La catifa vermella dels Goya: el cinema espanyol enlluerna de negre
Els actors van tornar a la presencialitat de la gran gala del cinema espanyol apostant molt majoritàriament pel color negre però sense perdre gens de glamur
BarcelonaLa tornada a la presencialitat de la gala del cinema espanyol prometia una festa de llum i color però finalment s’hi va veure de tot menys l’arc de Sant Martí. Tot i que la 36a gala dels Goya se celebrava a la sempre lluminosa i explosiva ciutat de València, el negre es va imposar de forma aclaparadora i va segrestar la majoria dels estilismes, tant d’homes com de dones, tant de veterans com de novençans, tant de les estrelles de la nit com dels simples invitats.
Tot i això, no per aquesta elecció cromàtica de la majoria el glamur va sortir-hi perdent. Ans al contrari: el negre es va manifestar de moltes maneres i en conjunt es pot considerar una gala molt rellevant estilísticament i de la qual es podran veure els efectes en properes festes. Del cinema i de fora del cinema. D’entre les moltes versions del negre que vam veure, va destacar la sobrietat del vestit jaqueta d’inspiració masculina d’Icíar Bollaín. També el delicat atreviment del transparentíssim vestit de Roberto Diz de Cristina Castaño. Molt singular però sense excedir-se, va fer la seva aparició estel·lar Belén Rueda, que va confiar en Valenzuela Atelier per combinar uns pantalons amb camals d’embut amb una cua transparent i una part superior de vestit a l’estil old Hollywood.
Espectacular també va ser l’arribada de Blanca Romero, amb un vestit cenyit com una segona pell amb una petita cua que signava Virginia Abzueta. El seu negre metal·litzat va ser dels que més van brillar de la nit juntament amb el Givenchy de Najwa Nimri i amb el Carolina Herrera de Michelle Jenner. El vestit de jaqueta d’inspiració sastre de la cantant Rozalén –amb armilla inclosa– va apostar-ho tot al seu bonic escot i a unes fines plomes al final de les mànigues. Aquesta aposta és exactament la mateixa que va fer l’actor Paco León, que de la mà de Gucci va fer acte de presència al Palau de les Arts de València amb les dues mànigues folrades de plomes negres. Entre els homes de la nit destaquen, al costat de l’andalús, l’actor i director Eduardo Casanova, que vestit per la firma catalana Mans Concept va cridar l’atenció amb llaços de color rosa xiclet i les espatlles descobertes. Alfonso Bassave, a l’extrem elegant de la taula, va barrejar amb mestratge el blau elèctric amb el negre gràcies a Armani.
Entre els assistents que van mesclar millor el negre ahir a la nit hi ha una de les grans protagonistes de la vetllada: l’actriu Milena Smit. L’actriu de Madres paralelas va fer una entrada triomfal a la catifa vermella amb una faldilla gegant de tul negre combinada amb un top d’inspiració esportiva amb cordons i rivets daurats que donaven un impacte superior al conjunt, que sense aquesta petita dosi de llum no hauria funcionat. Era una creació de Balmain. Les trenes que duia de pentinat també van ser una tònica que resultarà recurrent properament. Negra i daurada també va ser l’aposta de Bárbara Lennie. Paula Echevarría va jugar les mateixes cartes però en platejat.
Amb el mateix encert però molt més refinada va mesclar blanc i negre Belén Cuesta. El seu vestit de Carolina Herrera amb faldilla de princesa però amb escot atrevit no renunciava ni a l’elegància ni a la modernitat. La model Nieves Álvarez també va jugar a la perfecció la carta del blanc i negre amb un vestit d’alta costura del francès Stéphane Rolland.
Dues de les grans protagonistes de la nit van ser, com era d’esperar pel paper que jugaven a la gala, Penélope Cruz i Cate Blanchett. Com per una conjunció astral, ni una ni l’altra van escollir el negre per a la gala, cosa que encara va fer ressaltar més el seu protagonisme. Cruz va escollir el seu blanc providencial de sempre. Chanel, la firma de la qual és ambaixadora, va signar el vestit de l’actriu d’Alcobendas, que no va brillar tant com s’esperava per una part superior gairebé infantil i una faldilla gairebé camp. Blanchett, en canvi, va brillar amb llum pròpia gràcies a l’Armani Privé amb més de 300 serrells de cristalls que va escollir. La seva elegància natural va servir per donar una lliçó magistral als que defensen que ensenyar l’abdomen no pot ser elegant en cap cas.
Javier Bardem
L'actor va escollir l'elegància clàssica d'un vestit masculí de la firma italiana Ermenegildo Zegna.
Macarena Gómez i Aldo Comas
El matrimoni va fer un homenatge a la recentment desapareguda Verónica Forqué. Vestits per Avellaneda (ell) i Teresa Helbig (ella) van lluïr jaquetes amb missatges dedicats a l'actriu.
Verónica Echegui
L'actriu va arribar a la catifa vermella amb un vaporós vestit blanc, amb transparència i caputxa inclosa, firmat per Dior, que ha combinat amb un potent cinturó daurat. Va ser una de les poques actriu que van escollir el blanc com a protagonista del seu look.
Arturo Valls
El presentador i humorista va decidir quedar-se en la zona de comfort masculina amb camisa blanca i esmòquing, armilla i llaç negre.
Emma Suárez
L'actriu també va optar per un vestit de la dissenyadora catalana Teresa Helbig.
Alex García
L'actor va apostar per un vestit d'home de la marca Mans Concept, una de les firmes habituals del 080 Barcelona Fashion.
Blanca Portillo
L'actriu va decantar-se per un vestit de Redondo Brand amb joies de Cartier i sabates de Pedro Miralles. Portillo va arribar a la catifa vermella acompanyada de Maixabel Lasa, la vídua d'una víctima d'ETA que ella interpreta a la pel·lícula Maixabel. Va ser una de les poques dones que va escollir el vermell, que sol ser un colo clàssic de les catifes vermelles.
Cristina Brondo
La catalana va apostar per un look contundent amb un vestit de màniga llarga, detalls daurats i brodats de la dissenyadora Teresa Helbig que va combinar amb un barret de plomes.
Jedet
L'actriu i cantant va optar per un vestit negre amb volants vermells del dissenyador barceloní Ze García.
Vicky Peña
L'actriu catalana va optar per un look que combina la comoditat d'unes sabatilles esportives amb una jaqueta estampada i una brusa amb transparències.