Moda

Un barri que es reivindica amb quatre dies de moda

La sostenibilitat, el reciclatge i la moda km 0 són els protagonistes de l'edició d'hivern del festival Rec.0, que se celebra a Igualada fins al 12 de novembre

Alguns compradors passejant per les botigues efímeres del barri del Rec d'Igualada
Laura Minguella
09/11/2022
5 min

Igualada"Al barri del Rec d'Igualada hi ha un impuls creatiu que ha de tenir la seva sortida, però està paralitzat perquè en l'àmbit normatiu encara és un barri industrial. Després de 12 anys, reivindiquem un canvi que tiri endavant i acabi de fer aquesta transformació". Així de contundent s'expressa Cristina Domènech, cofundadora de Recstores, entitat organitzadora del festival Rec que des d'aquest dimecres fins al 12 de novembre es converteix en l'epicentre de la moda, i els seus carrers s'omplen de cultura, estil, gastronomia i música. El festival va néixer el 2009 per reivindicar el patrimoni arquitectònic del barri del Rec –que aleshores es trobava completament abandonat– i de seguida va agafar embranzida fins a convertir-se en el gran esdeveniment de moda en què s'ha convertit. Tot i això, al barri encara hi ha molts espais buits i força degradats, per la qual cosa el festival reivindica aquest canvi que reclama Domènech.

Una de les botigues efímeres del Rec.
Una altra de les botigues efímeres del Rec.

Per donar a conèixer la situació aquests dies s'han organitzat un seguit d'activitats com visites guiades per diferents naus i xerrades en què es parla del present, el passat i el futur d'un dels barris industrials més emblemàtics del país. Per la seva banda, els igualadins també reclamen millores al barri, però sobretot demanen que el Rec tingui vida tots els dies de l'any i no només mentre duri el festival, ja que quan el festival acaba els carrers i les naus tornen a quedar buits. En aquest sentit, Domènech insisteix que cal "una normativa que acompanyi aquest interès per revitalitzar-lo, que és una cosa que la societat també vol tirar endavant. El barri del Rec mereix que hi hagi vida 4 dies l'any, però també 365 dies l’any", afirma.

Aposta per la moda sostenible

Tenint ben present la reivindicació, el festival ha obert les portes després de l'èxit de l'edició de primavera –que va ser la primera postpandèmia i va rebre 100.000 visitants– i amb l'eslògan "Quedem?" vol fer una crida a la diversió, la festa i la vida. Fins al 12 de novembre les antigues adoberies d'aquest barri igualadí acolliran botigues efímeres de dissenyadors emergents, però també petites i grans marques que permetran als compradors descobrir aquests espais tan singulars mentre compren peces de roba o accessoris.

En aquesta edició del Rec s'ha volgut centrar el protagonisme en la sostenibilitat, el reciclatge i la moda km 0. És per això que el festival s'esforça per donar visibilitat a marques que produeixen localment així com projectes de moda singulars i de dissenyadors emergents. "Combinem marques amb projectes nous que tenen col·leccions molt pensades en la sostenibilitat, el gènere i la inclusió. Ens agrada que també es pugui venir al Rec a descobrir aquestes propostes que hem agrupat al Museu de la Pell", explica Domènech.

I precisament descobrir aquests processos de fabricació innovadors i compromesos o els materials reciclats que fan servir algunes marques són alguns dels aspectes que més han agradat a compradors com la Montse, que ha vingut des de Barcelona aquest dimecres atreta pels descomptes de les grans marques i ha quedat sorpresa per les propostes d'algunes firmes emergents: "Aquest espai de marques petites està molt bé, no el coneixia. He acabat comprant aquesta jaqueta, que m'ha agradat molt perquè està tota feta amb materials reciclats, des de les filatures fins a la cremallera", explica.

Sabatilles en una de les botigues del Rec d'Igualada.
Un dels carrers del barri del Rec.

Entre les propostes d'aquest espai també hi ha la marca Shuia Shuia, dedicada a la fabricació de sabates amb catifes reciclades. Segons explica Núria Monlau, una de les fundadores, la producció la fan al Marroc, en una cooperativa de dones de les muntanyes de l'Atles, i la seva producció és limitada perquè fan col·leccions-càpsules petites. La seva marca va ser una de les guanyadores del concurs Rec.0/080 Barcelona Fashion, que dona visibilitat a dissenyadors i marques emergents oferint-los una paradeta al festival.

Una altra d'aquestes marques és The Artelier, que confecciona les seves peces amb teixits de polièster reciclats i naturals, impresos en una tinta a base d'aigua que no contamina. "El que fem al Rec és vendre antigues col·leccions, és a dir, peces d'un circuit que va començar. Com que no fabriquem peces específicament per al festival, aconseguim ser més sostenibles", explica una de les venedores.

El Rec.0 també aposta pel futur del talent creador del país. Una exposició de dissenys amb perspectiva de sostenibilitat i d'inclusió permet conèixer les creacions d'alumnes de set escoles de moda de Catalunya. Les peces juguen amb els colors, les textures i els materials, fent servir, entre d'altres, teixits reutilitzables i costures de plàstic reciclat. "M'ha agradat molt veure aquest espai amb visions tan joves i tan diferents del que estem acostumats a veure. No m'ho esperava i ha sigut un gran descobriment", explica la Marta, una compradora, mentre passeja per l'exposició.

Algunes de les peces que es poden veure a l'exposició al Rec.

Convivència entre marques

Al Rec.0 tothom té el seu espai, per la qual cosa les grans marques de moda internacional com Adidas, Crocs, Levi's o Jordan conviuen sense trepitjar-se amb dissenyadors independents i firmes de producció local com la igualadina Micu Micu, que confecciona roba per a nadons i fa 10 anys que participa al festival. El seu fundador, Carles Piernas, valora positivament la consolidació del festival: "Vam començar sent unes 50 botigues i ara n'hi ha gairebé 150. Amb el públic ha passat igual, ha crescut molt, abans venien 30.000 persones i ara en venen 100.000, és bestial i ho notem molt", apunta. Piernas afegeix que gran part dels compradors venen de fora d'Igualada. És el cas de la Sònia, que ha vingut al Rec a passar el dia amb les seves amigues: "Ens vam demanar un dia de vacances a la feina per venir. Passar el dia juntes i fer un pla de shopping en aquest espai és un planazo total!", destaca.

Però no només les botigues omplen de vida els carrers del Rec i permeten descobrir-ne el llegat arquitectònic, ja que al llarg del recorregut s'hi poden trobar diverses propostes gastronòmiques i culturals que també en formen part. Pel que fa a la gastronomia, aquest any destaca l'obertura del restaurant efímer Somiatruites, del xef David Andrés. La llargada de les cues per entrar a l'antiga casa d'horts que acull aquests dies la cuina del xef d'Igualada demostren l'interès dels visitants per aquesta proposta. Així mateix, la cultura també n'és una gran protagonista i hi ha programats un seguit de concerts, visites guiades, espectacles i tallers oberts a tots els públics i que fan una crida a la diversió, la festa i la vida.

stats