipus buscant en Wally que és just darrere de les 24 finestres. “El disseny del calendari s'ha confeccionat amb els dibuixos dels infants de l’Escola Alba”, diu Homs. Els arrugats són galetes fetes a partir de pasta neula, que es fan a l’obrador del Rosal que dona ocupació a persones amb discapacitat i risc d’exclusió. “Tenen una història bonica al darrere: tot va començar quan a un treballador de l'obrador, al Lluís, no li sortien les neules les arrugava i les acumulava en una safata. Al final del dia tenia una muntanya de galetes arrugades que la gent de l'obrador menjava i trobava boníssimes. Finalment, van decidir comercialitzar-les com a arrugats i ara són un 70% de la producció i el que ha donat més nom a l'obrador El Rosal”, explica la cap de comunicació. El calendari solidari també es pot adquirir a través de la botiga online del Grup Alba.
Per continuar, a Vilafranca del Penedès, l’espai d’afinat de formatges Xerigots ha creat per primera vegada un calendari d’Advent solidari amb formatges catalans. Vint dels cinquanta euros que costa es destinen al Rebost Solidari de Vilafranca, com explica Jordi Bertran, responsable de Xerigots. “N’hem fet una sèrie limitada, només amb cinquanta unitats”, explica Bertran, que afegeix que cada un dels 24 formatges van acompanyats d’una descripció detallada i també una explicació que “vincula el producte amb personatges de l’art, la política o el cinema, entre d’altres”. La curiositat de la iniciativa és que l’afinador, Jordi Bertran, es va animar a crear el calendari arran de la proposta que li van fer els clients, alguns dels quals l'hi van proposar per la xarxa social Twitter. El calendari està a la venda a través de la botiga online.
Finalment, i més enllà de la gastronomia, hi ha altres sectors que també s'han apuntat a la moda de vendre aquests calendaris amb 24 productes a dins. És el cas de la perfumeria, amb exemples com la cadena de productes cosmètics L’Occitane, que proposa 24 productes diferents, entre cremes hidratants i colònies.
El Nadal, la festa del menjar i del consum
Qualsevol oportunitat per consumir és bona, afirma l’economista Miquel Puig, que és autor del llibre Els salaris de la ira. L’empobriment de molts amenaça la democràcia de molts (La Campana). Així que, en una societat sofisticada com l’actual, el calendari d’Advent, d’origen religiós, s’ha aprofitat per vendre 24 productes. “El mateix Nadal està lligat amb el consum, malgrat que en l’origen cristià era una festa religiosa, que celebrava el naixement de Jesús, i en el passat laic, que es remunta al Neolític, se celebrava el triomf de la llum damunt de la foscor”, diu Puig. Així doncs, els regals van lligats amb Nadal i d’aquí que els calendaris d’Advent hagin tingut tan bona acollida. “Però, a més, cal afegir un altre fenomen, que és la desmaterialització del regal, perquè cada vegada més els nous regals són les experiències, preferibles a segons quins objectes que el llenguatge popular titlla de pongos per referir-se a la seva poca utilitat”. La gastronomia és una experiència prestigiada i desitjada que s’ha sabut encapsular i encasellar dins de 24 finestretes. I cada any, ho farà molt més. Tot just acaba de començar.