Calces menstruals: per què les faig servir?
Amb una demanda creixent, aquest producte per a la menstruació s'ha fet popular i cada cop més marques s'han llançat a produir-ne
BarcelonaPrimer va ser la copa menstrual, el primer producte per a la menstruació més enllà de compreses i tampons que es va popularitzar, fa uns anys. Però l'anomenada revolució menstrual –un canvi cap a l'ús de productes més sostenibles i respectuosos– no s'atura i ara ha arribat el torn de les calces de menstruació. És un tipus de roba interior que no traspassa i que aposta per la comoditat per a les usuàries. Nekane Arroyo les utilitza i explica que s'ha passat a aquesta opció perquè des que era adolescent que feia servir sobretot tampons i amb el pas dels anys notava que no li feien "cap bé", li ressecaven les parets de la vagina, se'ls havia de canviar sovint i per tant havia d'estar molt pendent de les hores que els duia. Segons explica, primer es va animar a dur la copa menstrual i quan va aparèixer l'opció de les calces menstruals va decidir provar-les. Entre els avantatges, assenyala el fet de no tenir "cossos estranys dins de la vagina", a més de ser molt còmodes. "Visc la meva menstruació d'una manera molt més conscient", diu Arroyo, ja que amb les calces menstruals la usuària pot saber si està tot correcte pel color i la densitat de la sang i "fins i tot saber si hi ha coàguls". Ella també troba important que aquesta solució permet evitar generar muntanyes de residus. Ara bé, alerta a les dones que es vulguin animar a provar-les que cal triar molt bé la talla i el nivell d'absorció perquè no es taqui la roba.
Aina Ventura és una altra de les que s'han passat a les calces menstruals, i n'està encantada. "N'estic molt contenta perquè ja no genero un munt de residus plàstics cada mes, i tinc la sensació que porto una peça molt més respectuosa amb el meu cos que no pas un tampó i més còmoda que no una compresa". Ella utilitza les calces amb un nivell d'absorció més alt per als dos primers dies de la menstruació i després les que tenen un teixit menys adsorbent, perquè amb això ja en té prou. "No he tingut mai cap ensurt, no he tacat mai cap pantaló ni m'ha traspassat. Em sento molt segura i neta quan les porto", explica. Arroyo, per la seva banda, afegeix que les calces menstruals sí que requereixen certes cures, com no posar-hi suavitzant i no posar-les a l'assecadora, i afegeix que no duren per sempre. Ventura explica que acostumen a durar uns dos anys, així que la inversió inicial –que varia en funció de les marques– es pot amortitzar amb el temps. Arroyo remarca que amb el que s'estalvia respecte a la resta de productes, a la llarga és una opció ben rendible. Per això, diu, ha recomanat el producte a totes les seves amigues. "Crec que sobre la menstruació encara hi ha molts tabús i estigmes que no ens ajuden a viure-la de manera natural i conscient", lamenta. Davant d'això, decantar-se per aquesta mena de productes permet alliberar-se de molts d'aquests tabús.
Innovació tecnològica
La popularització d'aquest producte s'ha traduït en un augment de les marques que n'elaboren, que s'han multiplicat els últims anys. La pionera en aquest terreny va ser la start-up catalana Cocoro, que va crear el producte el 2016, quan a Europa cap marca ho havia fet. Clara Guasch, directora i cofundadora de Cocoro, explica que els seus productes es basen en la innovació tecnològica i essencialment en la combinació de cotó orgànic en una primera capa en contacte amb la pell amb un teixit tècnic hidròfil, hidròfug, antibacterià i transpirable que permet l'absorció i la retenció dels fluxos, "assegurant alhora la transpirabilitat de la zona genital". D'altra banda, la capa exterior és elàstica i "suau al tacte". A més, amb la calor corporal el líquid s'evapora, "deixant la zona seca i confortable". El resultat són calces estèticament molt semblants a les convencionals, només lleugerament més gruixudes a la zona absorbent, ja que la innovació tecnològica permet un "bon equilibri entre finor i eficàcia dels teixits".
Al costat de Cocoro, ara les usuàries poden trobar un gran ventall de calces de menstruació, i fins i tot grans multinacionals com Primark, Uniqlo o la casa de llenceria francesa Etam s'han sumat a la nova tendència i també en venen.
I és que fins i tot des de la ginecologia es comencen a recomanar aquestes opcions per davant de tampons i compreses. La ginecòloga María Ruiz Olivares afirmava aquesta setmana en una entrevista al diari Abc que les calces menstruals, la copa i les compreses de tela de cotó són els productes "que menys molèsties causen quan se'n fa un ús continuat i s'estan convertint en els més recomanats pels ginecòlegs".
Guasch defensa que aquests productes donen seguretat a les dones: "No has d'estar pendent del moment en què et baixarà la regla o dels últims dies de la regla, quan van i venen petites taques". A més, remarca que són boniques i venen a trencar el concepte de "calces per a la regla".
Un producte necessari
Pel que fa al futur, Guasch posa en relleu que el fet que s'estengui i es normalitzi el concepte de calça menstrual és una molt bona notícia i vol dir que es tracta d'un producte necessari i que té molt recorregut. El seu projecte es va fer realitat gràcies a una campanya de micromecenatge que va permetre a les emprenedores passar d'un prototip a produir les primeres calces menstruals. "Es van recaptar quasi 170.000 euros, cosa que donava una pista molt clara de l'interès que hi havia", diu, i detalla que les seves calces les adquireixen més de 17.000 usuàries mensuals, amb unes vendes acumulades de quasi 2 milions, principalment a l'estat espanyol. A parer seu, les opcions que hi havia fins ara per a gestionar la menstruació i el fluix vaginal eren "clarament insuficients", a més del fet que la consciència sobre el valor de la sostenibilitat va creixent significativament. Quan van començar, el 2017, eren les primeres a Europa i gairebé ningú coneixia el concepte de calça menstrual, i quatre anys més tard "ja hi ha moltes marques de calces menstruals", celebra. Però Guasch consdiera que si bé el producte ha arribat per quedar-se, encara queda camí per recórrer perquè moltes usuàries desconeixen aquesta solució.
Un dels grans avantatges d'aquesta solució per a les usuàries i per a tot el planeta és la seva sostenibilitat, especialment en comparació amb altres solucions per a la menstruació. Aquestes calces tenen com a gran valor que són reutilitzables: fent-les servir es té cura d'un mateix i també del planeta a través de la reducció de residus. "Amb totes les calces Cocoro venudes l'any 2020 es van evitar 29,5 tones de residus", detalla Guasch. En la mateixa direcció, el seu ús suposa un estalvi ambiental, ja que durant tota una vida menstruant s'arriben a llençar de mitjana al voltant de 15.000 productes d'un sol ús. "I això és només amb la regla, sense comptar els productes extres que utilitzem per al fluix vaginal o les lleus pèrdues d'orina", diu. De fet, la reducció de residus és la raó de ser de l'empresa i va més enllà del residu menstrual, perquè aposten per l'ús de materials reciclats, l'optimització de restes de teixit i embalatges, la producció local i ètica, el respecte als animals i el suport a col·lectius vulnerables, entre altres.